• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4374 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد

مقام‌هاي دولت ترامپ ادعاهاي ضدايراني خود را به كنگره بردند

جاعلان تهديد

 شهاب  شهسواري

تنش‌ها در كنگره امريكا ميان نمايندگان كنگره و مقام‌هاي دولت دونالد ترامپ در مورد ايران افزايش يافته است و به نظر مي‌رسد، آتش جديدي كه رژيم امريكا خواهان روشن كردن آن در خاورميانه است به جاي خليج فارس در دو سوي راهروهاي ساختمان كپيتول‌هيل در واشنگتن شعله‌ور شده است. نمايندگان دموكرات كنگره از احتمال سوءاستفاده دولت از مجوز سال 2001 كنگره براي استفاده از نيروي نظامي اظهار نگراني مي‌كنند و معتقدند كه دولت ترامپ بايد روشن كند كه قصد ندارد بدون مشورت كنگره اقدامي نظامي عليه ايران انجام دهد. سه‌شنبه شب به وقت تهران مايك پمپئو، وزير خارجه، پاتريك شاناهان، سرپرست وزارت دفاع و جوزف دانفورد، فرمانده ستاد مشترك ارتش امريكا به مجلس نمايندگان و سناي امريكا رفتند تا نمايندگان امريكايي را در مورد اقدامات امريكا در منطقه خليج فارس توجيه كنند. پيش از اين نمايندگان كنگره با بالا گرفتن سطح تهديدهاي امريكا عليه منافع ايران به‌ شدت نسبت به بي‌اطلاعي از اهداف و سياست‌هاي دولت ترامپ اظهار نگراني كرده ‌بودند. كريس مورفي، سناتور دموكرات معتقد است كه شرايط جاري در مقابل ايران نشانه شكست كامل سياست خارجي ترامپ در مقابل ايران است و تاكيد مي‌كند:«آنچه از جلسه استماع امروز فهميديم اين بود كه ايراني‌ها از هر زمان ديگري نسبت به گفت‌وگو با ما دورتر هستند و حاضر نيستند از موضع خود كوتاه بيايند. جايي كه در آن قرار گرفته‌ايم، نتيجه عملي سياست خارجي دونالد ترامپ است.» اين سناتور به اختلاف نظر شديد در مجلس سناي امريكا اشاره و تاكيد مي‌كند با وجود روشن بودن اين مساله «همه سناتورهاي جمهوري‌خواه به جز دو نفر، همگي با روش دولت همراهي مي‌كنند.»

استني هوير، رهبر اكثريت دموكرات مجلس نمايندگان بعد از جلسه استماع 3 مقام ارشد دولت ترامپ در برابر خبرنگاران گفت:«ما نگرانيم كه از اطلاعات موجود به جاي استفاده به عنوان مبناي تصميم‌گيري به عنوان ابزاري براي رسيدن به اهداف استفاده شود.» به گزارش يو‌اس‌اي تودي، اين نماينده ارشد دموكرات گفت:«بياييد همگي اميدوار باشيم كه اين دولت در حال توجيه كردن اقدام نظامي نباشد.» در برابر مخالفان سياست خارجي ترامپ، گروهي از نمايندگان تندروي جمهوريخواه به حمايت از سياست‌هاي ترامپ بعد از اين جلسه توجيهي پرداختند. ليندسي گراهام، سناتور كارولينا در بيانيه‌اي عجيب و جانبدارانه تاكيد كرد:«تهديدهايي كه از سوي ايران براي منافع امريكا وجود دارد، حقيقي و شديد هستند. دولت ترامپ خويشتن‌داري فوق‌العاده‌اي در برابر تشديد تجاوزها از سوي ايران نشان داده است. ايران حمله به كشتي‌ها، خرابكاري در خطوط لوله ديگر ملت‌ها و پرتاب راكت‌ها به منطقه سبز عراق را فرماندهي كرده اما هيچ واكنش نظامي در مقابل او انجام نشده است.»

مايك پمپئو پيش از آغاز جلسه استماعش پشت درهاي بسته در جمع خبرنگاران، اهداف خود را از حضور در اين جلسه روشن كرد. از اظهارات او مشخص بود كه قرار است بر اساس داده‌هاي جعلي ايران را متهم به اقداماتي عليه منافع متحدان امريكا در منطقه بكند. مايك پمپئو كه به خصومت‌ورزي عليه مردم ايران مشهور است پيش از ورود به ساختمان مجلس نمايندگان به خبرنگاران گفت:«هنوز به جمع‌بندي قطعي در اين زمينه نرسيديم اما شكل اين حمله و شواهدي كه وجود دارد، اين احتمال را تقويت مي‌كند كه ايران در اين حمله نقش داشته باشد.» پيش از اين ليندسي گراهام، سناتور جمهوريخواه و از نزديكان دونالد ترامپ هم مدعي شده‌ بود كه جان بولتون، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور به نمايندگان سنا گفته است كه حمله مشكوك به نفتكش‌ها در فجيره همچنين حمله ارتش يمن به تلمبه‌خانه‌هاي نفت دولت متجاوز سعودي با برنامه‌ريزي ايران انجام شده است. اين در حالي است كه ايران حمله به نفتكش‌ها در بندر فجيره امارات متحده عربي را حادثه‌اي «خرابكارانه و خطرناك» خوانده و خواهان روشن شدن ابعاد آن شده است. سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امورخارجه در واكنش به اين رويداد نسبت به «دسيسه‌اي از سوي بدخواهان جهت بر هم زدن ثبات و امنيت» هشدار داده‌ بود. گروهي از ناظران امريكايي از احتمال سوءاستفاده دولت امريكا از چنين رويدادهاي مشكوكي براي اقدام‌هاي فاجعه‌بار در منطقه خليج فارس و خاورميانه خبر مي‌دهند.

آدام اسميت، نماينده واشنگتن در مجلس نمايندگان امريكا و رييس كميته نيروهاي مسلح اين مجلس گفته است:«ما هنوز متوجه نشده‌ايم كه هدف‌هاي دولت دقيقا چيست. آنها بارها و بارها تاكيد كرده‌اند كه تغيير رژيم هدف آنها نيست پس كارزار فشار حداكثري با چه هدفي اجرا مي‌شود؟» بعد از جلسه استماع از وزير خارجه، سرپرست وزارت دفاع و فرمانده ستاد مشترك ارتش امريكا، آدام اسميت در پاسخ به سوال خبرنگار پايگاه خبري ديفنس وان گفت: «بارها و بارها از آنها سوال شد آيا تصور مي‌كنند كه دولت بر اساس مجوز استفاده از نيروي نظامي 2001 اختيار تصميم‌گيري براي شروع جنگ عليه ايران را داشته ‌باشد؟ و آنها از پاسخ دادن طفره رفتند. خيلي مستقيم از آنها پرسيده ‌شد و آنها از دادن جواب خير ناتوان بودند.» مجوز استفاده از نيروي نظامي كنگره يا AUMF بعد از حملات تروريستي 2001 به دولت امريكا براي حمله به نقاطي كه تصور مي‌كند ممكن است اين حملات تحت فرمان يا با همكاري آنها انجام شده است به دولت امريكا داده‌ شد. در طول 18 سال گذشته تمامي جنگ‌هاي امريكا در خاورميانه بر اساس همين مجوز با تصميم مستقيم رييس‌جمهور آغاز شده است. بر اساس قانون اساسي امريكا تنها مرجع مشروع اعلام جنگ عليه يك كشور خارجي كنگره امريكاست اما رييس‌جمهور حق دارد براي دفاع مشروع مستقيما دستور جنگ بدهد.

اين 3 مقام دولت ترامپ بعد از مجلس نمايندگان به سناي امريكا رفتند و در آنجا نيز همين سوال از آنها تكرار شده است. كريس مورفي، سناتور دموكرات ايالت كانكتيكات كه از منتقدان سياست خارجي ترامپ محسوب مي‌شود، مي‌گويد:«به نظرم در اين جلسه پاسخ‌هاي واضح‌تري نسبت به جلسات قبل به سوال مجوز جنگ داده ‌شد.» اين سناتور دموكرات معتقد است كه به صورت مشخص وزارت دفاع امريكا تصور نمي‌كند كه مجوزي از كنگره براي حمله به اهداف ايراني دارد. مورفي به ديفنس وان مي‌گويد:«مايك پمپئو اصولا حاضر نيست به اين سوال جواب بدهد در نتيجه من هم نمي‌گويم كه وزير خارجه چنين اعترافي كرد. اما در مورد وزارت دفاع واضح بود كه آنها معتقدند، مجوز كنگره براي استفاده از نيروي نظامي فراتر از دفاع از خود در برابر حملات خارجي نيست. برداشت من اين بود كه وزارت دفاع معتقد است كه در برابر ايران نمي‌تواند از مجوز استفاده از نيروي نظامي 2001 استفاده كند.» راجار كريشنامورتي، نماينده ايلينوي در مجلس نمايندگان بعد از جلسه استماع وزراي دولت ترامپ در مورد ايران گفت: «همگي عميقا و عميقا نگران اين موضوع هستند كه كنگره از روند تحولات و تصميم‌گيري‌ها در مورد اين موضوع حذف شود. وزراي مهمان كنگره توانايي ارايه تضمين كافي به نمايندگان نداشتند تا ثابت كنند كه پيش از هر كاري با مجلس مشورت خواهند كرد. من معتقدم كه سوالات بسيار بسيار بزرگي بدون جواب ماندند.»

جلسه استماع كنگره امريكا از مقام‌هاي ارشد دولت ترامپ در شرايطي برگزار شد كه به نوشته پايگاه خبري مجله تايم، جامعه اطلاعاتي امريكا ادعاهاي پيشين وزير خارجه اين كشور در مورد همكاري ايران و گروه تروريستي القاعده را كاملا رد كرده است. به نوشته تايم در شرايطي كه مايك پمپئو، وزير خارجه و رييس پيشين سيا، كه به داشتن مواضع ضدايراني مشهور است، در جلسات استماع پيشين كنگره و تحت سوگند ادعا كرده ‌بود كه «هيچ شكي وجود ندارد كه ميان دولت ايران و گروه القاعده ارتباط‌هاي جدي و همكاري وجود دارد. نقطه سر خط.» به نوشته تايم هيچ يك از مقام‌هاي امنيتي امريكا كه با اين مجله گفت‌وگو كرده‌اند، اين ادعاي مايك پمپئو را تاييد نكرده‌اند. رسانه‌هاي امريكايي ادعاهاي گذشته پمپئو در مورد ارتباط ايران با القاعده را «زمينه‌چيني براي استفاده از مجوز استفاده از نيروي نظامي» بر اساس اسناد جعلي توصيف مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون