• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3451 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ بهمن

تاثيرات مثبت و منفي بر انديشه مردمان امروزي

مجيد مددي

اين روزها، شبكه تلويزيوني است كه 24 ساعت موسيقي پخش مي‌كند. به سراغ تالارهاي بزرگ اجراي موسيقي مي‌رود و كنسرت‌هاي نوازندگان و هنرمندان بزرگ را با هزينه بسيار ضبط و براي مخاطبانش پخش مي‌كند. اين شبكه والاترين شكل استفاده از دستگاه تلويزيون را به نمايش مي‌گذارد.
موسيقي، تنها به ذهن فعال كمك مي‌كند كه انديشه خود را بسازد و فارغ از تاثيرپذيري از حرف، داستان، گزارش و برنامه‌هايي كه به خواست يك‌نفر ديگر تهيه شده و همه جنبه تبليغات دارند، تاثير سازنده خود را داشته باشد. اما به جز اين استفاده والا، دستگاه تلويزيون تاثيرات زيادي در انديشه مردمان داشته.
تلويزيون در حقيقت يكي از رسانه‌هاي ارتباطي است و نقش مشخصي دارد. نقشي كه در اطلاع‌رساني تعريف مي‌شود، اما در حقيقت دستگاه تبليغاتي در جهان و براي نظام سرمايه‌داري است كه تعميم‌بخش رسانه‌ها هستند و رسانه‌ها را براي مقاصد خاص خود به كار مي‌گيرند. در اين جهان سرمايه‌داري حتي با تمام حرف‌هاي خوبي كه زده مي‌شود، از طريق تلويزيون اين اتفاق به مردم القا مي‌شود كه زندگي تجاري خوب است و تفكر فرهنگي را مي‌سازد كه مي‌تواند در خدمت آنها باشد.
با ورود دستگاه تلويزيون و برنامه‌هاي تبليغاتي، بازار عرضه‌اي براي يك قشر عظيم خاص ساخته شده و زمين را براي آن قشر اندك كه صاحبان تجاري شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني هستند به وجود آورده تا بتوانند هر راستي را دروغ و هر دروغي را راست بسازند و در ذهن مردمان تاثيرگذار باشند.
اينچنين است كه دستگاه تلويزيون با تاثيرات مثبت و منفي خود (چه آن شبكه سازنده موسيقي و چه شبكه‌هاي مختلف سرگرمي و تبليغي) يكي از مهم‌ترين رسانه‌هاي تاثيرگذار عصرجديد است كه انديشه مردمان امروزي را تحت‌تاثير خود قرار داده و نمي‌توان نقشش را ناديده گرفت يا حذف كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون