• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4300 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن

ژست سياسي امارات

محمد شريعتي دهاقان

به نظر مي‌رسد سفر پاپ فرانسيس به يكي از كشورهاي عرب خليج‌فارس مايه تعجب است، زيرا اين اولين سفر رهبر كاتوليك‌هاي جهان به منطقه خليج فارس به شمار مي‌آيد. از طرفي ديگر پاپ علاقه‌مند است كه اگر اين نوع كشورها از او دعوتي كنند و اين آمادگي را داشته باشند به آنجا سفر كند. به خصوص كشورهاي با اكثريت مسلمان از جمله مصر و همچنين امارات مي‌تواند از جمله مقصدهاي جذاب سفر براي پاپ باشد. ولي مقام‌هاي امارات در پي استفاده سياسي خود از اين سفر هستند تا بگويند 200 مليت از كشورهاي مختلف در امارات زندگي مي‌كنند و با يكديگر زندگي مسالمت‌آميز و آرامي دارند. اما واقعيت آن است و ...

امارات پليس بسيار خشني دارد و به لحاظ امنيتي نيز شرايط خاصي دارد. مخالفت هم با اسلام سياسي واضح و آشكار است. اخيرا نيز اطلاعاتي در مطبوعات غربي درز كرده است كه امارات در حال جاسوسي از ساير كشورهاي عربي بوده و نرم‌افزارهاي جاسوسي را نيز از اسراييلي‌ها دريافت كرده است. چندي پيش نيز مقام‌هاي اسراييلي در امارات حضور داشتند، بنابراين چنين سفري براي مقام‌هاي اماراتي در جهت بهره‌برداري سياسي است. اماراتي كه نتوانسته با قطر همسايه خود به عنوان يك كشور عرب، برادر و مسلمان به خوبي برخورد كند و آنها را در شرايط تحريمي قرار داده است و فضا را عليه آنها مسدود كرده است و حتي در مساله فوتبال نيز شاهد آن بوديم كه تسهيلات اوليه بين‌المللي به عنوان ميزبان را در اختيار قطري‌ها قرار نداد و بدترين رفتارها در جام ملت‌هاي آسيا عليه تيم ملي قطر صورت گرفت. اكنون نيز به نام برادري همه انسان‌ها در كشورشان سمينار برگزار مي‌كنند. البته با توجه به اينكه پول و امكانات دارند شايد بتوانند چنين اقدامات و كنفرانس‌هايي را در عالي‌ترين شكل ممكن برگزار كنند اما به لحاظ ارزشي و سياسي قطعا دچار مشكلات و نواقص بسيار زيادي است.

صحبت از تساهل و مدارا در امارات در حالي است كه همه مهاجراني كه پا به امارات گذاشته‌اند براي بحث‌هاي اقتصادي بوده و به دنبال درآمد هستند تا امورات زندگي را سپري كنند. از همين رو براي اينكه دچار مشكل جدي نشوند به لحاظ سياسي سكوت مي‌كنند. اخوان‌المسلمين در امارات به عنوان گروه تروريستي شناخته مي‌شود، حزب‌الله نيز شرايطي مشابه اخوان در امارات دارد. همه افرادي كه در چارچوب فكري امارات نمي‌گنجند از امارات اخراج مي‌شوند. اخيرا نيز شاهد برخورد بد اماراتي‌ها با اتباع ايراني نيز بوديم كه دليل اصلي اين اتفاق هم براي اجراي دستورات خزانه‌داري ايالات متحده امريكا بود و مشكلاتي را در تجارت ايراني‌ها ايجاد كرد. اين در حالي است كه اماراتي‌ها مي‌دانند كه بيشترين تجارت ايراني‌ها در منطقه همواره با دوبي بوده است و حتي ملاحظه سود خود را نيز نكردند. ولي اكنون شرايط بسيار خاص و حساس است. اخيرا اجلاسي نيز در اردن برگزار كردند و در آن مصر، امارات و برخي ديگر از كشورها حضور داشتند كه به دنبال هماهنگي براي شركت در اجلاس لهستان بودند و صحبت‌هايي وجود دارد كه حركت‌هايي در راستاي تشكيل ناتوي عربي صورت گرفته است. امارات در اين مورد بسيار فعال است. هرچند كه بايد تاكيد كرد كه اين فعاليت‌هاي سياسي امارات از چشم ايران دور نيست. ولي براي برخورد با فعاليت‌هايي كه مخالف جمهوري اسلامي ايران است بايد با صبر و نقشه برخورد كرد. آنها بايد بدانند جمهوري اسلامي ايران ماندگار است و ايران از قبل بوده و همسايه را نمي‌توان تغيير داد. از همين رو كمك گرفتن از امريكا يا رژيم اسراييل و حتي در مسير تحريك افكار عمومي ديگر كشورها عليه ايران به وسيله زبان‌ها و رسانه‌هاي ديگر نمي‌توان اين كار را انجام داد. اين در نهايت به ضرر كشورهاي منطقه است كه تفاهم با ديگر كشورهاي بزرگ منطقه مانند تركيه و ايران را كنار گذاشتند و به دنبال توافق با امريكا و اسراييل هستند.

از طرفي به نظر نمي‌رسد آن گونه كه در برخي رسانه‌ها عنوان مي‌شود سفر پاپ بتواند تاثير چنداني روي بحران يمن داشته باشد. اگر چه در اين سفر درخواست كرده تا بحث آتش بس در يمن رعايت شود. معمولا نيز موضع‌گيري‌هاي پاپ به نحوي موضع‌گيري عمومي است و بعيد به نظر مي‌رسد كه تاثيري در اين مورد داشته باشد. گر چه در فاجعه يمن هم گستردگي گرسنگي و هم مريضي در يمن فراگير شده است و اين موضوع تاثير بسيار زيادي روي افكار عمومي جهان گذاشته و بايد ديد كه امارات و عربستان كه يك طرف جنگ هستند چگونه با موضوع برخورد مي‌كنند. زيرا هر كدام منافع خاص خود را دنبال مي‌كنند و چشم طمع به بنادر يمن نيز دارند. در عين حال انصارالله و حوثي‌ها نيز با توجه به وضع بسيار وخيم مردم يمن بايد به مذاكرات ادامه دهند و راه‌حل‌هاي مسالمت‌آميز را به جنگ ترجيح دهند.

از طرفي پاپ در شرايطي به امارات سفر كرده كه مسيحيان در امارات مهاجر هستند و از جايگاه ويژه‌اي در امارات برخوردار نيستند. مردم اصلي امارات اندك هستند و مسيحيان در امارات كارگرهاي مهاجري هستند كه براي كار در امارات حضور دارند و گزارش‌هاي سازمان ملل نيز نشان مي‌دهد كه كارگرها از وضعيت مناسبي در اين كشورها برخوردار نيستند. اين اتفاق اكنون براي اماراتي‌ها يك ژست سياسي است و امارات بيشتر در پي منافع سياسي است. ولي ما هم نسبت به اين سفر بايد به گونه‌اي برخورد كنيم كه احساسات مذهبي مسيحيان را جريحه‌دار نكنيم تا مبادا جسارتي به رهبر كاتوليك‌هاي جهان صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون