• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4102 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ خرداد

اصلاح آيين‌نامه مجلس

مسعود پزشكيان

انتخابات هيات رييسه مجلس در اجلاسيه سوم روز گذشته در رقابتي پرشور و با حضور هر سه فراكسيون سياسي مجلس برگزار شد و حالا هيات رييسه جديد آماده است تا براي يك سال آينده وظايف خود را به انجام برساند و ما همگي اميدواريم بتوانيم در تحقق اين مهم، موفق باشيم. با اين حال اشاره به نكاتي درباره برخي حواشي اين انتخابات درون‌پارلماني حائز اهميت است.

بر اين اساس درحالي در روزهاي گذشته در فضاي رسانه‌اي و حتي بعضي اظهارنظرها و موضع‌گيري‌هاي سياسي زمزمه‌هايي درمورد حذف برخي افراد از هيات رييسه به ميان مي‌آمد، اما معتقدم اينها مسائلي علي‌الحده و فاقد هويت است و صرفا براساس ذهنيت‌هاي اشخاص شكل مي‌گيرد و معتقدم پرداختن به اين مسائل اولويت نيست.

نكته حائز اهميت ديگر نيز آن است كه باوجود اهميت و تاثير فراكسيون‌هاي سياسي مجلس در نتايج انتخابات هيات رييسه و پيشبرد امور مجلس اما آنچه در عمل محقق مي‌شود، لزوما ناشي از مسائل جناحي و فراكسيوني نيست؛ بلكه بخشي از نمايندگان فارغ از اين گرايشات و بنابر درك و شناختي كه از مسائل داشته يا پيدا مي‌كنند، درباره مسائل مختلف ازجمله چگونگي راي دادن در انتخابات هيات رييسه تصميم‌گيري مي‌كنند و البته عده‌اي هم فكر مي‌كنند بايد تماميت‌خواهي كنند كه اين همان مساله‌اي است كه هميشه مشكل‌ساز مي‌شود.

فارغ از اين مسائل اما درباره عملكرد هيات رييسه مجلس بايد بگوييم كه ساختار آيين‌نامه مجلس به‌نحوي است كه مانع از ورود و دخالت جدي اعضاي هيات رييسه در تصميم‌گيري‌هاي اساسي شده و عمده اين تصميمات اساسي برعهده شخص رييس مجلس و معاونت‌هاي مختلف رييس ازجمله معاونت، مالي، اداري و اجرايي قوه مقننه است. در نتيجه آن ميزان از تعاملي كه بايد براي طراحي سياستگذاري‌هاي كلي شكل بگيرد، محقق نمي‌شود و در نتيجه به نظر مي‌رسد براي اصلاح امور مجلس لازم است اصلاحاتي در آيين‌نامه صورت گيرد. اين مساله نيز لزوما به اين بستگي دارد كه ما نمايندگان مجلس به اين مهم توجه داشته باشيم و بخواهيم دست به اين اصلاحات بزنيم يا نه!

نايب‌رييس نخست مجلس شوراي اسلامي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون