• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3675 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ آبان

ايران در باتلاق « سرمبان» برابر سوريه متوقف شد

گِل‌بازي بدون گُل

گروه ورزش

بعد از دو پيروزي درخشان در مقابل كره جنوبي و ازبكستان، تيم ملي در پنجمين مسابقه از مرحله گروهي مقدماتي جام جهاني 2018 در مالزي با سوريه مسابقه داد و به تساوي بدون گل رسيد. آن هم در زميني كه به خاطر بارش شديد باران تبديل به باتلاق پر از آب و گل شده بود.
قبل از مسابقه خيلي‌ها فكر مي‌كردند سوريه حريف كاملا ساده‌اي براي پسران كي‌روش باشد. هواداران تيم ملي توقع داشتند ايران به راحتي 3 امتياز مسابقه را به دست بياورد و صدرنشيني‌اش در گروه را تثبيت كند. آن هم در روزي كه كره جنوبي در خانه توانست به سختي با نتيجه دو بر يك ازبكستان نه امتيازي را شكست بدهد و در جدول ده امتيازي شود و به رده دوم صعود كند. به همين ترتيب شاگردان كي‌روش براي حفظ فاصله خود با كره و ازبكستان كه نزديك‌ترين تعقيب‌كنندگان ما بودند نياز مبرم به سه امتياز مسابقه با سوريه داشتند. اما همه‌چيز دست به دست هم داد تا اين اتفاق رخ ندهد و تيم ملي نتواند بازي موردنظر خودش را در زمين انجام بدهد. اتفاقات روز گذشته و محكوم بودن ايران به تمكين كردن از هر تصميمي كه از سوي  AFC و داوران و ميزبان براي اين بازي گرفتند به خوبي نشان داد كه كي‌روش حق دارد به مديريت بيرون از زمين در فوتبال ايران انتقاد كند! او حق دارد كه از مديران فدراسيون فوتبال كه هيچ‌وقت در حوزه ديپلماسي بين‌المللي موفق نبوده‌اند شاكي باشد!
       
كارلوس كي‌روش تيم ملي را با تغييراتي نسبت به بازي قبل با كره جنوبي به ميدان فرستاد. تغييرات او، استفاده از سوشا مكاني، اميد ابراهيمي، مهدي طارمي و كريم انصاري‌فرد به جاي بيرانوند و اميري مصدوم و حاج‌صفي و آزمون محروم بود. تنها نكته غافلگير‌كننده اين تركيب، استفاده از كريم انصاري‌فرد به جاي رضا قوچان‌نژاد به حساب مي‌آمد. در بازي‌هاي رسمي تيم ملي در سال‌هاي اخير، هميشه آزمون يا قوچان‌نژاد تك مهاجم تيم ملي بودند اما اين‌بار، كي‌روش ترجيح داده به انصاري‌فرد كه فصل موفقي در پانيونيوس پشت سر مي‌گذارد را در تركيب اصلي بازي دهد. ميلاد محمدي هم كه شرايط بازي را پيدا كرده بود رضاييان، سيدجلال، پورعلي‌گنجي و محمدي اين بازي هم خط دفاع 4 نفره تيم ملي باشند. اشكان دژاگه و عليرضا جهانبخش و سعيد عزت‌اللهي هم سه بازيكن ديگر حاضر در تركيب تيم ملي بودند. همه‌چيز براي ارايه يك عملكرد خوب ديگر از تيم ملي ايران آماده بود كه شرايط جوي همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد همه‌چيز را تحت تاثير منفي خود قرار داد.
       
در حالي كه طبق اعلام قبلي قرار بود ديدار دو تيم ايران و سوريه از ساعت 15:30 به وقت ايران برگزار شود، بارش شديد باران از دقايقي قبل از شروع اين ديدار باعث شد تا با اعلام مسوولان برگزاري و همچنين داوران، اين بازي با 45 دقيقه تاخير در استاديوم تانكو عبدالرحمان برگزار شود. در شرايطي كه خبرهايي درباره احتمال لغو اين بازي به خاطر شرايط جوي و جمع شدن آب در زمين در رسانه‌ها منتشر شد، با اين حال بلافاصله بعد از اينكه بارش باران قطع شد، با دستور برگزار‌كنندگان بازيكنان دو تيم از رختكن بيرون آمدند تا در بدترين شرايط ممكن مسابقه را انجام بدهند. البته شرايط زمين بازي به قدري بد بود كه كارلوس كي‌روش قبل از شروع مسابقه به محض ديدن «گوگو» ناظر ژاپني بازي به سمت او حمله ور شد و اين صحبت‌ها را با او مطرح كرد: «افتخار مي‌كني كه بازي را در اين ورزشگاه و در اين شرايط برگزار مي‌‌كني؟ شمايي كه اين استاديوم را تاييد كردي و سه روز پيش مجوز بازي سوريه و سنگاپور را در آن دادي آيا نمي‌داني كه نخستين آيتم برگزاري مسابقه سلامت بازيكنان است؟ اين ورزشگاه چيزي براي سلامتي بازيكنان ندارد!»
       
هيچ مسابقه‌اي در زميني كه بيشتر به باتلاق شبيه است تا زمين فوتبال، زيبا از آب درنمي‌آيد. ديروز در طول نود دقيقه در چهار گوشه زمين مسابقه آب جمع شده بود و امكان حركت توپ به درستي در اين مناطق از زمين وجود نداشت. همين مساله و بارش باران شديد هم باعث شده بود كه زمين چمن بدترين شرايط ممكن را پيدا كند و درتمام نقاط زمين چمن كنده شده بود و در واقع نود دقيقه فوتبال در گل باعث شد كه موقعيت خاصي روي دروازه‌ها به وجود نيايد. شرايط بد زمين و خيس شدن و گل‌آلود شدن بدن و لباس‌هاي بازيكنان آنها را مجبور كرد كه در طول بازي رو به بازي مستقيم بياورند و شرايط به قدري بد بود كه هيچ تيمي نتوانست در طول نوددقيقه روي يك حركت تاكتيكي موقعيتي روي دروازه‌ حريف به وجود بياورد. اين شرايط بد جوي در واقع فقط به نفع سوريه بود كه از تيم اول قاره آسيا و صدرنشين گروه توانست يك امتياز حساس بگيرد. در نقطه مقابل اما تيم ملي ايران براي حفظ فاصله با ساير رقبا در بازي كه مي‌توانست يك سه امتياز ديگر كسب كند و خيالش را بابت صعود به جام جهاني تا حدود بسيار زيادي راحت كند‌، به خاطر زميني كه شباهت بسيار زيادي به باتلاق داشت و آب و هوايي كه مسابقه را تحت تاثير خود قرار داد مقابل سوريه متوقف شد! سوري‌ها روز گذشته تا مي‌توانستند وقت‌كشي كردند و اين مساله در نيمه اول موجب درگيري كي‌روش و سرمربي سوريه شد. در نيمه دوم هم بازيكنان حريف بيشتر روي زمين بودند و دقايق بسيار زيادي از مسابقه را تلف كردند. داور عراقي مسابقه هم همان‌طور كه از قبل مشخص بود درايت كافي را در مديريت اين مشكل نداشت و اعتراض‌هاي كي‌روش هم هيچ فايده‌اي نداشت. اعتراض‌هاي كي‌روش و بازيكنان به قدري براي داور عرب مسابقه بي‌اهميت بود كه سوري‌ها در چهار دقيقه وقت اضافه نيمه دوم هم چيزي حدود سه دقيقه را وقت هدر دادند و بااين وجود داور در دقيقه 94 سوت پايان مسابقه‌اي را به صدا در آورد. البته اين نكته را نبايد فراموش كرد تيم داوري گل سالم رضا قوچان‌نژاد در اين بازي را به اشتباه  آفسايد اعلام كرد تا داوري هم  عليه ايران باشد.
درواقع ديروز همه‌چيز به نفع سوريه و كره جنوبي و ازبكستان و به عبارتي ساده‌تر تمام رقباي ايران تمام شد و تنها تيمي كه از مسابقات ديروز ضرر كرد ايران بود. تيمي كه تساوي ديروز باعث شد با يازده امتياز و باز هم بدون گل خورده هم چنان صدرنشين گروه باقي بماند. اما ابر و باد و باران و زمين و برنامه‌ريزي و همه‌چيز دست به دست هم داد كه فاصله تيم كي‌روش با كره‌جنوبي تيم دوم يك امتيازي شود!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون