• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3533 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ خرداد

اتحاد منطقه‌اي براي ساخت دالان قابل اعتماد

محمد رضا بهرامي سفير ايران در افغانستان

امروز دكتر محمد اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان بنابر برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده وارد تهران مي‌شود تا به همراه رييس‌جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير هند شاهد امضاي موافقتنامه تاسيس دالان حمل ونقل و گذر بين‌المللي با محوريت بندر چابهار توسط وزراي مربوطه هر سه كشور باشند. اين اتفاق آغاز مرحله جديدي در همكاري سه كشور در تحقق بهره‌گيري از عنصر اقتصاد و اجزاي مربوطه آن به عنوان عاملي در پيوند كشورهاي اين منطقه است. مرحله‌اي كه نقطه ابتدايي آن در يادداشت تفاهم بين سه كشور در سال 1381 گذاشته شد.
اين موافقتنامه كه داراي يك مقدمه و 15 ماده است در واقع درصدد به رسميت شناختن بندر چابهار به عنوان يكي از كانون‌هاي اصلي منطقه‌اي در همكاري‌هاي حمل و نقلي جاده‌اي و ريلي است و در بيان اهداف خود به درستي روي ايجاد يك دالان قابل اعتماد براي گذر كالا و مسافر بين سه كشور تاكيد كرده است. اعتماد را بايد يكي از حلقه‌هاي ضروري همكاري‌هاي كشورهاي اين منطقه محسوب كرد؛ حلقه‌اي كه فقدان آن، كشورهاي منطقه را از دستيابي به ظرفيت‌هاي بالفعل و بالقوه كشورها براي دستيابي به رشد و توسعه منطقه‌اي كه بايد اساس و محور همكاري‌ها قرار داده شود، بازمي‌دارد و در واقع قدرت دسترسي كشورها را كاهش مي‌دهد.
بر اساس اين موافقتنامه حركت سه كشور در جهت تسهيل صدور رواديد، تسهيل تردد وسايل نقليه، اقدامات مشابه براي استاندارد‌سازي، ساده‌سازي و هماهنگ‌سازي قواعد و تشريفات گمركي، كاهش ماليات و عوارض غيرمستقيم و عوارض دولتي، تدوين يروتكل‌هاي عملياتي، توجه به همه امور مربوطه از زيرساخت‌ها تا تعيين مسير دالان‌ها مورد توافق قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون