• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3360 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۴ مهر

ارزيابي احمد خرم از استيضاح آخوندي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

استفاده سياسي از ابزارهاي قانوني در شان مجلس نيست

گروه اقتصادي | استفاده نادرست از ابزارهاي نظارتي در مجلس مي‌تواند سبب كندي فرآيند تصميم‌گيري در دولت شود.

احمد خرم، وزير اسبق راه و ترابري ضمن اعلام اين مطلب در گفت‌وگو با «اعتماد» افزود: هر چند استيضاح و سوال حق نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است و كسي نمي‌تواند منكر اين واقعيت شود اما بايد توجه داشت استفاده نادرست از اين حق مي‌تواند مشكلات مديريتي فراواني را در جامعه ايجاد كند.

وي در توضيح اين مطلب افزود: همين حالا برآورد من اين است كه دولت يازدهم بيش از آنچه بايد محافظه‌كارانه عمل مي‌كند و بايد شجاعت بيشتري در تصميم‌گيري‌ها به خرج دهد اما مي‌بينيم كه اين رويه در مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند به تشديد احتياط كاري در دولت منجر شود.

وي با اشاره به جمله‌اي از كسينجر، سياستمدار مطرح امريكايي گفت: يكي از دانشجويان وي نقل مي‌كرد كه گفته است بعد از جنگ ويتنام به اين نتيجه رسيديم كه اگر مي‌خواهيم كشوري را زمين بزنيم نبايد با آن وارد جنگ شويم و كافي است طرح‌هاي توسعه‌اي اين كشور را تعطيل كنيم، اين اتفاق سبب مي‌شود كشورها نتوانند كمر راست كنند.

او با اين مقدمه چنين نتيجه‌گيري كرد كه استيضاح‌هاي سياسي مي‌تواند منجر به آن شود كه برنامه‌هاي توسعه‌اي با كندي و تعلل روبه‌رو شوند.

وزير راه و ترابري در كابينه هشتم گفت: نبايد با سرنوشت كشور بازي كرد، در حال حاضر در شرايطي قرار داريم كه لطمه تعلل در فرآيند توسعه كه مدت‌هاست معطل مانده است غير قابل جبران خواهد بود.

او با اشاره به اينكه ممكن است در برخي حوزه‌ها انتقاداتي به عملكرد وزير راه و شهرسازي يا ساير وزرا وجود داشته باشد، گفت: اين بدان معني نيست كه مجلس بايد بلافاصله دست به استيضاح بزند، از سوي ديگر بايد توجه داشت كه دليل استيضاح اتفاقا مسائل مهمي كه بايد درباره آن بحث شود، نيست و برخوردهاي سياسي در استيضاح وزراي كابينه دخالت بيشتري دارد تا مشكلات واقعي و اصلي اقتصادي.

خرم با طرح پرسشي از نمايندگان اصولگرا گفت: به عنوان يك شهروند مي‌خواهم سوالي از نمايندگان اصولگرا بپرسم، واقعا حساسيتي را كه امروز در قبال اقدامات دولت يازدهم به خرج مي‌دهند، در قبال دولت نهم و دهم نيز داشتند؟

وي كه خود نيز با استيضاح نمايندگان مجلس هفتم، وزارت راه و ترابري را ترك كرد، ادامه داد: اگر چنين حساسيتي در قبال عملكرد دولت نهم و دهم وجود داشت، چرا 220 ميليارد دلار از پول درآمدهاي نفتي و فرآورده‌هاي نفتي و گازي كشور گم شد؟ واقعا گم شدن اين حجم پول از 800 ميليارد دلار درآمد نفتي اهميتي ندارد اما نارضايتي سياسي نماينده‌اي كه در انتخابات نظام مهندسي رد صلاحيت شده مي‌تواند اسباب يك استيضاح شود ؟

او عملكرد مجلس در بعد نظارتي را بسيار نارسا ارزيابي كرد و ادامه داد: در چنين شرايطي نبايد نمايندگان براي تسويه حساب‌هاي شخصي از ابزارهاي قانوني خود بهره ببرند.

خرم فارغ از نتيجه استيضاح موضوع را مد نظر قرار داد و گفت: من فكر مي‌كنم اگر استيضاح با راي اعتماد نمايندگان همراه باشد كه آخوندي و دولت يازدهم برنده آن است و حتي اگر با راي عدم اعتماد نيز همراه شود، باز هم اين دولت و وزير است كه برنده بيرون مي‌آيند چون افكار عمومي قضاوتي منصفانه در اين خصوص خواهد داشت.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا وزارت راه و شهرسازي همواره با حساسيت منتقدان دولت‌ها روبه‌روست، گفت: وزارت راه ارتباط تنگاتنگي با مردم دارد. زماني كه من در اين وزارتخانه بودم در سال بيش از يك ميليارد تماس مردمي داشتيم و حالا اين رقم حدود دو برابر شده است. اين موضوع براي منتقدان دولت اهميت فوق‌العاده‌اي دارد. آنها بر اين تصور هستند كه اگر بتوانند تصوير عملكرد وزارتخانه‌اي با اين حجم ارتباط با مردم را تخريب كنند، به اهداف خود رسيده‌اند.

وي وزارت راه و شهرسازي را وزارتخانه‌اي تخصصي، اجرايي و اجتماعي خواند و ادامه داد: دولت با بحراني جدي روبه‌روست، در دو سال گذشته قيمت نفت به نصف كاهش يافته و منابع درآمدي دولت تحليل رفته است؛ از اين رو پيگيري پروژه‌هاي عمراني با مشكلات فراواني روبه‌رو شده است اما به نظر مي‌رسد بايد اولويت دولت پاسخ به نيارهايي باشد كه سطح تماس مردم با آنها زياد است.

او ادامه داد: به عنوان مثال مي‌توان با تكميل مسكن مهر، اين مطالبه مردمي را كه از سوي دولت پيشين تعهد شده است پاسخ داد و همان طور كه دولت نشان داده، عزمي براي پاسخگويي به اين مساله نيز وجود دارد اما پيشنهاد من اين است كه پولي يكباره براي بسته شدن اين پرونده تزريق شود تا مشكلات اندكي كاهش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون