تغيير ساختار؛ ضرورت فوري در رسانهها
اكبر نصراللهي
استاد دانشگاه
در مورد پوشش خبري كودتا در تركيه، اگرچه برخي رسانهها بهتر اقدام كردهاند اما نشان داده است كه رسانههاي ما رويكرد و راهبرد حرفهاي ندارند، مخاطب محور، رقابتگرا، اعتمادزا و فرصت طلب نيستند و به دليل مشكل ساختاري براي واكنش سريع در بحرانها آمادگي ندارند. مديريت و ساختار بسياري از رسانهاي كشورمان به گونهاي طراحي شده است كه براي شرايط عادي و كار در شرايط اداري مناسب هستند و پاسخگوي شرايط غيرعادي و وقايع پيشبيني نشده نيست. بنابراين در اين مواقع كه چسبندگي مردم به رسانهها زياد است، جا ميمانند، دير شروع و زود تمام ميكنند. اگرچه در بعضي موارد بعد از شروع با تاخير، خود را با وقايع، مخاطب و رسانههاي رقيب تطبيق ميدهند اما پاسخگوي نياز مخاطبان امروزي و شرايط رقابتي جديد نيست. متاسفانه دوستان و سروران گرامي هم در گروههاي مختلف در فضاي مجازي، مطالب گروههاي ديگر را نقل ميكنند و اين مطالب و سوالات را مطرح نميكنند كه:
- چرا بسياري از مطبوعات از جمله مطبوعات قديمي و مدعي (كيهان، ايران و...)، مهمترين خبر امروز را چاپ نكردند؟
- چرا رسانهها به ويژه خبرگزاريها و مطبوعات در ساعات اوليه هيچ تحليلي ارايه ندادند؟
- كودتا دقيقا كي اتفاق افتاد و چرا راديو پيام، اينبار هم اين خبر بسيار مهم را با تاخير پوشش داد؟
- چرا آرايش رسانهاي اين شبكه به گونهاي است كه به فرد تكيه دارد و نخستين زيرنويس شبكه خبر در حدود 53 دقيقه بامداد پخش شد؟ و...