• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3633 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۴ مهر

امروز، بعد از 10 ماه فدراسيون جودو صاحب رييس مي‌شود

به دنبال ناجي

گروه ورزش

سرانجام مجمع انتخاباتي فدراسيون جودو براي تعيين رييس اين فدراسيون با رقابت 13 كانديدا صبح امروز برگزار خواهد شد.
محمد علي رستگار، آخرين رييس فدراسيون جودو بود كه پس از زماني در حدود 3 سال رياست بر اين فدراسيون به دليل عملكرد بسيار ضعيف و نتايج بد جودوي ايران در ميادين مختلف سرانجام آذرماه سال گذشته پس از استعفايي كه داشت از كار بركنار شد.
طي 10 ماه گذشته ابتدا خدابخش و سپس گواري به عنوان سرپرست امور فدراسيون را در دست گرفتند تا مقدمات برگزاري انتخابات را در اسرع وقت فراهم كنند اما به دليل بروز برخي مشكلات و البته در پيش بودن المپيك، برگزاري اين انتخابات به درازا كشيد. فدراسيون جودو سال‌هاست با حاشيه عجين شده و متاسفانه در طول سال‌هاي گذشته اهالي جودو كمتر روزگار آرام و به دور از حاشيه را به خود ديده‌اند. حاشيه‌هايي كه به جرات بايد گفت منشأ آن از داخل همين خانواده بوده است. در حقيقت مشكل جودو «شخص رييس» فدراسيون نيست. مشكل اصلي اينجاست كه برخي از بزرگان جودو فقط «خود» را براي مديريت قبول دارند و بايد حتما در بدنه فدراسيون مسووليت داشته باشند. به عبارت ساده‌تر اهالي جودو نمي‌توانند در كنار هم براي پيشبرد فعاليت‌هاي رشته مورد علاقه خود يكدل و يكرنگ برنامه‌هاي فدراسيون را پيش ببرند. جودو دچار چند دستگي شده و همه مي‌خواهند كه با حضور در بدنه فدراسيون دستي بر آتش داشته باشند. مهم هم نيست كه جودو چه سرنوشتي پيدا مي‌كند. اينكه «من» داخل فدراسيون باشم براي آقايان كافي است!
هر گروهي كه زمام امور را به دست مي‌گيرد در انجام كارهاي جاري فدراسيون سخت مشكل دارد، چرا كه گروه‌هاي خارج از فدراسيون دست به حاشيه‌سازي مي‌زنند. مسوولان به جاي تمركز روي برنامه‌هاي فدراسيون و توجه به تيم‌هاي پايه بايد وقت و انرژي خود را صرف از بين بردن همين حاشيه‌هاي بي‌ارزش كنند و همين دور باطل با تغيير مديريت به جودو لطمه مي‌زند!
اكنون زمان آن رسيده تا اعضاي مجمع به خوبي با درك شرايط موجود بهترين انتخاب را براي چهار سال آينده داشته باشند و نامزدها نيز به راي مجمع احترام گذاشته و همه با هم براي خروج جودو از اين بن بست تلاش كنند. اينكه جودو نياز به تفكري نو و تحولي اساسي در ساختار خود دارد هيچ شكي نيست. تفكري كه از سال‌ها در راس مديريت فدراسيون امتحان خود را پس داد و حتي در مدت زمان كوتاه سرپرستي لطمات جبران‌ناپذيري به اين رشته المپيكي وارد كرده نمي‌تواند نسخه درمان اين رشته بيمار باشد. مربيان، داوران و از همه مهم‌تر ملي پوشان جودو از اين اوضاع نابسامان و پرحاشيه خسته شده و سخت اميدوارند كه با حضور چهره‌اي جديد و البته برنامه‌مدار در راس فدراسيون، پرونده مشكلات جودو بسته شود.
براي نشستن روي صندلي رياست فدراسيون جودو ۱۳ نفر از افراد شناخته شده اين رشته از فيلتر تاييد صلاحيت گذشته و امروز در مجمع انتخاباتي به رقابت خواهند پرداخت. شنيده‌ها حاكي از آن است كه رقابت اصلي ميان آرش ميراسماعيلي پرافتخارترين جودكار ايران و محمد درخشان رييس پيشين اين فدراسيون خواهد بود.
 
سكوت چند روز منتهي به برگزاري مجمع غيرقابل باور بود و همانطور كه پيش بيني مي‌شد آنها كه به هر طريق به دنبال رسيدن به موقعيت از دست رفته خود در اين فدراسيون هستند از آخرين برنامه خود يعني تحت تاثير قراردادن مجمع پرده برداشتند. همانطور كه در بالا عنوان شد، امروز قرار است رييس فدراسيون جودو انتخاب شود و با اين شرايط قرار نيست يك نهاد بين‌المللي كه همه مي‌دانند تحت تاثير عوامل شناخته شده داخلي است براي وزارت ورزش تعيين تكليف كند و به عبارت ساده‌تر فدراسيون جهاني كوراش اجازه دخالت در انتخابات داخلي ايران را نداشته و نخواهد داشت. در واقع ايران فدراسيوني مستقل تحت عنوان فدراسيون كوراش ندارد، اين رشته زير مجموعه فدراسيون جودو است. طبق قوانين فدراسيون جهاني جودوكاران ملي پوش كشورهاي مختلف حاضر در رنكينگ بين‌المللي اجازه فعاليت در هيچ رشته ديگري را ندارند و همين موضوع بر لزوم جدا شدن كوراش از بدنه اين فدراسيون تاكيد دارد. از سوي ديگر دخالت نهادهاي خارجي بدون ادله در انتخابات داخلي كشورمان به منزله ناديده گرفتن اصل استقلال نظام جمهوري اسلامي ايران است. در چنين شرايطي بايد عنوان داشت افرادي كه چنين اخباري را منتشر مي‌كنند هدفي جز تحت تاثير قراردادن راي اعضاي مجمع براي رسيدن به اهداف خود ندارند. نصيرنژاد كارشناس حقوق ورزشي در اين خصوص گفت: من بيشتر اين موضوع را يك شيطنت مي‌دانم و اعتقاد دارم كه وزارت ورزش و جوانان آنقدر با هوش هست كه اسير اين جوسازي‌ها نشود. البته اگر قرار بود كه وارد اين بازي‌ها شود يكسال قبل اين نامه براي فدراسيون كوراش ايران آمده پس بايد همان موقع اعلام مي‌شد كه آرش ميراسماعيلي نمي‌تواند مسووليت رسمي داشته باشد. در حالي كه وي نايب‌رييس فدراسيون جودو بوده و هست و اكنون هم وزارت ورزش و جوانان تاييد حضور وي در انتخابات را صادر كرده است. سلطاني دبير مجمع انتخاباتي فدراسيون جودو هم در اين خصوص گفت: هيچ نامه‌اي تاكنون در اين خصوص به دست ما نرسيده و بر اساس آنچه پيش از اين وزارت ورزش و جوانان اعلام كرده بود مجمع با حضور تمامي كانديداهايي تاييد شده‌اند  فردا يكشنبه (امروز) برگزار خواهد شد. وي در خصوص شايعه كنارگذاشتن ميراسماعيلي از سوي وزارت ورزش گفت: من به خبر و شايعه كاري ندارم، همانطور كه عنوان كردم هيچ نامه‌اي براي هيچكدام از كانديداها هم نيامده است، براي من به عنوان دبير مجمع قانون ملاك و معيار است و براي اينگونه مطالب هم جوابي ندارم كه بدهم.
 
آرش ميراسماعيلي در واكنش به شايعات اخير مبني بر اينكه او اجازه حضور در مجمع انتخاباتي رياست فدراسيون جودو را ندارد، گفت: تمام 13 نفري كه تاييد صلاحيت شدند امروز  در مجمع انتخابات رياست فدراسيون با تمام قدرت حضور خواهند داشت و انتخابات نيز با حضور همه اين نفرات برگزار مي‌شود. متاسفانه شايعاتي مطرح شده تا فضاي انتخاباتي به هم بخورد و تمام اين خبرها كذب است. اين صحبت‌ها را رقبا براي خراب كردن چهره من مطرح كردند كه اصلا چنين چيزي صحت ندارد. مسوولان وزارت ورزش نيز به هيچ عنوان نامه‌اي مبني بر اينكه بنده اجازه حضور در انتخابات را ندارم به من نداده‌اند. سجادي معاون وزارت ورزش و جوانان نيز روز شنبه به صورت سرزده در فدراسيون حضور پيدا كرد و حتي با او دقايقي را به گفت‌وگو پرداختيم كه در مورد چنين شايعاتي كه مطرح شده صحبتي نشد. بحث كوراش و جودو مدت زيادي است كه مطرح شده و هر كسي رييس فدراسيون جودو شود بايد اين دو رشته را از هم جدا كند. بنده
فردا ( امروز )  پرقدرت در مجمع حضور خواهم داشت و اميدوارم هر كسي صلاحيت رياست فدراسيون را داشت با رأي نفرات حاضر در مجمع رييس چهار سال آينده اين مجمع شود.
 
مرتضي آزاد، مهرداد حسن‌زاده دوگوري، رشيد خدابخش، مهدي درخشنده بخت، سيد مجيد زارعيان، حسين قمي، رضا ميرفلاح نصيري، محمد بلوطي، ابوالفضل حيدريان بابلي، محمد درخشان مباركه، اميرحسين سياحي، آرش ميراسماعيلي و روشنك دولتشاهي نفراتي هستند كه براي نشستن روي صندلي رياست رقابت خواهند كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون