• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4492 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۸ مهر

راهپيمايي با شكوه اربعين برگزار شد رشد 50درصدي زيارت ايرانيان از كربلا

18 ميليون زائر حسيني وارد كربلا شدند

گروه اجتماعي

براساس آماري كه خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران تا ظهر اربعين اعلام كرده 18 ميليون زائر وارد كربلا شده بودند. بر همين اساس از اين تعداد زائران سه ميليون سيصد و پنجاه هزار نفر هموطنان‌مان بودند كه از ايران به زيارت عتبات عاليات رفته بودند. اين در حالي است كه سال گذشته 14 ميليون نفر در اربعين به كربلا رفتند و از اين تعداد دو ميليون نفر ايراني بودند. براساس گزارش سايت سماح (سامانه ثبت‌نام زائران كربلا) تهران با 517 هزار و 558، خوزستان با 321 هزار و 692 و اصفهان با 262 هزار و 527 نفر سه استاني بودند كه بيشترين زائران از آنجا عزيمت كرده بودند. امسال نيز زائران ايراني با حضور پرشور خود در مراسم راهپيمايي اربعين، ركورد بي‌سابقه جديدي را در تاريخ مراسم بزرگداشت عزاي حسيني برجاي گذاشتند؛ به‌طوري كه بر اساس اعلام دبير ستاد اربعين كشور، آمار زائران ايراني در اربعين امسال نسبت به سال گذشته، افزايش 50 درصدي را نشان مي‌دهد. احمد محمدي‌فر، دبير ستاد مركزي اربعين در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه از اول محرم تاكنون بيش از سه ميليون‌ و ۳۵۰ هزار نفر به عتبات مشرف شدند، گفت: از اول ماه صفر تاكنون نيز سه ميليون و ۵۰ نفر از زائران اربعين به كربلا تشرف يافتند كه اين تعداد نسبت به سال گذشته بيش از ۵۰ درصد افزايش داشته است. او‌ با بيان اينكه طي ۲۴ ساعت منتهي به روز اربعين تعداد خروج زائران اربعين كاهش يافته است، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۰ هزار نفر از زائران اربعين به كشور بازگشتند و ۱۰ هزار نفر نيز از كشور خارج شدند. دبير ستاد مركزي اربعين با اشاره به وضعيت مرزها خاطرنشان كرد: با وجود اينكه هم‌اكنون بسياري از زائران اربعين در حال بازگشت به كشور هستند، وضعيت تردد در مرزها روان است. البته در مرز مهران كه ۶۰ درصد ترددها را به خود اختصاص داده است، زائران با كمي معطلي وارد كشور مي‌شوند. محمدي‌فر با بيان اينكه مرز چذابه و خسروي بهترين مرزها براي خروج زائران است، تصريح كرد: بيشتر حجم تردد زائران از مرزهاي مهران و شلمچه است. بنابراين ما همچنان توصيه مي‌كنيم زائران براي جلوگيري از معطلي در مرزها از مرز خسروي و‌ چذابه وارد كشور شوند.

 

مهران پرترددترين مرز كشور

اما كدام يك از 4 مرز تعيين شده براي تردد زائران، بيشترين آمار خروج را داشته است؟ سردار اشتري، فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي در پاسخ به اين سوال مهران را پرتردد‌ترين مرز ايران در ايام اربعين اعلام كرد و گفت: با توجه به تردد ۵۷ درصدي زائران اربعين حسيني از مرز مهران اين ميزان از مجموع تردد در سه مرز ديگر بيشتر است. او با اشاره به اينكه ۸۰ درصد از زائران به ميهن اسلامي بازگشته‌اند، گفت: پيش‌بيني مي‌شود طي روز شنبه و يكشنبه نيز ۱۵ درصد از زائران باقيمانده هم به كشور بازگردند. فرمانده نيروي انتظامي همچنين از كاهش 11 درصدي تصادفات با وجود افزايش تردد خودروهاي زائران از ابتداي همايش اربعين حسيني خبر داد.

 

حضور نيروهاي شهرداري در عراق تا دوشنبه

شهردار تهران گفت: ميزان خدمات‌دهي مديريت شهري پايتخت در اربعين امسال اگر بيشتر از سال‌هاي قبل نباشد، كمتر نيست. در عين حال شهرداري اصراري بر تبليغ روي اين موضوع ندارد و بدون آرم و لوگو خدمات‌رساني مي‌كند.

پيروز حناچي در حاشيه حضور در محل اسكان خادم‌الحسين(ع) در كربلا، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهم اقدامات شهرداري تهران در اربعين امسال گفت: در ستاد اربعين كشور ١٣ كميته فعاليت مي‌كنند كه شهرداري تهران مسووليت كميته خدمات شهري را بر عهده دارد.

او با تاكيد بر حضور نيروهاي شهرداري تهران در مناطق مرزي، شهرهاي كربلا و نجف و حدفاصل اين دو شهر اظهار كرد: امسال در دو حوزه ورود كرده‌ايم؛ يكي حوزه مردمي با مخاطبان هيئات و افرادي كه داوطلبانه در طول مسير اقدام به نظافت و پاكسازي مسير مي‌كنند و موكب‌هاي عزاداري حضرت در طول مسير و ديگري همكاري و برقراري تعامل با شهرداري‌هاي نجف و كربلا. شهردار تهران به حضور نيروهاي خدماتي در محدوده بلافصل حرم پرداخت و ادامه داد: وضعيت نظافت و خدمات‌رساني در محدوده بلافصل حرم (اطراف حرم) با محدوده خارج از آن كاملا متفاوت است كه بخشي از اين امر حاصل تلاش همكاران ما در شهرداري تهران است. حناچي همچنين از خدمات‌رساني ۴٠٠ نيروي خدماتي در نجف و هزار نيرو در كربلا به زائران مستقر خبر داد و گفت: در عين حال امسال هزار دستگاه اتوبوس در محل ورود زائران به عراق خدمات‌رساني مي‌كنند. به گفته او؛ ارايه تمامي اين خدمات تا دو روز بعد از اربعين ادامه خواهد داشت.

 

جمع‌آوري ۵۵ هزار تن زباله در كربلا

توسط خدام‌الحسين

يكي از مهم‌ترين ماموريت‌هاي شهرداري در روزهاي برگزاري مراسم اربعين، تامين نظافت مسير و شهرهاي مقصد زائران عاشق اباعبدالله حسين(ع) است. معاون خدمات شهري شهرداري تهران از جمع‌آوري ۵۵ هزار تن زباله در كربلا طي ١٢ روز گذشته خبر داد. مجتبي يزداني با اشاره به حضور نيروهاي خدمات شهري در شهرهاي كوفه، نجف، كربلا و حدفاصل اين دو شهر گفت: ٣۵٠ نيرو در كوفه، ٣۵٠ نيرو در نجف و حدود هزار نيرو در كربلا با همراهي نيروهاي عراقي مسووليت نظافت و رفت و روب را بر عهده دارند. ‌ او با اشاره به نظافت شهر كربلا تصريح كرد: به‌طور ميانگين روزانه هزار و ٢٠٠ تن زباله در كربلا جمع‌آوري شد كه اين ميزان با نزديك شدن به روز اربعين افزايش يافت.

به گفته او به‌طور كلي، نيروهاي شهرداري تهران در روزهاي گذشته در مجموع حدود ۵۵ هزار تن زباله جمع‌آوري كردند كه با ماشين‌هاي شهرداري كربلا به سمت محل‌هاي دپو منتقل شد.

كاروان ۱۸ ميليوني اربعين با امنيت

به منزل آخر رسيد

در همين حال ايرنا در گزارشي نوشت: راهپيمايي ۲۲ روزه بيش از ۱۸ ميليون زائر حسيني در يك‌هزار و ۵۰۰ كيلومتر جاده اصلي عراق بدون كوچك‌ترين مشكل امنيتي به ايستگاه كربلا رسيد تا ثابت شود نيروهاي مسلح و امنيتي عراق توان و اقتدار لازم را براي تامين امنيت كشورشان دارند. بيشتر استان‌هاي عراق در مدت سه هفته اخير صحنه پياده‌روي، عزاداري و حضور ميليون‌ها زائر از كشور‌هاي مختلف دنيا بود؛ از روز ۲۸ محرم كه پياده‌روي اربعين با حركت شيعيان بصره آغاز شد تا ۱۰ روز بعد كه اهالي دياله و صلاح‌الدين از شرق و شمال كشور عازم كربلا شدند، برخي تصور مي‌كردند وقوع عمليات تروريستي عليه زائران دور از انتظار نيست، به‌ويژه اينكه اوايل مهر ماه بغداد و ۶ استان جنوبي تا چند روز درگير اعتراض سپس درگيري داخلي بود؛ ناآرامي‌هايي كه با انتشار نتايج پايش‌هاي اينترنتي پشت پرده آنها افشا و روشن شد كه عربستان، اسراييل و متحدان غربي آنان درصدد ايجاد ناامني و آشوب در عراق هستند.

هر چند هدف نخست اعتراضات مقابله با مشكلات اقتصادي و وجود فساد در دستگاه‌هاي دولتي بود اما رسانه‌هاي غربي و سعودي تلاش زيادي براي انحراف مسير معترضان به سمت تغيير حكومت و ناآرام‌سازي عراق در آستانه اربعين حسيني كردند. گروه‌هاي تكفيري عمليات‌هاي مختلفي براي حمله به زائران شيعه تدارك ديده بودند؛ كما اينكه ده‌ها حمله تروريستي پيش از انجام كشف و خنثي شد. كشف گلوله‌هاي كاتيوشا و خمپاره ۶۰ ميلي‌متري در دياله كه براي هدف قرار دادن مسير تردد زائران آماده شده بود و نيز كشف و خنثي كردن يك فروند پهپاد داعشي از جمله عمليات‌هايي بود كه پيش از انجام توسط الحشد الشعبي انجام شد. ستاد فرماندهي عمليات عراق هم ۲۳ مهر اعلام كرد در دو عمليات جداگانه، دو طرح حمله انتحاري به زائران اربعين حسيني(ع) در بغداد و سامرا خنثي شد. در يكي از اين طرح‌ها قرار بود دو تروريست انتحاري با كمربندي انفجاري به زائران اربعين حسيني(ع) حمله كنند.

در عمليات ديگر، چهار تروريست انتحاري توسط واحد استخبارات وزارت كشور عراق به هلاكت رسيدند. آخرين مورد آن هم سه روز پيش از اربعين حسيني كشف شد؛ جايي كه نيروهاي الحشد الشعبي يك سامانه پرتاب راكت‌هاي كاتيوشا را كه براي شليك به جاده محل عبور راهپيمايان اربعين حسيني(ع) هدف‌گيري شده بود، كشف و ضبط كردند. سازمان الحشد الشعبي (بسيج مردمي) عراق بيش از ۵۰ هزار نيروي خود را براي تامين امنيت زائران و اماكن زيارتي در ايام اربعين حسيني (ع) پاي كار آورده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون