• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5153 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۳۰ بهمن

شماري از استادان رسانه نسبت ‌به دخالت نهاد‌هاي فراقانوني در امور روزنامه‌نگاري اعتراض كردند

لطمه به استقلال‌حرفه‌اي روزنامه‌نگاران

درحالي‌كه از مدتي پيش از اين، پيرو ردصلاحيت اعضاي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران، چند نفر از روزنامه‌نگاران پيشكسوت و سرشناس ازجمله ماشاءالله شمس‌الواعظين و حسن نمكدوست با انتشار بيانيه‌اي نسبت ‌به آنچه دخالت نهاد‌هاي غيرصنفي و امنيتي در امور روزنامه‌نگاري توصيف كردند، اعتراض كرده و اين رويه را محكوم كرده بودند و در ادامه جمعي از ديگر روزنامه‌نگاران نيز با امضاي بيانيه‌اي با اعتراضي كه ازسوي همكاران‌شان صورت گرفته بود، همراه شده و از آن حمايت كردند، حال تعدادي از استادان پيشكسوت روزنامه‌نگاري نيز در بيانيه‌اي نسبت ‌به دخالت نهادهاي امنيتي و غيرصنفي در امور روزنامه‌نگاري هشدار داده و ضمن حمايت از اعتراضي كه پيش از اين ازسوي روزنامه‌نگاراني همچون حسن نمكدوست صورت گرفته بود، اعلام كردند كه لطمه به استقلال حرفه‌اي صنفي روزنامه‌نگاران، آزادي بيان را به محاق  مي‌برد.
در بيانيه استادان روزنامه‌نگاري كه به امضاي علي‌اكبر قاضي‌زاده، فريدون صديقي، مهدي فرقاني، مجيد رضاييان، بيژن نفيسي، بهروز بهزادي و سيدفريد قاسمي رسيده، آمده است: «رسانه با يك كلمه تعريف مي‌شود؛ آزادي بيان! لطمه به استقلال حرفه‌اي صنفي روزنامه‌نگاران، اين مهم را به محاق مي‌برد كه نص صريح قانون اساسي است. لذا در اين بيانيه مخالفت خود را با دخالت نهاد‌هاي فراقانوني در مخدوش‌سازي استقلال حرفه‌اي روزنامه‌نگاران اعلام مي‌داريم و از متن اعتراض جناب آقاي دكتر حسن نمكدوست حمايت مي‌كنيم.»
اما امضا و انتشار اين بيانيه‌هاي اعتراضي و پي‌درپي از زماني آغاز شد كه روند ردصلاحيت اعضاي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران كليد خورد. زماني كه ابتدا به حسن نمكدوست و گيسو فغفوري بازرس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران اعلام شد كه صلاحيت‌شان ازسوي نهاد‌هايي براي حضور در هيات‌مديره تاييد نشده است. اما اين پايان ماجرا نبود و طي هفته گذشته نيز به اعظم ويسمه و نفيسه زارع‌كهن، دو نفر از ديگر اعضاي اين انجمن صنفي نيز اعلام شد كه صلاحيت آنها ازسوي همان نهاد‌ها براي حضور در هيات‌مديره رد شده است. خبري كه در حالي در تماس تلفني به اين دو عضو انجمن صنفي اعلام شد كه در ادامه از پژمان موسوي ديگر عضو منتخب هيات‌مديره اين انجمن نيز خواسته شد كه براي حضور در هيات‌مديره تعهد كتبي دهد. درخواستي كه البته موردپذيرش اين روزنامه‌نگار قرار نگرفت. هرچه بود اما مجموعه اين تحولات تلخ بود كه با اعتراض جامعه روزنامه‌نگاران مواجه شد و بر اين اساس آن‌طور كه پايگاه خبري- تحليلي رويداد 24 نيز در گزارشي آورده، «ابتدا اعظم ويسمه، نفيسه زارع‌كهن و پژمان موسوي در نامه‌اي سرگشاده به شرايطي كه موجب تسهيل دخالت نهادهاي امنيتي شده، اعتراض كردند و سپس حسن نمكدوست و ماشاالله شمس‌الواعظين بيانيه‌اي صادر و در آن تاكيد كردند كه مداخله حكومت در امور صنفي روزنامه‌نگاران، به‌خصوص تغيير نتيجه آراي آنان را در تقابل آشكار با موازين مسووليت اجتماعي و نقض آشكار استقلال حرفه‌اي روزنامه‌نگاري مي‌دانند. حال در آخرين تحول از اين سلسله‌اعتراضات صنفي روزنامه‌نگاران نيز علي‌اكبر قاضي‌زاده، فريدون صديقي، مهدي فرقاني، مجيد رضاييان، بيژن نفيسي، بهروز بهزادي و سيدفريد قاسمي كه همگي از استادان پيشكسوت روزنامه‌نگاري هستند، در بيانيه‌اي كه پيش‌تر خوانديد، نسبت‌ به دخالت‌هاي نابجاي نهادهاي امنيتي انتقاد كرده و درحالي تاكيد كرده‌اند كه «رسانه با يك كلمه تعريف مي‌شود؛  و آن كلامي نيست مگر «آزادي بيان» كه در ادامه آورده‌‌اند كه هرگونه لطمه به استقلال روزنامه‌نگاران، «آزادي بيان را به محاق مي‌برد!»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون