• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3915 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر

تلاش دولت و مجلس براي حل مشكل صنفي كارگران

كارگران آذرآب و هپكو به دليل نا معلوم‌بودن وضعيت پرداخت مطالبات معوقه دست از كار كشيدند

اعتماد| يك هفته از حادثه ضرب و شتم كارگران معترض در شهر اراك گذشته و بنا بر اعلام سردار كيومرث عزيزي؛ فرمانده انتظامي استان مركزي، مديرعامل شركت آذرآب، روز يكشنبه با حكم مقام قضايي، از سوي پليس احضار و بازداشت شده كه روز گذشته اعلام شد، بازداشت مديرعامل با دستور دادستان اراك بوده است. به دنبال انتشار خبر بازداشت مديرعامل اين كارخانه، ابوالفضل پوروفايي؛ مسوول كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار استان مركزي در گفت‌وگو با ايلنا، مديرعامل آذرآب را يكي از عوامل ناآرامي‌هاي روزهاي گذشته استان معرفي كرد و ضمن آنكه خبر داد طي روزهاي آينده، جلسه هيات‌مديره اين كارخانه براي رسيدگي به مشكلات كارگران برگزار شده و سرنوشت مديرعامل كارخانه هم مشخص خواهد شد، در مورد دليل بازداشت مديرعامل آذرآب گفت: «پس از تجمع كارگران اين كارخانه و رخ دادن اتفاقات ناگوار، مسوولان كارخانه حقوق 1 ميليون 800 هزار توماني كارگران را واريز كردند در صورتي كه قبل از اعتراضات كارگري هم مي‌توانستند اين مبلغ را واريز كنند. لذا چنين برداشت مي‌شود كه سوءمديريت مديرعامل باعث چنين پيشامدهايي شده و امنيت استان را متزلزل كرده است.»
در حالي كه بنا بر اعلام مسوولان بررسي شكايات و اعتراضات كارگران كارخانه آذر آب، قرار است امروز در مجمع عمومي اين كارخانه، سرنوشت مطالبات و انتصاب مديرعامل جديد يا تعيين‌تكليف مديرعامل پيشين كه اكنون هم در بازداشت به سر مي‌برد، روشن شود، به دنبال اظهارات پوروفايي، عباس قاسمي؛ دادستان عمومي و انقلاب اراك هم در گفت‌وگو با فارس با اعلام اينكه دستگاه قضايي حسب وظيفه قانوني خود، در پي رسيدگي توام با دقت و آرامش به پرونده كارخانه آذرآب است، گفت: «دستگاه قضايي به دنبال حل اين مشكل است و پرونده در فضايي آرام و قانوني روند طبيعي خود را به سرعت و دقت طي خواهد كرد. با صدور دستور بازداشت موقت مديرعامل اين كارخانه، در حال بررسي ادله‌ها و ابعاد و زمينه‌هاي ايجاد مشكلات هستيم و هدف دستگاه قضايي و همه مسوولان و افرادي كه پيگير حل مشكل هستند اين است كه با رفع مشكلات و دغدغه‌هاي كارگران و عوامل زحمتكش اين كارخانه، همه آنها را نسبت به آينده و روند رو به حركت اين مجموعه اميدوارتر كنيم و اين كارخانه با رفع مشكلات و با تلاش كارگران آن بتواند بدون وقفه به تعهدات پيش روي خود نيز عمل كند و كارگران شريف نيز با كمترين نگراني به كار خود ادامه دهند.»
با وجود اين اظهارات، برخي شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه اعتراض كارگران اين واحدهاي صنعتي، برخي منتقدان دولت را تحريك كرده كه با القاي بي‌كفايتي بدنه دولت در مديريت چنين وقايعي، از فضاي ايجاد شده سوءاستفاده كرده و فضاي عمومي كشور و استان‌هاي مولد، همچون استان مركزي را ناآرام و ملتهب نشان دهند. 
اما با گذشت يك هفته از يكي از غم‌انگيز‌ترين اتفاقاتي كه براي كارگران؛ اين اقشار مظلوم و فقير جامعه، آن هم صرفا به دليل اعتراض صنفي و درخواست براي دستمزدهاي قانوني خود، رخ داد، تكاپوي دولت و مجلس براي حل مشكلات اين قشر مظلوم افزايش يافته است. وزير تعاون در ابتداي اين هفته به معاون خود دستور داد مشكلات كارگران اين دو واحد صنعتي و علت اعتراض آنها را تا رفع مشكل پيگيري كند و دو روز قبل هم وزراي صنعت، تعاون و اقتصاد، نمايندگان كارگران هپكو و آذرآب، رييس بانك مركزي، رييس سازمان خصوصي‌سازي، مديركل اداره دارايي، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي، معاون امنيتي وزير كشور، استاندار استان مركزي، نمايندگان مردم اراك در مجلس و مديركل صنعت و معدن استان مركزي براي رفع مشكلات پيش آمده به هم انديشي نشستند. روز گذشته هم سي د مهدي مقدسي؛ نماينده مردم اراك در مجلس، از تشكيل كميته ويژه براي بررسي وضعيت كارگران استان مركزي به رياست وزير صنعت، معدن و تجارت و همچنين، نامه نمايندگان اين شهر به رييس‌جمهور براي حل سريع مشكلات كارگران شركت هپكو و آذرآب خبر داد و در حالي كه رونوشت نامه 6 نماينده استان مركزي، براي رييس سازمان برنامه و بودجه، وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، رييس كل بانك مركزي، رييس سازمان خصوصي‌سازي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار و استاندار استان مركزي ارسال شده، اين نمايندگان، دو روز قبل هم با تذكر كتبي به وزير كشور پيرامون اتفاقات رخ داده در شركت‌هاي آذرآب و هپكو، خواهان اعزام هيات ويژه به اراك جهت بررسي موضوع شدند.
اما اينها قدم‌هاي دولتمردان ملت است و هنوز ناني به سفره خالي كارگران نرسيده است. كارگراني كه هنوز چشم انتظار ماه‌ها حقوق معوقه خود هستند، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته‌اند: «وضعيت كنوني كارخانه آذرآب نتيجه عملكرد يك فرد نيست. از مسوولان انتظار داريم كه ضمن تامين مطالبات صنفي ‌ما به پرونده تمامي اشخاص ديگري كه در ساليان گذشته با عملكرد خود زمينه‌ساز بروز مشكلات كنوني شدند، نيز رسيدگي كنند.سلسله‌اي از عملكرد مديران و مسوولان وقت اين واحد صنعتي در سنوات گذشته، زمينه‌ساز بحران كنوني بوده و متاسفانه در زمان برپايي اعتراضات صنفي هيچ‌كدام از اعضاي هيات‌مديره كنوني كارخانه در جمع كارگران حضور نيافته و حاضر نشدند با كارگران رودررو شوند و همين مساله باعث غبارآلودتر شدن فضا شد. »
فضاي هفته گذشته براي قشر زحمتكش جامعه به هيچ‌وجه خوشايند نبوده. پس از حادثه غم‌انگيز روز سه‌شنبه كه منجر به ضرب و شتم تعدادي از كارگران آذرآب و هپكو شد، طي روزهاي گذشته تعدادي از كارگران در حالي به محل كار رفته‌اند كه عوامل انتظامي در اطراف كارخانه مستقر بوده‌اند و فعالان كارگري و حتي تشكل‌هاي اسلامي كار كه معمولا از اعتراضات صنفي راه‌يافته به خيابان و فضاي عمومي حمايت نمي‌كنند هم، نسبت به عملكرد عوامل انتظامي معترض شدند و با درخواست از دولت، قوه قضاييه و مجلس براي رسيدگي به وضعيت كارگران دو كارخانه هپكو و آذرآب كه در جريان برپايي اجتماع صنفي روز چهارشنبه 29 شهريور ماه قرباني برخورد قهري شده بودند، اعلام كردند: «اعتراضات صنفي كارگران به دنبال احقاق حق آنها و دريافت مطالبات عقب‌افتاده شش‌ماهه‌شان بود، ولي برخورد نيروي انتظامي شايسته كارگراني كه به دنبال دريافت مطالبات خود هستند نبود. با اين اتفاقات، در حال حاضر وضعيت بحران كارگران اين دو كارخانه از حوزه رسيدگي استاني خارج شده است؛ پس از شش ماه حقوق نگرفتن و اعتراض كارگران حالا ديگر كاري از دست مسوولان استاني برنمي‌آيد و هيات دولت و شخص رييس‌جمهور، وزير صنعت و وزير كار بايد در مورد اين موضوع تصميم بگيرند. اين كارگران به‌دنبال حقوق صنفي خود براي تهيه نان شب خود بودند و نبايد با آنها اين‌گونه برخورد مي‌شد.» 
دولت و مجلس همگام و همسو شده‌اند كه جو متشنج ايجاد شده در شهر صنعتي اراك فروكش كند اما تا امروز، هيچ خبري از چگونگي پرداخت مطالبات معوقه كارگران شنيده نشده و همين بي‌خبري بود كه سبب شد بيش از 2000 كارگر كارخانه‌هاي هپكو و آذرآب به اداره كار استان مركزي خبر بدهند كه تا زمان تعيين تكليف و اعلام زمان دقيق پرداخت مطالبات «كارگري» از كار دست مي‌كشند. 
محمدتقي آبايي هزاوه، مديركل اداره كار استان مركزي روز گذشته در گفت‌وگو با ايلنا ضمن آنكه خبر داد طي دو روز گذشته و پس از بازداشت مديرعامل كارخانه آذرآب كه در دفتر مركزي در تهران مستقر بوده، مدير داخلي در كارخانه مشغول به كار است، اعلام كرد: «كارگران هپكو و آذرآب در محل كارخانه حاضر شده‌اند، اما به دليل اعتراض نسبت به ماه‌ها معوقات مزدي، دست از كار كشيده‌اند. اين كارگران نسبت به اوضاع نابسامان شغلي و ماه‌ها مطالبات مزدي پرداخت نشده اعتراض دارند و بايد به اوضاع آنها رسيدگي شود. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون