• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4102 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ خرداد

يادداشت اختصاصي وزير آموزش و پرورش

سرمايه بزرگي به‌نام اعتماد به معلم

سيد  محمد   بطحايي
 

در طول سال‌هاي معلمي‌ام اخبار تلخ كم نشنيده‌ام اما هتك حرمت اخير دانش‌آموزان ناگوارترين خبر اين سال‌ها بود، چه از باب صدمه‌اي كه بر دانش‌آموزان و خانواده‌هاي مهربان‌شان وارد شده و چه از جهت آسيبي كه به شأن و جايگاه معلمي وارد شده است.

جامعه معلمي اما به طريق اولي اندوهناك و غمگين است. فردي كه تمام عمر خود را در كنار تمام مضايق و سختي‌هاي شغل معلمي صرف تربيت فرزندان اين مرز و بوم مي‌كند، زماني كه اين دست خبر‌ها را مي‌شنود دو چندان غصه‌دار مي‌شود. اندوهگين آينده فرزنداني كه توسط فردي بيمار آسيب مي‌بينند. نگران اعتماد لكه‌دار شده چندصد‌ساله يك جامعه مي‌شود. نگران نگاه‌هاي پراضطراب خانواده‌هايي كه از فردا فرزند خودشان را تحويل مدرسه مي‌دهند. معلم بيشتر از همه نگران مي‌شود، زيرا كه او چون پيامبران غصه‌دار مردم و آينده فرزندان ايشان است.

خبر دردناك‌تر از آن چيزي بود كه فكرش را مي‌كنيد. نام «معلم» مورد اتهام قرار گرفته بود. تلاش كردم در اين چند روز از طريق رسانه‌هاي اجتماعي و برخي گفته‌ها تاكيد كنم كه متهم اصلا و ابدا معلم نبوده است. او يك فرد بيمار بود كه در سايه غفلت برخي مديران به محيط مقدس مدرسه رخنه كرده است كه البته تمام مسببان بايد مجازات شوند زيرا كه جامعه تعليم و تربيت ما پاك و منزه است.

من با افتخار متعلق به جامعه فرهنگيان شريف هستم؛ جامعه‌اي زحمتكش، كم‌توقع اما پر‌مسووليت. اجازه نخواهم داد اينچنين مشكلاتي سرمايه اجتماعي ارزشمند همكارانم را كاهش دهد يا خداي ناكرده بذر بي‌اعتمادي به مدرسه را در دل خانواده‌ها بكارد. معلمان ما شريف‌ترين اقشار جامعه‌اند. قدردان زحمات آنها باشيم.

در كنار اقدامات اوليه، با تشكيل كارگروهي با مشاركت نهادهاي علمي همچون سازمان نظام روانشناسي و انجمن روانشناسي تربيتي و مسوولان گزينش نسبت به به‌روز‌رساني علمي و تقويت گزينش و طراحي نظام پايش مداوم صلاحيت حرفه‌اي اقدام مي‌كنيم.

از ابتداي سال تحصيلي جاري طراحي سامانه‌هاي سنجش صلاحيت حرفه‌اي مديران و نظام سنجش و تضمين كيفيت مدارس را آغاز كرده‌ايم كه مي‌تواند در كاهش اين آسيب‌ها و جلوگيري از حضور نيروي انساني فاقد صلاحيت در نظام آموزشي موثر باشد. همچنين دستور داده‌ام سامانه بازرسي و شكايات مردمي براي ارتباط راحت‌تر خانواده‌ها به‌روز‌رساني شود.

اما اين اقدامات، بدون توجه به آموزش هر ۳ ضلع تربيت يعني دانش‌آموز، خانواده و مدرسه كم‌اثر است. در مدرسه، بخشي از نيروي انساني توسط دانشگاه فرهنگيان و دوره‌هاي كوتاه‌مدت آن آموزش مي‌بينند. براي آموزش خانواده‌ها با راه‌اندازي شبكه تلويزيون تعاملي سينا، برنامه‌هاي آموزشي را توليد كرده‌ايم كه بايد تقويت شود. براي دانش‌آموزان نيز آموزش مهارت‌هاي زندگي به‌ويژه مهارت‌هاي ارتباطي در برنامه تحصيلي اجرا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون