• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3919 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۱ مهر

مرگبار‌ترين حمله مسلحانه تاريخ امريكا رقم خورد

فستيوال مرگ در لاس‌وگاس

ميثم سليماني

تيراندازي يكشنبه‌شب در لاس‌وگاس امريكا شبي خونين را براي ايالات متحده رقم زد؛ اتفاقي كه به گفته مقامات محلي بيش از 50 كشته و دست كم 515 زخمي برجا گذاشت كه آن را مي‌توان پرتلفات‌ترين تيراندازي تاريخ ايالات متحده ناميد. شهر لاس‌وگاس در ايالت نواداي امريكا يكي از توريسم‌پذير‌ترين مناطق امريكا به شمار مي‌آيد كه همه ساله ميليون‌ها گردشگر امريكايي و خارجي از آن ديدن مي‌كنند. اما يكشنبه‌شب و همزمان با برگزاري يك فستيوال موسيقي در اين شهر به ناگاه صداي تيراندازي از سمت هتل «مندلي‌بي» به سوي جمعيتي كه روبه‌روي هتل براي حضور در فستيوال حاضر شده بودند شنيده شد. حاضراني كه در محل بودند به ناگاه مشاهده كردند يك به يك از اطرافيان آنها به زمين مي‌افتند و جمعيت گيج و مايوس به اين‌سو و آن‌سو فرار مي‌كنند. پليس ساعت 3:30 صبح به وقت محلي، حمله يكشنبه‌شب در لاس‌وگاس را شبي وحشتناك و خشونت‌بار خواند و آمار اوليه 50 كشته را اعلام كرد. اما مقامات آمار كشته شده‌ها را در آخرين به‌روزرساني 58 نفر اعلام كردند كه تعداد حيرت‌آوري از تلفات در يك تيراندازي را رقم زد. اين در حالي بود كه آمار اوليه تلفات اين تيراندازي 20 كشته بود اما اين رقم با گذشت چندساعت از حمله رفته‌رفته افزايش يافت.
به گفته پليس، فردي كه مشغول حمله بوده، نتوانسته فرار كند و تيم ضربت و نيروهاي ويژه بلافاصله به اتاق فرد مهاجم در هتل هجوم بردند و وي را كشتند. اما برخي منابع عنوان كردند كه قبل از ورود پليس به محل اقامت عامل حمله‌كننده، فرد مظنون خودكشي كرده است. سخنگوي پليس لاس‌وگاس به خبرنگاران گفت ما در حال حاضر معتقديم كه اين اقدامي انفرادي بوده و مهاجم به شكل يك گرگ تنها (لقبي كه داعش به نيروهاي انفرادي خود داد) عمل كرده است و ما مطمئن هستيم كه ديگر تهديد جدي وجود ندارد.
به گفته پليس، مرد مسلح شليك خود را در ساعت 10:8 دقيقه شب از طبقه 32 هتل «مندلي‌بي» به سمت محل كنسرت در خيابان روبه‌روي هتل آغاز كرد. افسران نيز وارد اتاق شدند و مظنون را كشتند. با اين حال مقامات پليس محلي اعلام كردند كه در حال حاضر فرد مهاجم مرده است و هنوز هيچ شواهدي از انگيزه واقعي او وجود ندارد و ما نمي‌دانيم كه سيستم اعتقادي او در اين زمان چه بوده است. پليس با اين وجود اعلام كرد كه موفق به پيدا كردن يك زن به نام ماريلو دانلي شده‌اند كه اعتقاد بر اين است كه با مهاجم در حال مسافرت بوده است. پليس تاكيد كرد كه ما اطمينان داريم اين خانم با شخص مهاجم در ارتباط بوده است. گفته مي‌شود دانلي در 80 مايلي شمال شرقي لاس‌وگاس اقامت دارد. اين زن كه در شهر مسكوييت زندگي مي‌كرده است به گفته پليس در ساعات اوليه صبح روز دوشنبه خانه او مورد بازرسي قرار گرفته است. طبق گفته پليس به شبكه خبري CBS مهاجم يك مرد سفيدپوست 60ساله بوده است. او در جامعه بازنشستگان امريكا حضور داشته و هيچ سابقه جرايم قضايي نيز نداشته است. به گفته رسانه‌هاي امريكايي اين فرد استفان پادوك نام دارد كه گفته مي‌شود از روز پنجشنبه در هتل مندلي بي‌ اقامت داشته است.
برايان سندوال، فرماندار نوادا در واكنش به تيراندازي لاس‌وگاس در توييتر خود نوشت: اين يك اقدام غم‌انگيز و وحشتناك بود كه تن همه خانواده‌ها در نوادا را به لرزه درآورد. دعاي ما پشت سر قربانيان و بازماندگان اين حادثه بزدلانه است. با اين وجود گزارش‌ها از محل حادثه حاكي از آن است كه مقامات محلي و امنيتي، يك مركز فرماندهي را در منطقه تشكيل داده است و پس از تيراندازي نيز محدوده محل حادثه را نواركشي و سپس تعطيل كردند. مهمانان هتل نيز از ورود به محل اقامت خود منع شدند و به محلي ديگر منتقل شدند. ساعاتي پس از حمله نيز گزارشي منتشر شد مبني بر اينكه در خياباني نزديك به هتل لوكسور نيز يك دستگاه مشكوك پيدا شده است اما بعدا مشخص شد كه دستگاه انفجاري مرتبط با اين حادثه نبوده است. لازم به ذكر است هنگامي كه تيراندازي آغاز شد، يك جشنواره سه روزه موسيقي با حضور 91 كشور در حاشيه هتل مندل بي در حال برگزاري بود. هنگامي كه اين تيراندازي نيز آغاز شد جيسون آلدين، خواننده امريكايي مشغول اجراي برنامه خود براي حاضران بود. ويديوهاي ارسال شده در رسانه‌هاي اجتماعي نشان داد كه كنسرت به‌طور كامل در فضاي باز جريان داشت و به ناگاه صداي تيراندازي به صورت رگباري در سرتاسر محل شنيده مي‌شود و به ناگاه ده‌ها تن از افرادي كه در كنسرت حضور داشتند به زمين مي‌افتادند و برخي نيز طلب كمك مي‌كردند. اين در حالي بود كه بخش ديگري از مردم تلاش مي‌كردند تا خود را از محل خارج كنند و به محلي امن برسانند.
تصاوير نشان مي‌دهد كه موسيقي پس 30 ثانيه از شروع تيراندازي متوقف مي‌شود و تيراندازي نيز به صورت مقطعي ادامه پيدا مي‌كند. صداهاي متعددي در تصاوير شنيده مي‌شود كه برخي مي‌گويند فرار كنيد، برخي مي‌گويند پناه بگيريد و روي زمين بخوابيد برخي نيز سعي مي‌كردند كه افرادي كه قادر به راه رفتن نيستند را  نيز نجات دهند. ست بيلز كه خود را از غرب هاليوود به اين فستيوال رسانده بود به خبرنگار لس‌آنجلس‌تايمز گفت: حدود 20 دقيقه اين اتفاق طول كشيد. وي افزود من فكر مي‌كردم كه گلوله‌ها به شكل يك موشك به پايين مي‌آمدند و ديديم كه مردم يك به يك زمين مي‌خوردند و آسيب مي‌ديدند و ما پس از دقايقي شروع به دويدن كرديم. او گفت كه ما مردم را همه جا ديديم كه به زمين مي‌خوردند.
بسياري از شاهدان عيني حادثه عنوان كردند كه ما شاهد يك قتل‌عام جدي بوديم كه مردم يك به يك زمين مي‌خوردند و مي‌افتادند و چاره‌اي جز فرار نداشتند و شرايط به نحوي بوده است كه بسته به شانس افراد مي‌توانستند زنده بمانند. كوين دالي 58 ساله كه در نزديكي محل حادثه شاهد تيراندازي بوده است، گفت كه اين هرج و مرج بي‌شباهت به اتفاقات سريال گيم آف ترونز نبود. به گفته مقامات فرودگاه ملي لاس‌وگاس بعضي از پروازها پس از تيراندازي زمان‌شان تغيير كرد و برخي از آنها با تاخير انجام شدند. بيمارستان‌هاي كل منطقه نيز به حالت آماده‌باش درآمدند.
داعش مسووليت پذيرفت
در حالي كه در ابتداي تحقيق و بررسي در خصوص حمله احتمال تروريستي بودن آن چندان قوي نبود، روز گذشته داعش مسووليت حمله مسلحانه در لاس‌وگاس را برعهده گرفت. داعش كه بيانيه خود را از طريق شبكه اطلاع‌رساني خود يعني اعماق منتشر كرد، مهاجم حمله لاس‌وگاس را يك سرباز دولت اسلامي خواند. در اين بيانيه آمده است مهاجم لاس‌وگاس سرباز داعش بوده كه به درخواست‌ها در خصوص هدف قرار دادن كشورهاي عضو ائتلاف ضد‌داعش لبيك گفته است. در بيانيه‌اي ديگر داعش مدعي شد كه اين مهاجم مسلح چند ماه پيش به اسلام گرويده است. با اين وجود اين ادعا را از سوي تروريست‌هاي داعش نمي‌توان به صورت مستقل تاييد كرد. گفتني است داعش همچنين ضبط مكالماتي را از ابوبكرالبغدادي، رهبر تروريست‌هاي داعش منتشر كرده است كه در آن تروريست‌هايي كه به ديگر سرزمين‌هاي خارج از محدوده خلاف است مي‌روند و كشته مي‌شوند را ستايش مي‌كند. او در اين نوار صوتي از پيروان خود مي‌خواهد تا حملات تروريستي را عليه كافراني كه آنها مي‌نامند افزايش دهند. گفتني است كارشناسان و مقامات امنيتي مدت‌ها پيش هشدار دادند كه داعش به دنبال ترويج حركت‌هاي تروريستي خود در خارج از سوريه و عراق است زيرا آنها مي‌دانند كه قدرت آنها در عراق روز به روز به سمت فروپاشي كامل پيش مي‌رود. با اين وجود اگر بخواهيم بيانيه داعش را در خصوص حمله تروريستي مورد تاييد قرار دهيم، حمله‌كننده انتحاري نيز مي‌توان طبق نظريه اوليه آن را يك گرگ تنها دانست. با اين حال مقامات بلندپايه امريكايي معتقدند كه هيچ نشانه قطعي از ارتباط فرد مهاجم با داعش وجود ندارد.
مرگبار‌ترين تيراندازي
طبق آماري كه از كشته‌شدگان حمله لاس‌وگاس منتشر شده است آن را مي‌توان مرگبارترين حمله مسلحانه در امريكا ناميد و اگر تروريستي بودن آن نيز اثبات شود مي‌توان آن را مرگبارترين حمله تروريستي پس از واقعه 11 سپتامبر عنوان كرد. اين در حالي است كه تمامي وقايع تروريستي و حملات مسلحانه در امريكا كمتر از دو واقعه ديگر تلفات بر جا گذاشته است. اگر بخواهيم رتبه‌بندي در اين خصوص انجام دهيم حمله تروريستي اورلاندو با حدود 50 كشته در جايگاه بعدي قرار دارد. حمله ويرجينيا در سال 2007 نيز 32 كشته برجاي گذاشت. سندي‌هوك در سال 2012 هم 27كشته برجاي گذاشت.
واكنش ترامپ
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده دقايقي پس از اين حادثه در توييتر خود نوشت: همدردي صميمانه من براي خانواده‌هاي قربانيان در حادثه وحشتناك تيراندازي لاس‌وگاس را پذيرا باشيد. خداوند شما را حفظ كند. ترامپ همچنين روز گذشته در كاخ سفيد طي بيانيه‌اي رسمي خواستار وحدت در نتيجه مرگبارترين تيراندازي تاريخ جديد امريكا شد و شيطان را مسئول اين حمله دانست. ترامپ در بيانيه نه‌چندان قوي خود گفت كه اين كشور اكنون در غم و اندوه و شوك به سر مي‌برد و همه بايد متحد شوند. وي در بيانيه خود اعلام كرد كه روز چهارشنبه به نوادا مي‌رود. او در بيانيه خود افزود: ما در زمان‌هايي اينچنيني به دنبال هر نوع معني و درك اين موضوع هستيم تا نوري در تاريكي بيابيم. اما پاسخ به اين موضوعات آسان نيست. اما ما مي‌توانيم تاريك‌ترين فضا را با يك نور روشن كنيم و حتي در نااميدي‌ترين لحظه و وحشتناك‌ترين زمان مي‌توان آن را با پرتويي از اميد روشن كرد. با اين حال دونالد ترامپ در بيانيه خود از لفظ حمله تروريستي استفاده نكرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون