• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3919 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۱ مهر

سرنوشت بارسلونا در صورت استقلال كاتالونيا از اسپانيا چه مي‌شود؟

آبي‌واناري‌ها در برزخ

رسول مجيدي

اگر اهل دنبال كردن فوتبال اسپانيا باشيد حتما در جريان مسائل روز سياسي اين كشور هم هستيد.
يكشنبه در منطقه كاتالونياي اسپانيا يك همه‌پرسي برگزار شد كه نه‌تنها سياست بلكه فوتبال اين كشور را هم تحت تاثير قرار داد. ماجرا از اين قرار بود كه استقلال‌طلبان اين منطقه كه شامل ۴ ايالت بارسلون، خيرونا، لريدا و تاراگونا هست، يك همه‌پرسي- به گفته دولت اسپانيا غيرقانوني- برگزار كردند و اين مساله با واكنش خشونت‌آميز پليس اسپانيا رو به رو شد. واكنشي كه نزديك بود بازي ديروز بارسلونا و لاس پالماس را به تعويق بيندازد.
بازي البته برگزار شد اما بدون تماشاگر. پليس اسپانيا به دليل آشوب‌هاي به وجود آمده در سطح شهر بارسلونا تا آخرين دقايق اجازه ورود هواداران به ورزشگاه را نداد. كانون هواداران بارسلونا هم اعلام كرد، در صورتي كه در ورزشگاه نوكمپ به روي آنها باز نشود، به سمت ورزشگاه يورش خواهند برد. اين در حالي‌ بود كه باشگاه بارسلونا رسما خواستار به تعويق افتادن بازي شده بود اما سازمان ليگ لاليگا به صراحت اعلام كرد اجازه چنين كاري را به آبي‌واناري‌ها نمي‌دهد. در نتيجه بازي پشت درهاي بسته برگزار شد. شاگردان والورده البته خم به ابرو نياوردند و حريف‌شان كه از جزاير قناري به بارسلون سفر كرده بود را با 3 گل بدرقه كردند. اما حالا سوال روز فوتبال اسپانيا اين است: اگر استقلال‌طلبان كاتالان پيروز شوند، سرنوشت تيم‌هاي اين منطقه از جمله بارسلونا چه مي‌شود؟
پاسخ به اين سوال اصلا آسان نيست. اما مي‌شود با قاطعيت گفت گزينه نخست بارسا همچنان ماندن در لاليگاست. اگر استقلال كاتالونيا با توافق سياسي با دولت مركزي همراه باشد، اين احتمال بسيار قوت مي‌گيرد كه تيم‌هاي اين منطقه همچنان در لاليگا بمانند. اما اگر اين جدايي با جنگ و خونريزي صورت بگيرد، آن وقت شايد نه‌تنها اسپانيا بلكه كشورهاي همسايه هم استقلال كاتالان‌ها را به رسميت نشناسند و اين يعني آواره‌شدن تيم‌هايي مثل بارسلونا، اسپانيول و خيرونا و شايد حتي برگزاري ليگي كوچك به نام ليگ كاتالونيا.
آينده بارسلونا البته احتمال سومي هم وجود دارد و آن حضور بارسا به عنوان تيمي مشهور در يكي از ليگ‌هاي معروف اروپاست. اگر كشورهاي همسايه استقلال منطقه كاتالونيا را به رسميت بشناسند كار براي بارسلونا آسان‌تر خواهد شد.
فرانسه، همسايه شمالي كاتالان‌ها محتمل‌ترين گزينه است. كشوري كه در ليگش تيمي از منطقه موناكو حضور دارد كه خودش يك كشور كاملا مستقل محسوب مي‌شود. ليگ يك قطعا با حضور بارسلونا تماشايي‌تر و پول‌ساز‌تر خواهد شد و جدال نيمار و بارسا شايد جاي ال‌كلاسيكو را بگيرد. اين قطعا خواسته مديران و ساير تيم‌هاي فرانسه هم هست. اما ماجراي ليگ برتر انگليس كاملا متفاوت است.
شايعه حضور بارسلونا در ليگ برتر جزيره از آنجا آغاز شد كه وزير ورزش دولت خودمختار كاتالونيا قصد داشت از گزينه‌هاي پيش رو در صورت جدايي بگويد. او در بخشي از صحبت‌هايش نام ليگ انگليس را همراه با سري‌آ ايتاليا آورد تا نشان دهد دست بارسلونا در صورت جدايي، بسته نيست. همين مساله باعث شد تا رسانه‌هاي انگليسي با آب و تاب خبر پيوستن احتمالي بارسا به ليگ برتر را به تيتر يك تبديل كنند.
با اين همه اين احتمال نه خيلي منطقي است و نه خيلي محتمل. انگليس و كاتالونيا هيچ مرز مشتركي ندارند و حضور بارسا در ليگ جزيره يعني پروازهاي نسبتا بلندمدت در فشرده‌ترين ليگ دنيا. اين مساله مي‌تواند صداي تمام تيم‌هاي انگليسي را در بياورد. در اين بين آرسن ونگر، سرمربي فرانسوي آرسنال نظرات جالبي دارد: «قصد دارم زبان كاتالان را هم ياد بگيرم (خنده) . اگر بارسلونا مي‌خواهد به ليگ برتر بيايد، كورس قهرماني ليگ برتر براي همه ما سخت‌تر مي‌شود. با اين حال من فكر نمي‌كنم كه در مقطع كنوني چنين اتفاقي رخ دهد. در كل وضعيت جالبي است چون اين ماجرا در بخش ورزشي هم تاثيرگذار بوده است. بارسلونا باشگاهي به‌شدت سياسي است و براي من خيلي جالب است كه ببينم به اين رقابت چگونه واكنش نشان مي‌دهد.»
سرمربي توپچي‌ها البته در ادامه مصاحبه‌اش به صراحت با حضور بارسلونا در انگليس مخالفت كرده: «ما همين الان با حضور 20 تيم به اندازه كافي در ليگ برتر تيم داريم. اگر مي‌خواهيم تعداد تيم‌هاي ليگ را به 24 تيم افزايش دهيم، بهتر است اول از تيم‌هاي اسكاتلندي دعوت به عمل آوريم نه اسپانيايي. »
با اينكه ونگر ماجراي آمدن بارسا به انگليس را بيشتر شوخي دانسته اما در مصاحبه‌اش حرف جالبي زده. اينكه بارسلونا باشگاهي به‌شدت سياسي است. گواه حرف او مي‌تواند همين بازي يكشنبه بارسلونا باشد. بازيكنان بارسلونا در واكنش به لاس‌پالماسي‌ها كه در روز همه‌پرسي استقلال كاتالونيا از اسپانيا، پيراهني به تن كردند كه روي آن پرچم اسپانيا نقش بسته بود، با پيراهن‌ تمريني به رنگ پرچم ايالت كاتالونيا وارد زمين شدند و خود را گرم كردند. در جريان بازي هم اسكوربرد ورزشگاه نيوكمپ تصويري از صندوق راي و واژه «دموكراسي» را به تصوير كشيد.
بارتومئو، رييس باشگاه بارسلونا هم بعد بازي با رد حرف‌هاي پليس مبني بر عدم اجازه آنها براي ورود تماشاگران اعلام كرد: «برگزاري بازي بدون تماشاگر به دلايل امنيتي نبود و اتفاقا از نظر امنيتي شرايط خوب بود. ما اين كار را به خاطر شرايط استثنايي انجام داديم تا شايد جهانيان ببينند كه اينجا چه اتفاقي افتاده است.»
با اين همه ظاهرا نظر آقاي بارتومئو خيلي مورد قبول اعضاي هيات‌مديره نيست. ديروز اعلام شد جلسه‌اي فوق‌العاده در دفتر باشگاه برگزار شده كه موضوع آن استعفاي كارلوس ويلاروبي، نايب‌رييس باشگاه و جوردي مونس، مدير فوتبال بارسلونا است. ظاهرا اين دو مخالف برگزاري بازي يكشنبه آبي‌واناري‌ها برابر لاس‌پالماس بوده‌اند و بر همين اساس استعفا دادند.
به هر ترتيب اوضاع در بارسلونا اين روزها اصلا مساعد نيست اما به‌نظر نمي‌رسد به زودي تغيير در مسائل سياسي دولت خودمختار كاتالونيا و اسپانيا رخ دهد و اين يعني ادامه حضور بارسلونا در لاليگا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون