• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3877 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ مرداد

نجفي: به تهراني ها متعهدم

منتخب شوراي پنجم براي شهرداري تهران گفت‌ كه به مردم تعهد می دهد زندگی آینده آنها بهتر از امروز باشد

حميدرضا خالدي


پنجشنبه بعد از دو روز جلسات فشرده و برنامه‌هايي كه 4 نامزد شهرداري تهران ارايه كردند، محمدعلي نجفي، اصلي‌ترين گزينه مطرح شده از سوي شوراي پنجم برنده راي‌گيري اعضاي شورا شد تا بعد از 14 سال شهرداري اصلاح‌طلب بر كرسي حساس مديريت شهري تهران تكيه زند. اين درحالي است كه به گفته مرتضي الويري، رييس موقت شورا و همچنين استاندار تهران، قرار است در نخستين جلسه رسمي شوراي پنجمي‌ها در صحن شورا، دوباره انتخاب شهردار به راي گذاشته شود تا انتخابش رسميت قانوني پيدا كند.
انصراف براي اجماع
تا همين چند روز قبل، تمامي گزينه‌هاي شهرداري، با تمام قوا و توان، به دنبال تدوين برنامه‌ها و آماده شدن براي ارايه آن دربرابر اعضاي شوراي شهرپنجم بودند. اما ديروز به يكباره و پيش از راي‌گيري نهايي مهرعليزاده، مرعشي و كولايي انصراف خود را از حضور در رقابت نهايي انتخاب شهردار اعلام كردند. همين مساله دستاويزي شد براي اينكه شايعه‌اي از سوي جناح اصولگرايان در فضاي مجازي پخش شود كه مدعي است اين انصراف‌ها برنامه‌ريزي شده بوده و اصولا قرار نبوده كه اينها شهردار تهران شوند. با اين وجود اعضاي شوراي پنجم دليل اين انصراف‌ها را، ايجاد وحدت و اجماع براي انتخاب نجفي عنوان مي‌كنند. نخستين پيام شهردار تهران همان روز پنجشنبه و از طريق فضاي مجازي منتشر شد. درست چند دقيقه بعد از اعلام رسمي خبر انتخاب شدن نجفي به عنوان شهردار تهران در ساعت تقريبي 15:30، نجفي در پيامي صوتي كه به سرعت در فضاي مجازي پخش شد خطاب به مردم تهران گفت: به شهروندان تهران تعهد مي‌دهم تمام تلاش و قدرتم را براي ايجاد شرايط مطلوب‌تر براي زيست شهري آنها به كار خواهم گرفت. ديروز (جمعه)هم وي در توييتي با تشكر از شهروندان تهراني و اعضاي شوراي شهر به خاطر اعتمادي كه به او كرده بودند، نوشت: به شهروندان تهراني تعهد مي‌دهم تمام توان و قدرتم را براي ايجاد شرايط مطلوب‌تر براي زيست شهري آنها به كار خواهم برد ان‌شاءالله سعي خواهم كرد از تمام امكانات در شهرداري و خارج از آن استفاده كنم تا دو درخواست اصلي شهروندان محقق شود: يكي ايجاد آرامش كه جنبه معنوي و رواني شهروندان در زندگي شهري را شامل مي‌شود و دوم آسايش كه جنبه‌هاي فيزيكي و مادي آنها را در برمي‌گيرد. تمام تلاشم را به كار خواهم گرفت تا نزد شهروندان تهراني روسفيد باشم و شرايطي را فراهم كنم كه زندگي شهروندي آنها چهار سال ديگر به مراتب بهتر از امروز باشد.
در جلسه انتخاب نجفي چه گذشت؟
زهرا نژادبهرام، يكي از اعضاي شوراي شهر منتخب پنجم در گفت‌وگو با «اعتماد» در تشريح جو حاكم برجلسه پنجشنبه شورا براي انتخاب شهردار آينده تهران گفت: جلسه انتخاب شهردار، جلسه پر شور و نشاطي بود. تمامي گزينه‌ها، با جديت و علاقه برنامه‌هاي‌شان را ارايه مي‌دادند. نوع سوالات و سخنان اعضاي شوراي شهر هم به گونه‌اي بود كه نشان مي‌داد، حاضران برنامه‌هاي گزينه‌ها را به دقت مطالعه كرده‌اند و با آمادگي كامل در اين جلسه حاضر شده بودند. وي در خصوص انصراف دقيقه نودي 3 گزينه نهايي شهرداري تهران نيز گفت: 3 گزينه ديگر هم با هدف ايجاد اتحاد و انسجام در جريان انتخاب شهردار اصلاح‌طلب تهران، انصراف خود را اعلام كردند تا شهردار تهران با قاطعيت آرا يعني 21 راي از سوي 21 عضو حاضر، به عنوان گزينه بي‌چون و چراي اصلاح‌طلبان انتخاب شود. اما چه فاكتورهايي باعث شد تا تمامي اعضاي شوراي شهر به نجفي راي اعتماد دهند؟ سوالي كه نژاد بهرام در پاسخ به آن گفت: نجفي يك چهره و شخصيت ملي است. تجارب ارزشمندي هم در حوزه شهري و شوراي شهر دارد. از سويي برنامه جامع و كاملي را نيز ارايه دادند و كاملا در مقابل سوالات اعضاي شوراي شهر پنجم در روز ارايه برنامه‌هايش، پاسخگو بودند. ضمن آنكه با توجه به سابقه‌اي كه از حضور در شوراي اول دارند، توجه ويژه‌اي به نقش و جايگاه و اهميت شورا دارند كه اين مساله مي‌تواند در تعامل بين شورا و شهرداري بسيار مثمرثمر باشد. تمام اين موارد به علاوه برداشت‌هاي شخصي اعضا، از برنامه‌ها و شخصيت وي باعث شد تا در نهايت، محمدعلي نجفي به عنوان شهردار جديد تهران انتخاب شود. افشين حبيب‌زاده، يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر پنجم نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به اين سوال كه اعضاي شورا با چه ملاكي به نجفي راي قاطع دادند؟ گفت: همانطور كه مي‌دانيد، از حدود يك‌ماه قبل، شورا 16 شاخص را براي شهردار آينده اعلام كرده بود. در جلسه انتخاب شهردار نيز اعضا، بر اساس همين فاكتورها برنامه‌هاي گزينه‌هاي شهرداري تهران را بررسي مي‌كردند و به آنها راي مي‌دادند. وي در مورد انصراف 3 گزينه ديگر شهرداري تهران نيز گفت: از همان ابتدا كه داشتيم 7 گزينه شهرداري را انتخاب مي‌كرديم، نجفي بيشترين آرا را از آن خود كرد. فكر مي‌كنم وقتي ساير گزينه‌ها ديدند كه هنوز هم اجماع اعضاي شورا روي نجفي است، ترجيح دادند براي حفظ يكپارچگي، انصراف دهند وگرنه اين مساله، موضوعي از پيش طراحي شده نبود! كمااينكه هر يك از آنها چند صد صفحه برنامه آماده كرده بودند. ما هم تا قبل از برگزاري جلسه راي‌گيري اصلا از انصراف آنها خبر نداشتيم. با اين حال بعد از اطلاع باز هم براي انتخاب جلسه نهايي انتخاب شهردار كه حدود ساعت 14 پنجشنبه آغاز شد، بيش از 2 ساعت در مورد صلاحيت شهردار مورد نظر و مباحث مرتبط مختلف صحبت و بحث كرديم. يعني مي‌خواهم بگويم كاملا اين انتخاب هوشمندانه و كارشناسانه بوده است. حبيب‌زاده در مورد دلايل شخصي خودش براي راي دادن به نجفي گفت: برنامه‌اي كه وي ارايه داد هارموني مشخصي داشت كه در آن به همه حوزه‌ها و چالش‌هاي اصلي شهر تهران پرداخته بود. البته در برخي موارد مثل حمل و نقل هم برنامه‌هايش كاستي‌هايي داشت ولي در مجموع برنامه‌اش، برنامه جامع و كاملي بود.
راه «پاستور» را از «بهشت» نمي‌دانم
البته روز پنجشنبه محسن مهرعليزاده پيش از استعفا برنامه‌هايش را در حضور اعضاي شورا تشريح كرد و گفت: «براي خدمت به مردم راه «بهشت» را از «بهشت» مي‌بينم. با توجه به اينكه در سال ۱۳۹۲ نيز قصدداشتم به عنوان شهردار تهران كانديدا شوم كه بعدا با توجه به حضور آقاي هاشمي انصراف دادم، برنامه‌هاي خود را از همان زمان تدوين كرده بودم كه دراين مدت با پايش شيوه‌ها و اعداد و ارقام اين برنامه پخته‌تر شد. امروز شهروندان تهراني بيش از هر چيز به آرامش نياز دارند و تحقق اين مهم نيز شدني است چرا كه ما شهرهايي همچون توكيو را با ۲۳ ميليون جمعيت مشاهده مي‌كنيم كه از آرامش برخوردار هستند.»
وي تهران آرام و زيبا را شعار اصلي برنامه‌هاي خود خواند و افزود: «تهران به عنوان شهري كه لايق پايتختي ايران اسلامي است بايد همه استانداردهاي زندگي مطلوب در جهان را داشته باشد لذا در اين مسير بايد از تجربه‌هاي جهاني استفاده كنيم و آرمان‌هاي اصلاح‌طلبي را نيز در پيشبرد كارهاي شهرداري تهران به صورت عملي و كاربردي جاري كنيم. بايد در تمام حوزه‌ها از جمله معماري و شهرسازي، اقتصاد شهري، فضاي فرهنگي و اجتماعي شهر آرامش را ايجاد كنيم. بايد به انسان محور بودن شهر توجه كنيم تا از اين طريق زمينه‌ساز رشد اخلاق و ايجاد عدالت در شهر شويم. اين كانديداي شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه برنامه‌هاي خود براي تصدي پست شهرداري تهران را در چهار بخش چالش‌ها و فرصت‌هاي شورا، شهرداري، تهران و شهروندان پايه‌گذاري كرده است، ادامه داد: در اين برنامه روي چالش‌ها و فرصت‌هاي اين چهار بخش متمركز شديم و در نهايت پس از بررسي آنها به راهكارهاي مناسب رسيده‌ايم. ما در اين برنامه تهران و شهروندان را در يك دسته و شهرداري را در دسته ديگر مورد بررسي قرار داده‌ايم. اهم چالش‌هايي كه مورد بررسي قرار گرفت در حوزه‌هايي همچون كيفيت زندگي، آلودگي هوا، ترافيك، فرونشست، زلزله و مهاجرت بود. امروز از ميان ۲۱۵ شهر بزرگ دنيا، تهران در حوزه آلودگي هوا در جايگاه ۱۷۶ قرار گرفته است و در بعد حجم ترافيك نيز رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنين اين كلانشهر بيشترين ميانگين سالانه غلظت آلاينده‌ها را به خود اختصاص داده است. از اين حيث بايد بدانيم كه توجه ويژه به حوزه آلودگي هواي شهر تهران ضروري است.» البته باوجود ارايه اين برنامه پيش از راي‌گيري نهايي مهرعليزاده استعفا داد و در نهايت محمد علي نجفي با راي قاطع به عنوان شهردار انتخاب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها