• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

ما ايران را آباد مي‌خواهيم

رضا زندي

از «توسعه» نوشتن، براي مردمي كه با پوست و استخوان‌شان «سختي‌هاي روزمره معاش» را تحمل مي‌كنند، سخت است. توسعه اما، «حق مردم» است و اتفاقا الزاماتش مي‌تواند راهگشا باشد. نصيب‌مان چه خواهد بود اگر «اميد» نداشته باشيم؟! به كجا مي‌رويم اگر دست به دست هم ندهيم و براي «بهتر شدن» كوشش نكنيم؟!

اگر شانه‌هاي‌مان زير فشار ظالمانه تحريم‌هاست، قلب‌هاي‌مان كه براي ايران عزيز مي‌تپد.

١- اجازه دهيد داشته‌هاي‌مان را مشعل كنيم تا «مسير توسعه» را روشن نگه داريم و از آن نيرو بگيريم. پالايشگاه‌هاي فازهاي ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ ديروز با حضور رييس‌جمهور در كنگان و منطقه پارس جنوبي افتتاح شد. طرح‌هايي كه اجرايش ٨ سال زمان برده و بيش از ١١ ميليارد دلار براي آنها هزينه شده است. هر چند به خاطر به تكميل نشدن چاه‌ها، سكوها و به بهره‌برداري نرسيدن همزمان بخش‌هاي دريا و خشكي در اين فازها، به چنين افتتاح‌هايي نقد دارم اما اگر مي‌تواند چراغ مسير توسعه را روشن نگه دارد در اين مطلب به نفعش سكوت مي‌كنم.

٢- از بيست سال پيش تا به امروز ٧٧ ميليارد دلار در پارس‌جنوبي سرمايه‌گذاري شده است. امسال توانسته‌ايم روزانه بيش از ٦١٠ ميليون متر مكعب از فازهاي مختلف اين ميدان بزرگ، گاز استخراج كنيم. در 10 ماهه امسال در كل كشو روزانه ٨٤١ ميليون متر مكعب گاز توليد شده است. به گفته زنگنه قرار است توليد گاز سال آينده به ٨٨٠ ميليون متر مكعب و در سال ٩٩ به ٩٥٠ ميليون متر مكعب در روز برسد. اينكه وزير نفت مي‌گويد زمستان به هيچ صنعت و نيروگاهي كاهش مصرف گاز تحميل نكرده و گازرساني خانگي هم بي‌مشكل سپري شده است، حاصل توسعه نيست؟ پس مي‌توانيم به توسعه اميدوار باشيم.

٣- پروژه‌هاي‌مان تحت تاثير تحريم‌ها، مديريت غير بهينه، كمبود منابع و صد دليل ديگر (كه جاي بحثش اينجا نيست) طولاني و گران تمام مي‌شود، درست. اگر بخواهم در اين باره مي‌توانم مفصل نقد كنم، اما در اين شرايط ترجيح مي‌دهم به يك سوال فكر كنم. كداميك از كشورهاي نفت‌خيز همسايه ما، مي‌توانند پروژه‌اي به بزرگي فازهاي پارس جنوبي را با توانمندي داخلي‌شان تمام كنند. آن هم تحت فشار شديدترين تحريم‌ها و عدم همكاري‌هاي بين‌المللي. قطعا اين حرف به معناي بهره نبردن از تكنولوژي‌ها و تجهيزات خارجي نيست. اما باور كنيد مهم است كه مديريت ايراني بتواند يك مگاپروژه را تمام كند و بسياري از تجهيزات پروژه را در داخل توليد كند.

٤- آقايان مسوولان! لطفا مسير توسعه را با هر تدبير كه مي‌دانيد باز نگه داريد، با همه سختي‌ها كه مي‌دانيم دارد. در اين مقطع حساس كشور، اين جناح و آن جناح را كنار بگذاريد. به خاطر اميد مردم، براي آباداني ايران. و شاخه‌هاي فساد را، كه يكي از آفت‌هاي مهم درخت توسعه است، هر جا كه مي‌بينيد قطع كنيد و هر كس را كه به توسعه كشور و مبارزه با فساد و رانت كمك مي‌كند، ياري رسانيد. ما ايران را دوست داريم. ما ايران را آباد مي‌خواهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون