• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

در سوگ حسين قندي كه روزنامه‌نگاري بدون او چيزي كم دارد

اينجا «تيتر» هم ماتم مي‌گيرد

اعتماد|حسين قندي، «سلطان تيتر» درگذشت. شايد سخت‌ترين كار براي يك روزنامه‌نگار نوشتن «خبر» براي حسين قندي باشد، كسي كه در نوشتن خبر و رعايت ادبيات خبرنويسي بي‌نظير بود. قندي در عرصه پژوهش و آموزش هم از چهره‌هاي تاثيرگذار در روزنامه‌نگاري ايران به حساب مي‌آيد. خيلي‌ها حسين قندي را به خاطر كتاب هايش پدر روزنامه‌نگاري مدرن مي‌دانند. اما آنچه در ذهن بسياري كه از حسين قندي بي درنگ به ياد مي‌آيد تيترهاي اوست و به همين خاطر او را «سلطان تيتر» مي‌دانند. حسين قندي از سال‌ها پيش با بيماري نادر مغزي مبارزه مي‌كرد.
حسين قندي روزنامه‌نگار، استاد رشته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي و مدرس روزنامه‌نگاري، فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد از امريكا در رشته مديريت بين‌الملل، متولد اسفند ۱۳۳۰ در سبزوار و بزرگ شده تهران بود. او از جمله روزنامه‌نگاراني است كه بسيار بر اخلاق روزنامه‌نگاري تاكيد مي‌كرد.
حسين قندي در سال ۱۳۴۹ ديپلم گرفت و بعد از دو بار شركت در كنكور دانشگاه، در دو رشته زبان و ادبيات انگليسي و روزنامه‌نگاري دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي قبول شد و روزنامه‌نگاري را انتخاب كرد.  قبل از دانشگاه در يك گروه تحقيقاتي فعاليت مي‌كرد كه ايشان مطالب روزنامه كيهان را از سال شروع اين روزنامه (۱۳۲۱) تا سال (۱۳۴۹) به صورت كوتاه و خلاصه چاپ و منتشر مي‌كردند و در اين روزنامه مسووليت خلاصه كردن سرمقاله‌ها و نوشتن گزارش برعهده او گذاشته شد. قندي اين دوره را از موثرترين دوره‌هاي كار خود مي‌داند.   بعد از اتمام آن دوره در سال ۱۳۵۱ موسسه كيهان تصميم به چاپ نشريه‌اي براي دو قاره امريكا و اروپاگرفته بود و قرار شد كيهان هوايي را همان گروه تحقيقاتي دربياورد. همان سال اولين شماره آن به سردبيري حسين عدل با همكاري ساير اعضا درآمد و قندي معاون سردبير شد و علاوه بر آن، مسووليت بخش سياسي نشريه نيز به عهده او گذاشته شد. اولين نوشته‌هاي حرفه‌اي قندي براي نشريه كيهان هوايي بود و بعد از مدتي در كيهان استخدام شد. اولين مطلبي كه نوشت در سال ۱۳۵۱، سرمقاله‌اي درباره روابط ايران و هند بود كه براي كيهان هوايي نوشت. او در بخش‌هاي مختلف از جمله شهرستان‌ها، فرهنگي، اقتصادي و... مشغول بود و بعد از خدمت سربازي در سال ۱۳۵۶ مجدد به كيهان برگشت. بعد از بازگشت از امريكا پيش از انقلاب در روزنامه‌ كيهان و پس از انقلاب در روزنامه‌هاي ابرار، اخبار، انتخاب و جام‌جم در سمت‌هاي مختلفي از خبرنگاري تا سردبيري مشغول به كار نويسندگي و ايفاي مسووليت شد.  حسين قندي ازاوايل دهه 50 تا اوايل دهه 90 قريب 40 سال فعاليت مطبوعاتي و تدريس روزنامه‌نگاري را در كارنامه خود دارد. او با تدريس روزنامه‌نگاري در دانشگاه علامه طباطبايي و بعدها موسسه مطالعات رسانه افراد زيادي را وارد مطبوعات كرده و از اين رو حق بزرگي به گردن دانشجويانش و مطبوعات دارد.   او معتقد بود هر خبرنگار به هر خبر با زاويه ديد خاص خود نگاه مي‌كند و مي‌تواند خبر را با رعايت صحت آن به صورت توصيفي بنويسد كه خبرگزاري‌ها با استفاده از اين روش خبرنويسي مي‌توانند مخاطب بيشتري جذب كرده و علاوه بر كسب درآمد، بيشتر رقبا را از صحنه خارج كنند. همچنين قندي بر اين باور بود كه هر حوزه خبري، زبان و ادبيات خاصي دارد و خبر بايد توسط رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها با انعطاف و جذابيت، نگارش شود تا احساسات خواننده را تحريك كنند. قندي خبر را به دو مقوله سخت خبر و نرم خبر تقسيم كرد و معتقد است سخت خبر، عناصر اصلي خبر را بيان مي‌كند و نرم خبر با استفاده از قوه تخيل به تشريح حوادث حاشيه‌اي خبر اصلي مي‌پردازد.
حسين قندي در سمينارهاي بررسي مسائل مطبوعات ايران كه طي سه دوره در سال‌هاي ۶۹، ۷۷ و ۸۳ برگزار شد، مقاله‌هايي در زمينه تحولات حرفه روزنامه‌نگاري ارايه كرد و هميشه حضور فعال در اين سمينارها داشت. روزنامه‌نگاري نوين، مقاله نويسي در مطبوعات و روزنامه‌نگاري تخصصي از جمله تاليفات او هستند.  كتاب روزنامه‌نگاري تخصصي هم حاصل چندين سال تدريس و تجربه حرفه‌اي او است كه گام موثري در درك پايه‌اي و مقدماتي از مطبوعات تخصصي، نحوه انتشار و فعاليت ثمربخش براي دانش‌پژوهان ارتباطات و به ويژه روزنامه‌نگاران است.  اين كتاب دربرگيرنده تاريخچه‌اي از مطبوعات تخصصي در جهان و ايران، گستره معنايي اين‌گونه مطبوعات، شكل، قالب‌ها و محتواي موجود در زمينه روزنامه‌نگاري و انتشار نشريه است. قندي به دنبال برآورده شدن دو هدف اين كتاب را تاليف كرد؛ نخست ارتقاي دانش تخصصي روزنامه‌نگاران و دوم توجه بيش از پيش به مقوله اقتصاد نشريات به عنوان يكي از عوامل ماندگاري مطبوعات. اما «تخيل در روزنامه‌نگاري: شش گزارش و يك سفرنامه» هم حاصل تجربيات حسين قندي است كه درباره نقش تخيل، ذهنيت داستان پردازانه و خلاقيت ذهني در روزنامه‌نگاري سخن گفته و بر آن است تا فنون پرورش خلاقيت ذهني و تخيل را آموزش دهد. همچنين نمونه‌هايي عيني از روزنامه‌نگاري متخيل از مطبوعات جهان و گزارش‌هاي نويسنده در كتاب درج شده است. مقالات ادبيات مطبوعات، عامل وحدت ملي، آموزش روزنامه‌نگاري، علم و تجربه، واژه و تصوير را بايد شناخت، فراسوي مرزها و ثانيه‌ها و كاريكاتورهاي خبري از جمله آثار قندي عنوان شده است. استاد حسين قندي سرانجام پنجشنبه سوم ارديبهشت در سن 64 سالگي درگذشت. مراسم تشييع پيكر حسين قندي، روز شنبه پنجم ارديبهشت ماه ساعت 9 صبح از مقابل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه برگزار خواهد شد. پيكر حسين قندي پس از تشييع در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا آرام خواهد گرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون