• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

توطئه فاشيسم

هارون يشايائي

اين اولين بار نيست كه نمازگزاران مسلمان مورد هجوم تروريست‌هاي نژادپرست قرار مي‌گيرند و مومنين به هنگام انجام فريضه ديني خود به شهادت مي‌رسند، اما آنچه در روز جمعه 24 اسفند در شهر كوچك «كريس چرچ» نيوزيلند پيش آمد، ضمن اهميت فراواني كه كشته شدن 49 نفر از نمازگزاران مسلمان و مجروح شدن تعداد ديگر مردم بي‌گناه دارد...! هجوم فكري- عقيدتي و عملياتي شدن لجام‌گسيخته «نژادپرستي» در فرهنگي ظاهرا سفيدپوستانه است كه نبايد ساده از كنارش گذشت. نژادپرستان هر روز بيشتر از گذشته مردمي فريب‌خورده را به دور و بر خود جمع مي‌كنند و مي‌روند كه در نظام فكري غرب به جرياني موثر و جهاني مبدل شوند. دونالد ترامپ در همدردي با آسيب‌ديدگان حادثه موضع نژادپرستانه خود را آشكار مي‌سازد و حادثه را به گردن رنگين‌پوست‌ها مي‌اندازد. بي‌تر‌ديد روش و اقدامات قلدرمآبانه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در موضوع مهاجرت ديگران غيرسفيدپوست‌ها و غيرمسلمان به امريكا، و تمايلات نژادپرستانه او يكي از عوامل زمينه‌ساز اقدام وحشيانه‌اي است كه روز جمعه در نيوزيلند اتفاق افتاد و متاسفانه قابل پيش‌بيني است كه اگر در صورت ترامپ و همپالكي‌هايش به رفتار و گفتار نژادپرستانه خود ادامه دهند باز هم اتفاق خواهد افتاد. اگر در آرژانتين و بعضي ديگر از كشورهاي امريكاي جنوبي و مركزي، افراطي‌ترين راست‌گرايان، اكثريت‌ راي مردم را به دست مي‌آورند و به اميد بهره‌مندي از وعده‌هاي دهان ‌پركن و تهديدآميز رييس‌جمهور امريكا دل بسته‌اند، معلوم است كه چشم به افق‌هاي موهوم دوخته‌اند و تسليم عوام‌فريبي رييس‌جمهور امريكا شده‌اند. گذشته نه‌چندان دور نشان مي‌دهد كه بسياري از مردم اروپا در مواجهه با مشكلات توسل به برتري نژادي خود و تحقير ديگري را راه‌حل گذر از بحران‌مي‌دانند و گرايش روزافزون به حكومت‌هاي ضدمهاجرت و ...

راست‌گرايانه در كشورهاي اروپايي امروز نشاني بر اين ديدگاه است و به اعتباري مي‌شود گفت كه تكرار توالي اين حوادث تولد دوباره فاشيسم را گواهي مي‌دهد. از سوي ديگر نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل كه خود را در حمايت بي‌چون و چراي رييس‌جمهور امريكا مي‌داند با سوءاستفاده از فضاي سياسي به خود جرات مي‌دهد كه نفتكش‌هاي ايراني را ‌تهديد به تجاوز كند و دولت خود را دولت يهود بنامد...!

افراطيون به ظاهر مسلمان چون داعش و اعمال خشن و ضدبشري آنها تماما نتيجه فرافكني‌ها و فضاي ملتهب و برتري‌خواهانه امريكا مخصوصا بعد از حمله به برج‌هاي تجاري نيويورك در سال 1991 است. قبل از آنكه توطئه تولد دوباره فاشيسم فرصت تحقق پيدا كند و آتش جنگ، اين بار از دل تئوري‌هاي نژادپرستانه در خارج از مرزهاي امريكا و اروپا شعله‌ور شود، مردم آگاه و شرافتمند جهان وظيفه دارند به پا خيزند و سرمايه‌سالاري سلطه‌گر جهاني را رسوا كنند و جلوي ظهور فاشيسم جديد را بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون