• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4382 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد

كدام مذاكره ؟

سيدمحمد علي حسيني

مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا روز گذشته طي كنفرانس خبري مشترك با نخست‌وزير سوييس مطالبي را درباره جمهوري اسلامي مطرح كرده است؛ از جمله ضمن اعلام آمادگي براي مذاكره بدون پيش‌شرط با ايران اظهار كرده كه با اين وجود تلاش‌هاي خود را براي خنثي كردن سياست‌هاي زيانبار ايران ادامه خواهند داد. صرف‌نظر از اينكه دوام اين موضع اعلامي، به 24 يا 48 ساعت مي‌رسد يا خير يا شاهد موضعي متناقض با آن از سوي يك مقام ديگر امريكايي خواهيم بود يا نه، در اين باره چند نكته گفتني است: اول، مايك پمپئو در همين كنفرانس خبري در يك تناقض آشكار مدعي شده كه «زماني حاضر به گفت‌وگو هستيم كه ايران مانند يك كشور عادي رفتار كند».

اين جمله در حقيقت خلاصه شروط دوازده‌گانه توهم‌آميزي است كه وزير خارجه امريكا قبلا اعلام و سخنگوي وزارت خارجه امريكا در هفته گذشته بر آن تاكيد كرده‌ بود.

دوم، اكنون جامعه جهاني به خوبي مي‌داند كه اين، رهبران ايالات متحده هستند كه رفتار و حركات و تصميمات‌شان غيرعادي، غيرقابل پيش‌بيني و بهت‌آور است. به عنوان مثال، مايك پمپئو در همين كنفرانس خبري و در حالي كه كشورش از برجام خارج شده و ديگران را نيز براي نقض برجام فراخوانده و به‌شدت تحت فشار گذاشته، اعلام مي‌كند «ما پايبندي ايران به برجام را رصد مي‌كنيم». آيا اين براي جامعه بين‌الملل و افكار عمومي جهان، مضحك و بهت‌آور نيست؟

سوم، امريكا در حالي از مذاكره بدون پيش‌شرط سخن مي‌گويد كه ضمن نقض مقررات بين‌المللي و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل، سياست تحريم ظالمانه و ضد‌انساني خود را در قالب تروريسم اقتصادي و فشار حداكثري بر ملت ايران با تمام توان و امكانات دنبال مي‌كند و حتي از ورود دارو و موادغذايي نيز با جديت ممانعت مي‌كند.چهارم، هر حركت و فعاليت ديپلماتيك و سياسي از جمله مذاكره، قواعد و الزاماتي دارد كه اقدامات امريكا به‌ويژه در دولت كنوني آن، تماما نشان از قاعده گريزي و بي‌بند وباري سياسي و بين‌المللي دارد. از اين رو امريكا تا زماني كه: سياست تهديد و فشار خود را اصلاح نكند، برنامه تروريسم اقتصادي خود را متوقف نكند، تحريم‌هاي خود عليه ملت ايران را لغو نكند و رفتاري قاعده‌مند و مسوولانه از خود به نمايش نگذارد، پيشنهاد مذاكره او (با پيش‌شرط يا بدون آن)، حركتي عوامفريبانه تلقي خواهد شد و راهبرد مقاومت جمهوري اسلامي با قوت ادامه خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون