• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5158 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۵ اسفند

طرح صيانت و قاليباف

محمود اكبري‌نيا

كميسيون مشترك طرح حمايت از حقوق كاربران در فضاي مجازي كليات طرح صيانت را به تصويب رساندند. اين خبري بود كه روز سه‌شنبه در خروجي رسانه‌ها قرار گرفت و موجب واكنش تند كاربران فضاي مجازي در شبكه‌هاي مختلف اجتماعي شد. واكنش تند كاربران به اين اقدام مجلس به گونه‎اي پيش رفت كه عصر همان روز جلال رشيدي كوچي نماينده مرودشت در مجلس و عضو كميسيون مشترك كه تنها مخالف اين طرح بود و به دليل غير تخصصي و مخالف نظر مردم بودن به اين طرح راي نداد و نامه معاون قوانين مجلس خطاب به رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات دولت احمدي‌نژاد كه از قضا رياست كميسيون مشترك را بر عهده دارد منتشر و راي‌گيري صورت‌گرفته را باطل اعلام كرد. اينكه به لحاظ حقوقي آيا راي‌گيري كليات اين طرح باطل شده است يا اينكه در بررسي مجدد همين طرح دوباره تصويب خواهد شد يا خير موضوع بحث نيست و قطعا همان‌طوركه دوست دارند اقدام خواهد كرد حتي اگر اكثريت جامعه با آن مخالف باشد.
اعلام تصويب كليات اين طرح و بعد انتشار نامه معاونت قوانين مجلس بي‎شك محك جامعه در برابر اين طرح از سوي تصميم‌گيران و متوليان امر بود تا ببينند كه مردم چه واكنشي به اين طرح ضد اينترنتي خواهند داشت.
مردم و كاربران فضاي مجازي به دليل اينكه بسياري از كارها و امورات خود را با استفاده از اين بستر پيش مي‌برند طبيعتا نسبت به آن واكنش نشان دادند و قطعا در صورت تصويب و اجراي اين طرح كه با توجه به رويكرد دولت و مجلس دور از ذهن نيست ممكن است واكنش‌هايي را در فضاي حقيقي نيز شاهد باشيم. فضاي مجازي امروز در همه بخش‌هاي زندگي مردم تاثير دارد و هرگونه انسداد اين فضا حوزه اطلاع‌رساني، اقتصاد و آموزش را با چالش جدي و بيش از ساير حوزه‌ها مواجه خواهد كرد.
از سوي ديگر آنچه در فرآيند تصويب كليات و بعد انتشار نامه معاونت قوانين مورد توجه قرار گرفت، رفتار رييس مجلس، مشاوران و رسانه‌هاي منتسب به او در برابر اين طرح بود كه اصرار داشتند راي‌گيري كليات اين طرح در كميسيون مشترك باطل است. اينكه رسانه‌ها و مشاوران رييس مجلس در كنار مردم قرار گرفته‌اند مورد انتقاد نيست بلكه سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه آيا رييس مجلس نمي‌توانست از همين راي‌گيري كليات طرح كه بنا به نامه معاون خود او غيرقانوني بوده جلوگيري كند؟ او كه براي اعمال نظر خود در خصوص مصوبات همواره تلاش مي‌كند! كه نمونه آن موضوع حذف ارز 4200 در بودجه سال 1401 بود و همه نماينده‌ها در جريان اصرار او بر حذف ارز 4200 هستند و برشي از اين پافشاري قاليباف در گفت‌وگوي با حميدرضا حاجي‌بابايي رييس كميسيون تلفيق بودجه 1401 در صحن علني مجلس به نمايش عموم درآمد.
در آخر اينكه آيا تصويب كليات طرح صيانت و بعد اعلام ابطال آنكه منجر به به واكنش گسترده در فضاي مجازي شد، اقدامي در راستاي خارج كردن قاليباف از مركز توجهات در شبكه‌هاي اجتماعي در پي انتشار فايل صوتي نبود؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون