• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3364 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۹ مهر

ليلي رشيدي با «اسم» به شيراز رفت

پيام رضايي/ ليلي رشيدي در نخستين تجربه كارگرداني‌اش تيرماه امسال نمايش «اسم» را در تماشاخانه ايرانشهر به صحنه برد. اثر مشترك «ماتيو دولاپورت» و «الكساندر دولاپتولير» كه براي نخستين بار در سال 2010 با كارگرداني «برنارد مرات» درتئاتر ادوارد هفتم پاريس روي صحنه رفت و با استقبال مخاطبان و منتقدان فرانسوي روبه‌رو شد و جوايزي را هم به همراه داشت. حتي به دليل اين استقبال در سال 2013 فيلمي از روي اين نمايشنامه ساخته شد. حالا اين نمايش پس از تهران در شيراز هم به صحنه رفته است. «آقاي خباز كه مسوول اجراهاي شيراز هستند تهران اجراي ما را ديدند و قرار شد شيراز هم اجرا كنيم. » اين ماجراي اجراي «اسم» در شيراز است كه ليلي رشيدي در گفت‌وگو با «اعتماد» آن را مطرح مي‌كند. او كه در تهران اجراي موفقي را داشت، معتقد است اين اجراي دوباره در شيراز فرصت غنميتي است تا تئاتر فقط در تهران نماند: «اين خيلي خوب است. دوستان ما مي‌آيند از پايتخت كار مي‌بينند و انتخاب مي‌كنند و گروه‌هاي تهران هم خوب است كه همكاري و همراهي كنند تا اين اتفاق و همكاري رخ بدهد. به‌طور كلي به نظرم اين اتفاق خوب و درستي است كه تئاترهاي تهران در شهرستان هم اجرا شوند.»

رشيدي كه علاوه بر كارگرداني در اين اثر بازي هم مي‌كند روي اين قضيه تاكيد دارد كه همه چيز نبايد به تهران محدود شود: « به دليل اينكه شهرستاني‌ها بتوانند تقريبا در همان زمان اجراهاي تهران را ببينند و اينكه همه چيز در تهران نباشد و نماند اتفاق مهمي است. چون به دلايلي كه حق هم دارند كساني كه در شهرستان هستند فكر مي‌كنند همه چيز براي تهران است.» نمايش «اسم» در تهران با بازي حسن معجوني، داريوش موفق، عباس جمالي، ليلي رشيدي و سارا افشار به صحنه رفت. اما در اجراي شيراز تغييراتي در گروه بازيگران رخ داده است: «در اين اجرا ما سه بازيگر ما عوض شدند. داريوش موفق به دليل اينكه در نمايش كاليگولا حضور داشت، نتوانست كنار ما باشد و رضا بهبودي نقش او را بازي خواهد كرد. همچنين سعيد چنگيزيان به جاي عباس جمالي و بهدخت وليان به جاي سارا افشار به گروه اضافه شدند كه دوستان قبلي هركدام به دليل مشغله‌هايي كه داشتند نتوانستند كنار ما باشند. هر سه هم لطف كردند در زمان كم آمدند و به ما كمك كردند»

اين نمايش كه در سالن «احسان» شيراز به صحنه رفته است، از 18 تا 21 مهرماه به صحنه خواهد بود. رشيدي كه از اجرا در شهرستان خوشحال ضمن قدرداني از گروه اجرايي در شيراز اميدوار است اين امكان در شهرستان‌هاي ديگر هم فراهم شود: « فعلا فقط شيراز است ولي خيلي خوب است كه همكاري دوطرفه بشود و اين اتفاق بيفتد. نخستين بار است كه من در شيراز اجرا مي‌كنم. برنامه‌ريزي حرفه‌اي بود و همه چيز درست و بجا در نظر گرفته شده بود و گروهي كه اينجا دارند اين كار را مي‌كنند خيلي خوب و واردند.» بازيگر نمايش منهاي دو البته از علاقه‌اش براي اجراي دوباره در تهران هم گفت: « بدم نمي‌آيد دوباره در تهران اجرا كنم اما بايد زمان خوبي باشد كه همه گروه بتوانند باشند. خيلي‌ها هستند كه كار را نديدند. ما 29 اجرا داشتيم و طبيعتا مخاطبان زيادي كار را نديدند. براي تئاتر خوب است كه بتواند دوباره و دوباره اجرا شود كه متاسفانه به دليل كمبود سالن فعلا چندان ميسر نيست.»

در اين نمايش انتخاب «اسم» براي كودكي كه هنوز به دنيا نيامده باعث برملا شدن رازها و تسويه حساب‌هاي شخصي خانوادگي مي‌شود.

حسن معجوني طراحي صحنه و لباس، پريسا گودرزي، غزاله رشيدي، محمدرضا بزدوده گروه كارگرداني و محمدرضا حسين‌زاده مديريت توليد آن را بر عهده دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون