• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3649 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر

عمليات توپخانه‌اي ‌به دژ داعش كليد خورد

موصل در انتظار قصيده‌اي براي آزادي

ميثم سليماني

 

 زمان آزادي فرا رسيده است. مردم موصل در حال گام برداشتن به سوي آزادي هستند. روزهاي آينده براي عراق و مردم آن بسيار حساس خواهد بود؛ روزهايي كه شايد هر لحظه و هر ثانيه آن مي‌تواند نفسگير و بااهميت باشد. اكنون عمليات آزاد‌سازي موصل، دژ مستحكم داعش در عراق آغاز شده است. جايي كه بيش از دو سال پيش با يك حمله همه‌جانبه از سوي داعش به تصرف درآمد و آن را تبديل به پايتخت خودخوانده در عراق كرد ولي اكنون زمان نابودي داعش در عراق فرا رسيده است و حملات گسترده هوايي و توپخانه‌اي براي ايجاد آمادگي عمليات زميني در موصل بامداد يكشنبه آغاز شد. از سوي ديگر جنگنده‌هاي نيروي هوايي عراق نيمه‌شب شنبه هزاران اعلاميه را بر فراز موصل پخش كردند و به شهروندان موصل هشدار دادند كه شهروندان آماده حمله همه‌جانبه ارتش عراق به موصل باشند. در تيتر اين اعلاميه‌ها آمده بود «اين زمان پيروزي است.» حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق در اين بيانيه خطاب به ساكنان موصل اظهار داشت كه زمان براي جشن عراق بدون داعش فرا رسيده است. او در ادامه اين بيانيه عنوان كرده بود ما در حال آماده‌سازي براي آزادي موصل و به دست آوردن مجدد امنيت و ثبات در منطقه هستيم. در اين اعلاميه‌ها خطاب به ساكنان گفته شده است كه نيروهاي ائتلاف و ارتش عراق سخت در حال پيشرفت در دومين شهرستان عراق هستند و هيچ‌كس نبايد وحشت زده باشد. در اين بيانيه از شهروندان ساكن موصل خواسته شده است كه از مواضع داعش در شهرستان موصل دوري كنند و در وپنجره‌هاي خانه‌هاي خود را ببندند. در اين اعلاميه‌ها همچنين شماره‌اي براي ساكنان موصل براي گزارش فعاليت‌هاي داعش به ارتش عراق گنجانده شده است. اين موضوع در حالي است كه از موصل خبر مي‌رسد كه داعش ارتباط‌هاي تلفني در اين شهر را ممنوع كرده است. از سوي ديگر اين يك واقعيت است كه ساكنان موصل از ژوئن سال 2014 كه اين شهر در اختيار داعش قرار گرفت ارتباط اندكي با جهان خارج از موصل داشته‌اند و عدم ارتباط آنها با خارج از شهر نگراني‌ها را از سخت بودن ارتباط با مردم شهر افزايش مي‌دهد. چرا كه داعش در اين سال‌ها سفر به داخل و خارج شهر را به‌شدت محدود كرده است، آنتن‌هاي ماهواره‌اي براي محدود كردن دسترسي به جهان خارج ممنوع اعلام شد و تا جايي كه توانستند هرگونه ارتباط از قبيل اينترنت و تلفن همراه را نيز در اين منطقه محدود كردند. به گزارش سي ان‌ان اين اعلاميه‌ها در حالي ميان مردم موصل پخش شد كه نيروهاي ائتلاف به رهبري امريكا حملات توپخانه‌اي خود را به شهر موصل آغاز كردند و نيروهاي عراقي نيز خود را آماده مي‌كنند تا وارد فاز زميني آزادسازي موصل شوند.
شهر زيرزميني در موصل
ارتش عراق، نيروهاي كرد پيشمرگه و حشدالشعبي كه پيش‌تر خود را آماده ورود به عمليات موصل روي زمين كرده بودند پس از آغاز حملات توپخانه‌اي به سمت موصل آنها نيز پشت دروازه‌ها آماده ورود به شهرستان هستند. اين در حالي است كه خبرها و گزارش‌ها از موصل حاكي از آن است كه داعش زندانيان با جرايم پايين را آزاد كرده است. گفتني است داعش افرادي را كه ظاهري نامناسب داشتند يا سيگار مي‌كشيدند را زنداني مي‌كرده و حالا آنها را آزاد كرده است. همچنين گفته مي‌شود داعش مبارزان زخمي خود را از موصل خارج و به رقه سوريه منتقل كرده است. منابع داخلي در موصل گزارش داده‌اند كه داعش حجم عظيمي از تونل‌ها را به عنوان پناهگاه و حتي انتقال نيروها به وجود آورده كه اين موضوع رو به رشد است و حتي برخي از اين تونل‌ها به اندازه‌اي بزرگ است كه مي‌توان با موتوسيكلت وارد آنها شد و به روستاها و شهرستان‌هاي مجاور موصل گريخت. يك مرد كه توسط داعش در موصل به مدت دوماه در زندان بود به سي‌ان‌ان گفته است كه در طول اين مدت مجبور بوده است كه براي كمك به حفر 12 تونل در شرق موصل كمك كند.
نيروهاي حاضر در عمليات
در ميان گروه‌هايي كه براي مبارزه با داعش در موصل حضور دارند، نيروهاي حشد الشعبي هستند كه شيعيان عراق را در اين عمليات نمايندگي مي‌كنند. به گفته احمدالاسدي، سخنگوي اين گروه 9هزار مبارز حاضر در اين نبرد هستند كه در ميان آنها مسيحيان، ايزدي‌ها و تركمن‌ها نيز حضور دارند. اسدي همچنين تاكيد كرد كه نيروهاي نظامي و بسيج مردمي در حال حاضر آماده شركت در نبرد آزادسازي موصل هستند. گفتني است فرماندهان حشدالشعبي شنبه‌شب با نخست‌وزير عراق ديدار كردند تا درباره چگونگي حمايت از نيروهاي امنيتي عراق روي زمين در موصل به بحث و تبادل نظر بپردازند. آنها همچنين در مورد مبارزه با داعش در حويجه كه در حدود صد كيلومتري جنوب موصل است نيز مذاكره كردند. علاوه بر حشدالشعبي نيروهاي پيشمرگه كرد نيز خود را آماده اين نبرد كردند. مسعود بارزاني، رييس اقليم كردستان عراق در توييتي اعلام كرد: زمان آن رسيده است تا آزادي موصل را آغاز كنيم. او تاكيد كرد كه نيروهاي پيشمرگه و ارتش عراق در حال برنامه‌ريزي براي آينده اين شهرستان هستند. او همچنين عنوان كرد كه بغداد و اربيل موافقت كرده‌اند كه يك كميته مشترك سياسي را براي نظارت بر امور موصل پس از آزادي تشكيل دهند.
ادامه جنگ لفظي عراق و تركيه
حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق در سخناني گفت: تنها نيروهاي عراقي خاك كشور ما را از چنگ داعش بيرون خواهند آورد. هيچ نيروي خارجي جز نيروهاي تركيه در خاك كشور ما حضور ندارند. حضور اين نيروها نقض حاكميت عراق محسوب مي‌شود. وي افزود: ما به هيچ‌وجه به نيروهاي تركيه اجازه شركت در برنامه‌ريزي يا اجراي عمليات موصل را نخواهيم داد؛ چرا كه ما نيازي به نيروهاي خارجي نداريم تا به نيابت از ما با داعش بجنگند. اين سخنان عبادي در حالي گفته شده است كه تركيه كماكان بر بحث حضور در عراق و عمليات موصل تاكيد دارد و رجب طيب اردوغان در سخنراني‌اي كه روز گذشته در دانشگاه استان ريزه تركيه انجام داد، عنوان كرد كه عمليات بازپس‌گيري موصل قريب‌الوقوع است و مردم موصل بايد در موصل زندگي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون