• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

راي اعتماد به وزرا؛ بزنگاه همدلي دولت و مجلس دهم

مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات

نخستين جلسه راي اعتماد به وزرا در مجلس دهم در حالي برگزار مي‌شود كه مي‌تواند پيام رسان و نمودي از چند و چون ارتباط بين دولت يازدهم و مجلس و ميزان همراهي اين قوا با يكديگر باشد. نقشي كه اين دو قوه مي‌توانند در حل و فصل مسائل مختلف كشور داشته باشند، بر كسي پوشيده نيست و همراهي اين دو قوه در كنار استقلال آنها يك مساله مهم تلقي مي‌شود. سه وزيري كه توسط آقاي روحاني معرفي شده‌اند در حوزه مسووليتي كه به آنها داده مي‌شود صاحب تجربه قابل قبولي هستند.
آقاي دانش آشتياني سال‌ها در حوزه تعليم و تربيت كار كرده است. اگرچه او در كادر وزارت علوم حضور دارد اما به موازات كار در آموزش عالي، توانايي كار در آموزش و پرورش را هم در سطح مديريتي داشته و صاحب تجربه ارزشمندي در اين راستا است. او اهل خلاقيت و نوآوري در حوزه مديريت است و توان اجرايي شيوه‌ها و برنامه‌هاي نو را دارد كه اين مساله باعث مي‌شود گزينه‌اي بسيار مناسب و توانا براي به دست گرفتن وزارت آموزش و پرورش باشد. اميد است كه نمايندگان راي قوي و خوبي به آقاي دانش آشتياني بدهند تا كاهش مشكلات در اين حوزه را شاهد باشيم.
ضرورت تغيير در اين نهاد به حد واجب رسيده بود. مطالبه تغيير در وزارت آموزش و پرورش در بين فرهنگيان فراگير بوده و اقدام رييس‌جمهور اقدامي همدلانه با مطالبات معلمان است. در حوزه ورزش هم اگر چه شناخت مستقيمي ندارم اما در اخبار عيان بود كه جامعه ورزشي مطالبه گسترده‌اي براي تغيير در اين وزارتخانه داشتند.
 آقاي سلطاني فر سابقه مديريت در وزارت ورزش و جوانان را در سطح معاونت داشته و با زير و بم مسائل اين وزارتخانه آشنا است. مسائل مربوط به حوزه جوانان از مسائلي است كه بايد مورد توجه بيشتري قرار بگيرد. در گذشته كمتر ديده مي‌شد كه اهتمامي نسبت به مسائل غيرورزشي در اين وزارتخانه ديده شود. بنابراين ضرورت تغيير در وزارت ورزش و جوانان احساس مي‌شد و انتخاب آقاي سلطاني‌فر به‌عنوان فردي كه سابقه استانداري دارد انتخاب مباركي است. استانداران مديريتي چندبعدي، جدي و قاطعي را تجربه مي‌كنند.
تصميم‌گيري‌هايي كه در يك استان انجام مي‌شود كل نگر و همه‌جانبه است. بنابراين اين نوع نگرش چند جانبه كه آقاي سلطاني فر طي تجربه در استانداري به دست آورده، مي‌تواند به مديريت چندجانبه و موثرتر او كمك كند. در مورد ضرورت تغيير آقاي جنتي در وزارت فرهنگ و ارشاد چيزي نمي‌دانم. ليكن در مورد جانشينش با شناختي كه از آقاي صالحي اميري وجود دارد تغيير مثبتي در اين وزارتخانه نيز در حال رخ دادن است. آقاي صالحي اميري چهره‌اي فرهنگي است و تجربه‌اش در كتابخانه ملي هم نشان مي‌دهد كه اين حوزه را به خوبي مي‌شناسد.
ضمن اينكه در مورد ضرورت تغيير در اين وزارتخانه نظري ندارم اما انتخاب آقاي صالحي‌اميري را نيز گامي مثبت مي‌دانم. مجلس شوراي اسلامي در جلسه راي اعتماد به وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور بر اساس منافع ملي تصميم خواهد گرفت و اين انتظار نيز وجود دارد. چه مجلس راي اعتماد به وزراي پيشنهادي بدهد و چه ندهد انتظار مي‌رود كه بر اساس مصالح و منافع ملي تصميم‌گيري كند و مجلس دهم نبايد اين تصميمات را به خاطر موضع‌گيري‌ها و منافع جناحي و سياسي بگيرد. در هر حال هر تصميمي از سوي مجلس قابل احترام است. توقع مردم از مجلس و دولت يكپارچگي و هم افزايي در عرصه تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور است و همدلي، همكاري و همراهي قواي مجريه و مقننه به سود كشور و تقويت منافع كشور است. به خصوص كه كشور چالش‌هايي با دنيا دارد و طرفي كه در حل‌و‌فصل چالش‌ها به نمايندگي از ايران در مذاكرات شركت مي‌كند با وجود هماهنگي سه قوه با قدرت بيشتري كار را جلو مي‌برد. جلسه راي اعتماد به وزراي پيشنهادي بايد اين پيام را به مردم منتقل كند كه همدلي و همكاري بين دولت و مجلس وجود دارد. دولت به حق قانوني مجلس احترام خواهد گذاشت و عدم راي اعتماد به هر يك از وزرا هم الزاما به معناي مخالفت مجلس با دولت نيست. به نظر مي‌رسد كه با توجه به شرايط موجود هر سه وزير پيشنهادي راي بياورند و بتوانند در پيشرفت و توسعه كشور گامي اساسي بردارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون