• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3675 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ آبان

آسمان سياه پايتخت در انتظار باران

35 نماينده مجلس براي رسيدگي به آلودگي هواي تهران به رييس‌جمهور نامه نوشتند

گروه اجتماعي


آلودگي هواي تهران، ‌قدم به قدم پا پيش گذاشت و پايداري هوا و ساكن بودن و گير كردن آن در بالاي شهر، ‌باعث شد مدارس در همه مقاطع تحصيلي شهر تهران و مدارس ابتدايي در همه شهرهاي استان تهران به جز فيروزكوه، ‌دماوند و پرديس در روز چهارشنبه تعطيل شوند. علاوه بر تعطيلي مدارس، ‌طرح زوج و فرد همچنان تا ساعت 19 اجرا مي‌شود و با خودروهاي ورودي به مثابه طرح ترافيك برخورد مي‌شود. آلودگي هوا به مجلس و نمايندگان تهران هم رسيد، ‌مجمع نمايندگان تهران در نامه‌اي به رييس‌جمهور، آلودگي هوا را ناشي از عدم مديريت صحيح و منطبق با استانداردهاي جهاني عنوان كردند و خواستار دستور فوري رييس‌جمهور براي حل اين مشكل شدند. در اين نامه كه به امضاي 35 نفر از نمايندگان رسيده است، ‌آمده: ساليان متمادي است كه تهران و برخي كلانشهرهاي تهران در بسياري از روزهاي سال از آلودگي هوا در رنج و مشقتند و مردم شريف و نجيب اين كلانشهرها ناگزير به تنفس در هواي آلوده و تحمل انواع بيماري‌هاي حاد و حتي رقم خوردن مرگ شهروندان در موارد بي‌شماري هستند. معضل آلودگي هواي تهران و اكثر كلانشهرهاي ديگر عمدتا ناشي از عدم مديريت صحيح و منطبق با استانداردهاي جهاني است و جنس آن با آلودگي ناشي از ريزگردها كه منشأ خارجي دارد متفاوت است و با عزم و تدبير صحيح مي‌توان در كوتاه‌مدت به مقابله با آن پرداخت لذا ضروري است شخص جنابعالي در اين موضوع مهم ورود فرموده و به قيد فوريت دستور فرماييد نهادها و مراجع ذي‌ربط تدابير لازم را انديشيده و تصميمات جدي در اين خصوص اتخاذ نمايند.»
همچنين الياس حضرتي، نماينده تهران در نطق ميان دستور خود در صحن علني مجلس با اشاره به آلودگي هواي تهران، از مردم تهران عذرخواهي كرد و گفت: وضعيت هوا و تنفس در تهران و شهرهاي بزرگ، توان زندگي را از مردم گرفته، از اين وضعيت شرم‌آور از عموم مردم به ويژه مردم تهران عذرخواهي مي‌كنم. پيش از رسيدن به فصل آلودگي، ‌سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان اصلي‌ترين متولي هوا، ‌لايحه‌اي به مجلس ارايه كرد كه در حال حاضر در كميسيون كشاورزي مجلس در دست بررسي است. رييس كميسيون كشاورزي مجلس، ‌با اشاره به اين لايحه به «اعتماد» گفت: لايحه هواي پاك در مجلس در حال نهايي شدن است، اين لايحه يك‌بار به صحن علني آمد و بنا به دلايلي دوباره به كميسيون كشاورزي برگشت. در حال حاضر ما در كميسيون كشاورزي، نظرات ساير كميسيون‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با اين موضوع چون وزارت صنعت، وزارت جهادكشاورزي، نيروي انتظامي، شهرداري‌ها، وزارت نفت و سازمان محيط زيست را خواستيم. علي محمد شاعري در ادامه گفت: حداكثر ظرف سه هفته آينده اين لايحه اصلاحات نهايي خودش را طي مي‌كند و به صحن مي‌آيد، اگر نمايندگان لايحه را به تصويب برسانند، تاثير بسيار زيادي در رفع آلودگي خواهد داشت. او با تاكيد بر مواد لايحه گفت: در اين لايحه خودروها را به معاينه فني دو ساله خودروهاي خصوصي و يك ساله خودروهاي عمومي به جاي 5 ساله موظف كرده‌ايم. در همه دنيا معاينه فني يك‌ساله انجام مي‌شود و قطعاتي كه نياز به كنترل و تعويض دارند، ‌مشخص مي‌شود. شاعري، ‌با اشاره به حدود مجاز آلايندگي و جرم‌انگاري تخلفات محيط زيستي گفت: در لايحه اين حدود مشخص شده، با خودروها و صنايعي كه اين حدود را رعايت نكنند، برخورد جدي مي‌شود. اينكه جرايم ما بازدارندگي صرف داشته باشد، نمي‌تواند تاثيرگذار باشد، چون متداول شده كه خودروهاي آلاينده يا صنايع با پرداخت هزينه آلايندگي درصدد آلودگي برمي‌آيند، ‌اين امر در همه بخش‌هاي جامعه ديده مي‌شود، معاوضه تخلف با جريمه، بعضي از متخلفين حاضرند تخلف بكنند و جريمه‌اش را هم بدهند، در حالي كه ما نبايد اجازه تخلف به آنها بدهيم. بحث جرم‌انگاري تخلفات محيط زيستي مطرح است. بايد جرم‌انگاري شود، منابع آلاينده، حدود مجاز انتشار آلايندگي، نحوه برخورد با صاحبان صنايع آلاينده، معاينه فني خودروها، تعيين وظايف هريك از دستگاه‌ها كه حدود 15 وزارتخانه و دستگاه مسوول در اين ميان وجود دارند در اين لايحه ديده شده است.
به گفته رييس كميسيون كشاورزي مجلس، سازمان محيط زيست به عنوان ناظر كلي دستگاه‌ها موظف است هر شش ماه يك‌بار گزارش به مجلس بدهد و دستگاه‌هاي متخلف را معرفي كند.
شاعري اجراي قانون فعلي را از وظايف دستگاه‌ها دانست و گفت: در صورتي كه لايحه هواي پاك در مجلس هم تصويب نشود، دستگاه‌ها موظف به اجراي قانون فعلي‌اند، تصويب نشدن اين لايحه در مجلس دليل نمي‌شود كه قانون فعلي اجرا نشود. بر طبق مطالعات ما، خودروها و موتوسيكلت‌ها 80 درصد آلايندگي دارند و 20 درصد ديگر برعهده صنايع آلاينده، تاسيسات خانگي و واحدهاي معدني اطراف شهرهاست. او سازمان حفاظت محيط زيست را كه متولي اصلي آلودگي هواست، سازماني دور از اقتدار لازم معرفي كرد و لازمه نظارت قوي‌تر آن را، ‌تبديل شدن به وزارتخانه دانست و گفت: در حال حاضر، ‌محيط زيست اولويت اصلي دستگاه‌هاي اجرايي نيست. اگر ما محيط زيست را سرلوحه كار قرار مي‌داديم، الان وضع اين نبود. وضع محيط زيست ما خراب است، نياز به سازماني مقتدر با اعتبار لازم، امكانات، نيروي انساني و ساختار سازماني مناسب داريم، دستگاه‌هاي اجرايي با محيط زيست همكاري ندارند، آن هم حريف وزارتخانه‌هايي چون نفت و صنعت نمي‌شوند. سازمان بايد آنقدر اقتدار و قدرت داشته باشد كه دستگاه‌هاي اجرايي را موظف به انجام وظيفه كند و اين ميسر نمي‌شود مگر با تبديلش به وزارتخانه. در 130 كشور دنيا وزارت محيط زيست تشكيل شده و در حد بالاترين وزارتخانه فرابخشي است كه مي‌تواند امر و نهي كند، كنترل و نظارت و پايش كند، مثل سازمان بازرسي ما. در كشور ما محيط زيست يكي از ضعيف‌ترين سازمان‌هاي دولتي است كه مي‌خواهد مهم‌ترين وظيفه را انجام دهد.
او سهم مردم را در حفاظت از محيط زيست پررنگ دانست و گفت: مردم هم بايد همكاري كنند. متاسفانه ما فرهنگ محيط زيستي نداريم، سازمان محيط زيست بايد قبل از پايداري هوا، ‌يك هفته قبل از آن زوج و فرد از در خانه‌ها را الزامي مي‌كرد و جمع‌آوري خودروهاي دودزا را در دستوركار قرار مي‌داد؛ خودروهايي كه اصلا نبايد از پاركينگ استارت بخورند چه رسد به ورود به محدوده شهري. در شرايط هشدار داريم با شرايط عادي رفتار مي‌كنيم، ‌اين معقول نيست.
اهواز، مشهد و ديگران
آلودگي و تعطيلي اما مختص تهران نيست، وارونگي دما، مدارس سه شهرستان اهواز، باوي و كارون در خوزستان را هم تعطيل كرده بود و در مشهد به خط قرمز رسيد. اصفهان هم با شاخص آلودگي 170، روزهاي ناسالم و آلوده‌اي را از سر گذراند. اداره هواشناسي اما از كاهش آلودگي در روزهاي آينده خبر داد. مديركل پيش‌بيني و هشدارسريع سازمان هواشناسي از كاهش آلودگي هواي تهران و برخي استان‌ها از روز پنجشنبه خبر داد و گفت: از بعدازظهر روز پنجشنبه به سبب خارج شدن هوا از حالت سكون در استان‌هاي واقع در دامنه‌هاي جنوبي البرز كاهش آلودگي هوا پيش‌بيني مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون