• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3919 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۱ مهر

سرلشكر باقري با رييس ستاد ارتش تركيه ديدار كرد

تاكيد بر يكپارچگي و تماميت ارضي عراق

گروه سياسي| همه‌پرسي اقليم كردستان عراق، محور اصلي ديدار اين روزهاي رييس ستاد كل نيروهاي مسلح كشور است. سرلشكر باقري كه خود مدتي پيش از برگزاري اين همه‌پرسي، نخستين سفر خارجي يك رييس ستاد كل نيروهاي مسلح از ايران را با راهي شدن به سمت تركيه رقم زد و اولويت اول آن ديدار را هم به موضوع همه‌پرسي اقليم كردستان عراق اختصاص داده بود، اين‌بار ميزبان مقاماتي از تركيه است تا در دوران پس از برگزاري همه‌پرسي نيز به روند مذاكرات خود البته با هدف تقويت امنيت دو كشور ادامه دهد. ديروز ارتشبد حلوصي آكار، رييس ستاد ارتش تركيه وارد تهران شد و در نخستين ديدار خود با مقامات ايراني، در جلسه‌اي با حضور باقري شركت كرد. طرفين در اين ديدار، در مورد تهديدات مشترك دو كشور و همچنين مساله همه‌پرسي در اقليم كردستان عراق البته با تاكيد بر حفظ يكپارچگي عراق و عدم‌قبول همه‌پرسي مذاكره كردند. آن‌گونه كه باقري در نشست خبري پس از اين ديدار مطرح كرد، دو طرف ايراني و تركيه‌اي در مورد تهديدات مشترك دو كشور و موضوعات مختلف منطقه گفت‌وگو كردند؛ از جمله همه‌پرسي كردستان عراق كه هر دو كشور مواضع يكساني مبني بر تاكيد بر يكپارچگي و تماميت ارضي عراق و عدم قبول انجام اين همه‌پرسي داشتند. به گزارش فارس، سرلشكر باقري عنوان كرد: «در مورد توفيقاتي كه ارتش عراق و سوريه در مقابله با داعش و تكفيري‌ها و آزادي سرزمين‌شان داشتند گفت‌وگو كرديم و بر كمك دو كشور منطقه بر تامين امنيت و آرامش اين كشورها تاكيد كرديم.» وي ايران با بيان اينكه دو طرف در مورد مقابله با تروريسم در منطقه و امنيت مرزهاي مشترك مذاكره و تصميمات مهمي اتخاذ شد، ادامه داد: «ما در مورد همكاري نيروهاي مسلح دو كشور و ساير كشورهاي مسلمان براي كمك به مردم ميانمار و اينكه اين اتفاقات در كشورهاي اسلامي تكرار نشود، مذاكره كرديم.» او اضافه كرد: «نيروهاي مسلح دو كشور از اين به بعد همكاري‌هاي گسترده‌تري در حوزه آموزشي و حضور در رزمايش‌هاي يكديگر و تامين امنيت مرزها خواهند داشت. » باقري اما در پايان از سفر اردوغان به تهران خبر داد و گفت: «با حضور آقاي اردوغان در ايران اين همكاري‌ها بيشتر مي‌شود.»
برگزاري همه‌پرسي در كردستان عراق با منافع كردها در تضاد است
آكار پس از ديدار با باقري، ميهمان دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران شد. ديداري كه شمخاني در آن تاكيد كرد: «برگزاري همه‌پرسي در كردستان عراق كمك به تحقق اهداف جبهه غربي، عبري و عربي مدافع تروريسم تكفيري بوده و قطعا با منافع مردم عراق و به ويژه كردها در تضاد است.» به گزارش ايرنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي رويكرد خودسرانه برخي مسوولان اقليم كردستان عراق در برگزاري همه‌پرسي را غيرمسوولانه و ناشيانه دانست و ادامه داد: عدم توجه به اقتضائات زماني و امنيتي و پيگيري اهداف عشيره‌اي در اين اقدام، موجب كاهش تمركز بر مبارزه با تروريسم تكفيري به عنوان مهم‌ترين تهديد منطقه و انتقال سريع آثار زيانبار امنيتي به اقليم كردستان عراق مي‌شود. وي ضرورت مهار و مديريت پيامدهاي بي‌ثبات‌ساز در اقليم كردستان عراق را مورد تاكيد قرار داد و افزود: هماهنگي سه‌جانبه دولت‌هاي عراق، تركيه و ايران با هدف‌ پيگيري درخواست‌هاي بغداد براي جلوگيري از اثرگذاري منفي تحولات اقليم كردستان بر عمليات نهايي پاكسازي كامل اين كشور از فتنه تروريسم اجتناب‌ناپذير است. شمخاني با تبيين راهبرد امريكا و رژيم صهيونيستي براي تثبيت ناامني و تنازع در منطقه و ميان كشورهاي اسلامي خاطرنشان كرد: برگزاري همه‌پرسي در كردستان عراق كمك به تحقق اهداف جبهه غربي، عبري و عربي مدافع تروريسم تكفيري بوده و قطعا با منافع مردم عراق و به ويژه كردها در تضاد است. آكار نيز در اين ديدار، با تاكيد بر حمايت قاطع از دولت مركزي عراق و لزوم حفظ يكپارچگي اين كشور تصريح كرد: «ايران، عراق و تركيه با همكاري مشترك از اجراي طرح‌هاي تجزيه‌طلبانه در منطقه جلوگيري خواهند كرد.» شمخاني هم با اشاره به نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران در مقابله با تروريسم افزود: «مرزهاي دو كشور مرز دوستي بوده و اجازه ناامن ساختن آن را به گروه‌هاي تروريستي نخواهيم داد.» او همچنين با اشاره به روند تحولات امنيتي و دفاعي منطقه و اجرايي‌سازي توافقات صورت گرفته در نشست آستانه ميان ايران، روسيه و تركيه در خصوص بحران سوريه، حل و فصل سريع‌تر بحران در منطقه را زمينه‌ساز دستيابي به امنيت پايدار و محدود شدن دخالت‌هاي نامشروع قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي دانست.
آغاز رزمايش مشترك ايران و عراق در مرز مشترك دو كشور
آكار را بايد دومين ميهمان خارجي باقري طي چند روز گذشته دانست كه وارد تهران مي‌شود. چهارشنبه گذشته، عثمان الغانمي، رييس ستاد ارتش عراق در صدر يك هيات بلندپايه نظامي وارد تهران شد تا اعلام كنند كه دو كشور ايران و عراق، مواضع مشتركي در عدم پذيرش همه‌پرسي در شمال اين كشور دارند و تغيير جغرافياي عراق و جدا شدن بخشي از اين كشور را مورد قبول نمي‌دانند. ديداري كه البته تنها به موضع‌گيري‌هاي آنان در قبال همه‌پرسي اقليم كردستان عراق ختم نمي‌شود. برنامه‌ريزي براي برگزاري رزمايش يكي از مهم‌ترين خبرهايي بود كه پس از برگزاري ديدارهاي سران نظامي اين سه كشور مطرح شد. صبح ديروز و پس از آنكه در جلسه هفته گذشته باقري و عثمان الغانمي مقرر شده بود كه رزمايش مشترك اقتدار توسط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و واحدهايي از ارتش عراق در مرزهاي مشترك در مناطق مرزي قصرشيرين تا پرويزخان، مرز باشماق در مريوان و مرز تمرچين در پيرانشهر برگزار شود، اين رزمايش انجام شد. در اين رزمايش ارتش تحرك و قدرت تهاجمي خود را توسط يگان‌هاي واكنش سريع، متحرك هجومي و انبوهي از يگان‌هاي زرهي به نمايش مي‌گذارد و رزم‌آوران ارتش عراق نيز در كنار ايرانيان حضور دارند. اين رزمايش كه به درخواست ارتش عراق از ايران به صورت مشترك برگزار شده، در ادامه هم رزمايش‌هاي حيدر كرار و با نام اقتدار را در پي خواهد داشت. هدف از اين رزمايش كه امير محمدحسين دادرس، معاون هماهنگ‌كننده ارتش و امير كيومرث حيدري، فرمانده نيروي زميني نيز از نزديك شاهد برگزاري آن بودند، وحدت كشورهاي مسلمان و همگرايي ملت‌ها و مذهب‌ها مقابل تفرقه‌افكنان است و در اين مرحله قرار است كه توان زرهي، توپخانه، موشكي، پهپادي و بالگردي مورد آزمايش قرار ‌گيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون