• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4507 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان

رييس سازمان انرژي اتمي در مراسم بتن‌ريزي واحد دوم نيروگاه اتمي بوشهر

صنعت هسته‌اي اقتدارآفرين است

بتن‌ريزي واحد ۲ نيروگاه اتمي بوشهر ديروز و با حضور علي‌اكبر صالحي؛ معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان انرژي اتمي ايران، جمعي از مقامات كشوري و استاني و نمايندگان مجلس، مقامات دولتي و مديران شركت‌هاي روسي در ساختگاه نيروگاه اتمي بوشهر انجام شد. عمليات گودبرداري واحد ۲ آبان‌ ماه 96 آغاز شد و بتن‌ريزي دومين مرحله مهم مقدماتي اين پروژه با اندكي تاخير ديروز انجام شد. به ‌گفته مجري طرح نيروگاه اتمي بوشهر، مرحله بتن‌ريزي راكتور هسته‌اي واحد ۲ نيروگاه اتمي بوشهر يكي از مراحل كليدي و يك واقعه مهم در نيروگاه‌هاي اتمي است كه با انجام آن گام مهمي در توسعه نيروگاه‌هاي هسته‌اي در كشور برداشته مي‌شود. محمود جعفري درباره جزييات اين طرح به ايرنا گفت:«در حال حاضر 8 درصد از فعاليت‌هاي مربوط به واحد سوم نيروگاه اتمي بوشهر انجام شده و براساس برنامه‌ريزي انجام شده، بتن‌ريزي واحد سوم ۱۸ ماه بعد آغاز مي‌شود.» به گفته جعفري بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده اين ۲ واحد نيروگاهي بايد در بازه زماني ۱۰ ساله و در چارچوب مقررات نظام ايمني هسته‌اي ساخته و تكميل شوند.

توليد بيش از 3 هزار مگاوات برق هسته‌اي

تا 10 سال آينده

رييس سازمان انرژي اتمي در اين مراسم خاطرنشان كرد كه با راه‌اندازي 2 واحد جديد نيروگاه بوشهر اين نيروگاه جمعا 22 ميليارد كيلووات ساعت برق هسته‌اي در سال در اختيار كشور قرار مي‌دهد. علي‌اكبر صالحي به سخنان رهبري درباره صنعت هسته‌اي اشاره كرد و گفت: «ما بايد به فكر صيانت از انرژي براي نسل‌هاي آينده باشيم و انرژي هسته‌اي يكي از اين انرژي‌هاست كه بايد در يك افق ميان‌مدت از 20 هزار مگاوات برق هسته‌اي برخوردار باشيم.» معاون رييس‌جمهوري ادامه داد:«صنعت هسته‌اي صنعتي اقتدارآفرين است و مي‌تواند در مجموع صنايع كشور تحول بسياري ايجاد كند. شايد يكي از دلايلي كه ما با چالش جدي با دشمنان روبه‌رو هستيم، همين است كه مي‌خواهند منشا اقتدار را از دست ما خارج كنند.» به گفته او معاهده پاريس در افقي چند ساله سعي در كاهش از ميزان گازهاي گلخانه‌اي دارد و يكي از راه‌هاي تحقق اين مهم، استفاده از انرژي هسته‌اي است. صالحي توضيح داد:«سالانه 11 ميليون بشكه نفت خام براي توليد برق نياز داريم كه اگر 3 نيروگاه هزار مگاواتي داشته باشيم، صرفه‌جويي 33 ميليون بشكه نفت خام خواهيم داشت. به‌ علاوه 660 ميليون دلار صرفه‌جويي اقتصادي صورت مي‌گيرد اما متاسفانه شرايط به گونه‌اي نيست كه از كل ارزش افزوده‌اي كه نيروگاه بوشهر ايجاد مي‌كند، استفاده كنيم. پيش از اين 300 ميليارد تومان قابل‌ استفاده بود و امسال 700 ميليارد و اين برابر 660 ميليون دلاري است كه ارزش افزوده ايجاد مي‌كند.» او همچنين ايمني نيروگاه بوشهر را مورد تاييد قرار داد و گفت كه اين نيروگاه تحت نظارت مستقيم «وانو» است.

به گزارش ايسنا، صالحي با اشاره به روند انعقاد قرارداد فازهاي 2 و 3 ادامه داد:«بيش از 3 ميليون متر مكعب خاك‌برداري شده و حدود 2 ميليون و 200 هزار مترمكعب به‌سازي خاك انجام شده است و يك و نيم ميليون تن سيمان استفاده خواهد شد. بيش از 90 درصد كاركنان نيروگاه ايراني هستند و عمده كارهاي زيرساختي توسط ايراني‌ها انجام مي‌شود.»

معاون رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد كه با راه‌اندازي 2 واحد جديد در مجموع 22 ميليارد كيلووات ‌ساعت از اين منبع برق هسته‌اي استفاده خواهيم كرد. رييس سازمان انرژي اتمي همچنين با تقدير از ملت و دولت روسيه به‌ خاطر همكاري با ايران در اين پروژه اعلام كرد كه ما در امور ديگر ازجمله ايزوتوپ‌هاي پايدار با روس‌ها در حال همكاري هستيم. رييس سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر استفاده از آب شيرين‌كن به ‌واسطه وجود نيروگاه اتمي در استان بوشهر گفت:«درخواست ايجاد آب شيرين‌كن كه مورد تاكيد رهبري است بايد به طور رسمي مطرح شود؛ چون اگر از مرحله‌اي از كار عبور كنيم شايد ديگر نتوانيم آب شيرين‌كن را در نيروگاه تعبيه كنيم. از اين‌ رو متوليان حوزه آب بايد در اين باره تصميم بگيرند.»

بهره‌برداري از دومين واحد نيروگاه بوشهر در ۱۴۰۴

در حاشيه اين مراسم، سخنگوي سازمان انرژي اتمي نيز با بيان اينكه واحد ۳ نيروگاه بوشهر با ۱۸ ماه فاصله به مرحله بتن‌ريزي خواهد رسيد، گفت:«پيش‌بيني اين است كه در سال ۱۴۰۴ اولين واحد در دست ساخت يعني واحد دوم ان‌شاءالله به بهره‌برداري برسد.» بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي، علت اهميت اين موضوع را چنين عنوان كرد:«به لحاظ زمان‌بندي وقتي به اين مرحله مي‌رسيم، مفهومش اين است كه يك سوم از راه را رفته‌ايم، راهي كه در واقع حدود ۸ تا ۱۰ سال براي ساخت يك نيروگاه نياز است.» به گفته او در اين محله، ميليون‌ها متر خاكبرداري و گودبرداري شده، ۱۷ هزار شمع به عمق ۱۸ متر براي استحكام‌سازي انجام شده و حدود ۲۲۰ ميليون يورو نيز هزينه شده است.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي ادامه داد:«قرار است، شركت‌هاي ايراني كليه مراحل ساخت واحد ۲ و ۳ را انجام دهند. علاوه بر آن بخش مهمي از تجهيزات در ايران تامين مي‌شود. البته به هيچ‌وجه قرار نيست، تجهيزاتي كه در ايران وجود داشته و امكان ساخت آن باشد از خارج وارد شود. البته بخش‌هايي از آن از روسيه وارد مي‌شود و با توجه به اينكه ما نيروگاهي داريم كه توسط متخصصان ايراني اداره مي‌شود، تجربه ساخت، ايران را در وضعيتي قرار مي‌دهد كه بتواند در صنعت نيروگاهي هم در جايگاه مناسبي قرار گيرد.»

كمالوندي با بيان اينكه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار شغل ايجاد مي‌شود، گفت:«واحد بعدي يعني واحد ۳ با ۱۸ ماه فاصله به مرحله بتن‌ريزي خواهد رسيد؛ پيش‌بيني اين است كه ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۴ اولين واحد در دست ساخت يعني واحد دوم به بهره‌برداري برسد.» او ادامه داد: «همچنين در سال ۱۴۰۶ واحد سوم راه‌اندازي مي‌شود كه جمعا چيزي حدود ۳ هزار و ۱۵۰ مگاوات برق اتمي خواهيم داشت. البته هنوز با حداقل نياز كشور فاصله خواهيم داشت اما براساس برنامه‌هاي شناخته‌ شده بين‌المللي بايد بين ۸ تا ۱۲ درصد از برق‌مان اتمي باشد.»سخنگوي سازمان انرژي اتمي توضيح داد:«اگر در نظر بگيريم در سال ۱۴۰۰، ۱۰۰ هزار مگاوات برق نياز داشته باشيم يعني حداقل بايد ۸ هزار مگاوات برق اتمي داشته باشيم و در اين مسير هم حركت مي‌كنيم. ان‌شاالله در آينده اخبار خوبي خواهيم داشت.»

با روس‌ها با سرعت خوبي پيش مي‌رويم

كمالوندي همچنين در واكنش به اين پرسش كه آيا ممكن است امريكا بخواهد تحريم‌هايي را در زمينه نيروگاه‌ها وضع كند، پاسخ داد:«امريكايي‌ها اگر بتوانند جلوي اكسيژن را بگيرند، مي‌گيرند. در مورد راديودارو درست است كه مي‌گويند در تحريم نيست اما وقتي شركت تامين‌كننده راديودارو را تحريم مي‌كنند، يعني چه؟! به درستي، درست گفته‌ايم كه تروريسم اقتصادي انجام مي‌دهند.» او ادامه داد:«ما فشارهاي حداكثري را هم ديده‌ايم. ممكن است معدود كشورهايي(با امريكا) همكاري كنند و متاسفانه يكي، دو كشور در حوزه خليج فارس چنين مي‌كنند كه به نظر ما اشتباه مي‌كنند؛ زيرا آنها با جمهوري اسلامي ايران زندگي مي‌كنند و بايد منافع خود را با ايران گره بزنند تا كشورهاي ديگر.»

سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به مشكلاتي كه در جريان ساخت نيروگاه نخست وجود داشت نيز گفت:«در نيروگاه اول مشكلاتي داشتيم تا از يك تكنولوژي به تكنولوژي ديگر برسيم. مسائلي كه از جنس مسائل سياسي يا حتي اقتصادي نبود؛ البته تا حدودي اقتصادي بودند اما سياسي، نه. با اين همه اما اكنون با روس‌ها با سرعت خوبي پيش مي‌رويم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون