• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

نماينده مشهد بار ديگر اسنادي مربوط به حوادث 88 را تقديم هيات رييسه مجلس كرد

104 سند تكراري كريمي‌قدوسي و شوخي50 درصدي مطهري

عليرضا كيانپور

 

قدما مي‌گويند احتياط، شرط عقل است. از قديم چنين گفته‌اند و صحت گفته‌شان در اين سال‌ها و اعصار، بارها و بارها به محك تجربه، آزموده و هربار هم ثابت شده كه غشي در اين قول معروف نيست. همان قدما اما بارها در ذم ترس بي‌جا هم سخن گفته و آن را «برادر مرگ» دانسته‌اند. پس همان «احتياط» كه شرط عقل بود، اگر از حد خارج شد و تبديل شد به ترس بي‌جا، نه‌تنها ديگر شرط عقل و بقا نيست، بلكه عامل نيستي مي‌شود و فنا. اينها را گفتيم كه اولا بگوييم از نطق ديروز جواد كريمي‌قدوسي، نماينده عضو جبهه پايداري مشهد در مجلس در مورد حوادث پس از انتخابات سال 88 و عواقب و نتايج آن و درثاني بحثي كنيم درخصوص آسيب و صدمات خروج از «اعتدال» و فروافتادن در سراشيب افراط؛ البته در عالم سياست. اما اگر بخواهيم همچنان مثل و متل رديف كنيم در اهميت «اعتدال» و «ميانه‌روي»، احتمالا ديگر به اصل بحث‌مان كه همان نطق تكراري قدوسي باشد، نمي‌رسيم. هم از اين رو كه بحث‌مان ادبي و فرهنگي نيست و هم البته به اين علت كه فهرست امثال و حِكم در باب اين رويه اخلاقي پسنديده، بلندتر از فرصت ماست در اين جريده.

مواجهه كريمي‌قدوسي و اصلاح‌طلبان

25 بهمن‌ماه سال 89 هنگامي كه حصر ميرحسين موسوي، زهرا رهنورد و مهدي كروبي در شوراي عالي امنيت ملي كليد خورد، هنوز صحبتي از ممنوع‌التصويري اين سه نبود اما هنگامي كه چندي بعد پرونده‌اي درخصوص انتشار اخبار و تصاوير آنها در روزنامه‌هاي عمدتا اصلاح‌طلب جمع‌بندي مي‌شد، كم‌كم صحبت‌هايي درمورد وجود اسنادي كه نشان از «فتنه» و دسيسه آنها عليه ملت و كشور دارد، جدي و جدي‌تر شد. صحبت‌هايي كه ديگر با صدايي بلندتر از هميشه مطرح مي‌شد اما زمزمه‌هايش از همان نخستين روزهاي پس از آن انتخابات بحث‌انگيز در خرداد 88 شنيده مي‌شد. كريمي‌قدوسي و همفكرانش در اين سال‌ها بارها و بارها اين مدعيات را مطرح كرده و گفته‌اند كه اسنادي مستدل در اختيار دارند كه نشان مي‌دهد نه‌تنها موسوي، رهنورد و كروبي، بلكه سيدمحمد خاتمي رييس دولت اصلاحات و بسياري از ديگر بزرگان اين جريان سياسي نيز به‌دنبال براندازي نظام بوده و فراتر از آن، ادعا مي‌كنند كه همه آنچه از يك‌سو به عنوان «جنبش سبز» مطرح و در وصفش از «حوادث پس از انتخابات 88» استفاده شده و طرف ديگر به آن «فتنه سبز» يا «فتنه 88» مي‌گويد، بخشي از پروژه اصلاح‌طلبان براي براندازي نظام بوده و بحث صيانت از آراي عمومي در انتخابات 88، با نگاهي خوش‌بينانه فرع بحث اصلي و با نگاه كريمي قدوسي و همفكرانش، صرفا تلاشي بوده براي گمراه كردن افكار عمومي و حاكميت از آن انگيزه شومي كه ادعا مي‌كردند، انگيزه اصلاح‌طلبان بوده است.

كريمي‌قدوسي و 104 سندش

كريمي‌قدوسي كه ديروز پس از نطق ميان دستورش درباره مسائل و حوادث انتخابات 88، برگه‌هاي كاغذي‌اي كه در دست داشت را به عنوان «اسناد فتنه 88» تقديم رياست مجلس كرد، سال پيش هم در آبان‌ماه، از نوبت خود براي نطق ميان دستور براي صحبت در اين رابطه استفاده كرده بود. اين نماينده اصولگرا در آن زمان حتي تعداد دقيق اسناد خود را نيز اعلام و پس از آنكه سخنراني‌اش را به پايان برد، گفته بود «۱۰۴ سند عليه سران فتنه» دارد كه قصد دارد آنها را تقديم هيات رييسه كند. آن روز مسعود پزشكيان نايب‌رييس نخست مجلس اداره جلسه علني را برعهده داشت. پزشكيان البته در همان روزها و ماه‌هاي پرالتهاب پس از خرداد 88 نظراتش را به‌صراحت بيان كرده بود؛ آن هم در روزهايي كه اصولگراياني شبيه به كريمي‌قدوسي در مجلس اكثريت داشتند. اما در آبان‌ماه 96، شايد به اين دليل كه ديگر همچون سال 88 يك نماينده معمولي نبود، با وجود تفاوت ديدگاهي فاحشي كه با كريمي‌قدوسي داشته و دارد، با لبخند كاغذهاي نماينده اصولگرا را گرفت و حرفي هم نزد.

شوخي آقاي رييس با نماينده خاص

ديروز اما اوضاع اندكي متفاوت بود. اين‌بار البته تفاوت چنداني در فحواي كلام كريمي‌قدوسي نسبت به نطق آبان 96 ديده نمي‌شد. كليات همان بود و استنادات نيز همان. اما رياست جلسه را علي مطهري برعهده داشت؛ نماينده‌اي كه اگر صريح‌اللهجه‌تر از پزشكيان نباشد، شوخ‌طبع‌تر است. اين شد كه به‌جاي سكوت و لبخند تلخ در مواجهه با خواسته كريمي‌قدوسي در مورد تقديم مجدد «اسناد فتنه 88» به رياست مجلس، جمله‌اي كوتاه نيز به زبان آورد. مطهري ضمن پذيرش اين درخواست، به كريمي‌قدوسي گفت: «البته يك مشكلي وجود دارد، اينكه خب شما بنده را هم فتنه‌گر مي‌دانيد.» البته شوخي مطهري با واكنش پررنگي از سوي ساير نمايندگان روبرو شد و صداي خنده حضار صحن بهارستان را پر كرد. اما آنچه مطهري گفت، يك شوخي ساده نبود. درواقع شوخي مطهري، نه صرفا واكنشي به نطق كريمي‌قدوسي، بلكه همزمان كنايه‌اي بود به يكي از آخرين اظهارات اين نماينده مجلس كه نيمه آذرماه همين امسال، در توييتي مدعي شده بود نيمي از نمايندگان فعلي مجلس را متهم به تلاش براي «سقوط نظام جمهوري اسلامي» كرده و نوشته بود: «۵۰ درصد اين مجلس به دنبال فروپاشي نظام جمهوري اسلامي است، سران فتنه ۸۸ به دنبال سقوط نظام جمهوري اسلامي بودند و حالا امروز ۵۰ درصد نمايندگان مجلس پشت تريبون مي‌روند و از سران فتنه دفاع مي‌كنند.»

واكنش نمايندگان به اتهام عليه 50درصد مجلس

مطهري اولين نماينده‌اي نيست كه به اين توييت عجيب كريمي‌قدوسي واكنش نشان داده است. ادعاي جديد اين نماينده عضو جبهه پايداري چنان عجيب بود كه حتي صداي بعضي از كم‌حرف‌ترين نمايندگان مجلس را نيز درآورد. آن‌چنان كه در يكي از نخستين واكنش‌ها، ابوالفضل سروش در حساب توييتري خود نوشت: «ادعاي اخير كريمي قدوسي عليه نمايندگان مجلس خلاف منافع ملي و توهين به شعور مردم است. اميدوارم شوراي نگهبان صلاحيت امثال كريمي قدوسي را كه حضور و مواضع‌شان مصالح انقلاب، نظام، مردم و وحدت ملي را به خطر مي‌اندازد، با دقت بيشتري بررسي كند.» با اين همه اما در شرايطي كه علاوه بر سروش، نمايندگاني همچون عليرضا رحيمي، بهرام پارسايي و محمدرضا بادامچي نيز در چند اظهارنظر و توييت، ضمن محكوم كردن اين مدعيات، خواستار توجه بيشتر از سوي نهادهاي نظارتي همچون هيات نظارت بر رفتار نمايندگان و شوراي نگهبان شدند، پروانه مافي ديگر نماينده مجلس از اين نيز پيش‌تر رفت و در توييتي نوشت: «ادعاي براندازي به نيمي از نمايندگان كه با تاييد شوراي نگهبان وارد مجلس شده‌اند، به‌جز زير سوال بردن اركان نظام تعبيري ندارد، آقاي دادستان، به عنوان نماينده مدعي‌العموم وارد شويد!»

آخرين نطقِ ناطق نطق‌هاي تكراري

هرچه بود اما زمان سپري شد، آذرماه گذشت و دي از راه رسيد و در پايان دهه نخست از سردترين فصل سال، نوبت به كريمي‌قدوسي رسيد تا در صحن علني مجلس نطق كند. پس باز هم كريمي‌قدوسي در صحن علني مجلسي كه البته حالا نيمي از اعضايش را به تعبيري «برانداز نظام حاكم» مي‌خواند، نطق كرد و باز هم از اسنادي گفت كه عليه سران فتنه دارد. تا اينجا البته ايرادي نيست. درست كه اسناد كريمي‌قدوسي هرگز به رويت افكار عمومي نرسيد و هيچ‌وقت محل استناد هيچ محكمه‌اي قرار نگرفت، درست كه اين نماينده عضو جبهه پايداري باوجود سپري شدن بيش از يك‌ماه از آن توييت جنجالي، هنوز سندي براي ادعاي سنگينش ارايه نكرده و هزار ايراد و اشكال ديگر نيز بر رفتار و گفتار اين نماينده عجيب، درست و وارد. اما هرچه باشد، مجلس محل گفت‌وگو است و تبادل نظرهاي گاه متضاد و متعارض. اصلا خاصيت دموكراسي اين است كه هركس بتواند بدون ترس از اتهام و برچسب‌هاي سياسي، بي‌آنكه دست و دلش بلرزد، حرف دلش را بگويد؛ البته بهتر است كه اين حرف‌ها فقط دلي نباشند و حساب و كتابي هم داشته باشند، به‌خصوص وقتي توسط يكي از نمايندگان ملت و در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود؛ نهادي كه قرار است در راس امور باشد و فردي كه بايد عصاره فضايل ملت باشد. با اين همه شايد اصل مشكل در اين اتهام‌پراكني‌هاي كريمي‌قدوسي وقت‌ناشناسي او باشد. چراكه كريمي‌قدوسي در روزي اتهامات را تكرار مي‌كرد كه بارها و بارها، از جانب بسياري از بزرگان نظام و همچنين مقام معظم رهبري، «تجلي وحدت» و روزي براي همه ملت توصيف شده است؛ موضوعي كه ازقضا از سوي نايب‌رييس مجلس نيز در بخشي از همين نشست علني ديروز مجلس مورد تاكيد قرار گرفت. آنجا كه مطهري ضمن تبريك فرارسيدن اين روز، گفت: «نهم دي روزي بود كه مردم ما قطع‌نظر از خطاهاي دو طرف در انتخابات ۸۸، براي حفظ انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران به ميدان آمدند و از انقلاب خودشان دفاع كردند. بنابراين باتوجه به شرايط ويژه‌اي كه در كشور داريم، بايد اين روز را مظهر اتحاد مردم قرار دهيم و آن را مظهر تفرقه در كشور قرار ندهيم؛ ان‌شاء‌الله همه به اين نكته توجه داشته باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون