• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3673 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۴ آبان

«اعتماد» بررسي كرد؛ پيام‌هاي ملي و جهاني افتتاح سه طرح مهم نفتي در جنوب غربي ايران

فوران نفتي درخوزستان

 كليد توليد 300 هزار بشكه  روزانه نفت زده شد

 روحاني: چهره مناطق نفتي  بايد چهره رحمت باشد نه خشونت

عرفانه تاجيكي

رييس‌جمهور ديروز براي دومين بار در طول سه سال و نيم گذشته به خوزستان سفر كرد تا نشان دهد، آنچه براي دولت او اهميت دارد، توسعه حساس‌ترين استان كشور است. سه وزير كليدي كابينه ديروز رييس‌جمهور روحاني را در سفر به خوزستان همراهي مي‌كردند تا چند پروژه مهم توسعه‌اي كشور افتتاح شود. طرح‌هايي كه هر كدام‌شان گرهي از اقتصاد كشور و منطقه مي‌گشايند. البته در راس افتتاح‌ها، طرح‌هاي توسعه‌اي ميادين غرب كارون قرار داشت. براي افتتاح طرح‌هاي نفتي همراه با رييس‌جمهور، بيژن زنگنه‌ وزير نفت و معاونان او يعني غلامرضا منوچهري و علي كاردر حضور داشتند و البته همراهي ويژه امير دريابان شمخاني كه خود اهل خوزستان است. حسن روحاني با بهره‌برداري رسمي از فاز نخست طرح توسعه ميدان‎ نفتي يادآوران، از اتاق كنترل و واحد فرآورش اين ميدان نفتي مشترك بازديد كرد و به اين ترتيب كليد توليد
300 هزار بشكه توليد روزانه نفت تا پايان سال را تحويل توسعه صنعت نفت ايران داد.
شركت ساينوپك چين پيمانكاري است كه در قالب قرارداد بيع متقابل توسعه ميدان نفتي يادآوران را برعهده داشته است. آن‌طور كه اطلاعات پروژه نشان مي‌دهد، اين ميدان در سه فاز توسعه خواهد يافت؛ در فاز نخست برداشت نفت از اين ميدان بايد به ٨٥ هزار بشكه در روز برسد. در فاز دوم نيز سقف توليد از اين ميدان ١٨٠ هزار بشكه در روز اعلام شده و قرار است در فاز سوم سقف توليد به ٣٠٠ هزار بشكه در روز برسد.
فاز نخست طرح توسعه ميدان نفتي يادآوران ديروز (٢٣ آبان ماه) درحالي به طور رسمي به بهره‌برداري رسيد كه هم‌اكنون برداشت روزانه نفت از اين ميدان، از هدف‌گذاري فاز نخست كه ٨٥ هزار بشكه در روز بوده، پيشي گرفته است و روزانه ١١٥ هزار بشكه نفت از اين ميدان مشترك برداشت مي‌شود.
سفر ديروز رييس‌جمهور روحاني به خوزستان از پربارترين سفرهاي استاني رييس دولت يازدهم به شمار مي‌رود؛ سفري كه هم طرح نفتي در آن افتتاح شد و هم طرح آبرساني به ۷ شهر و ۵۰ روستاي سوسنگرد و همچنين از طريق طرح غدير هم ارتباط تلفني وزير نيرو در منطقه، افتتاح شد. بيژن زنگنه، وزير نفت در مراسم افتتاحيه اين پروژه‌ها اظهار داشت: توليد نفت خام از ميدان‎هاي غرب كارون در دولت يازدهم ٢٥٠ هزار بشكه در روز افزايش يافته است. توليد نفت از ميدان‎هاي غرب كارون پيش از آغاز به‎كار دولت يازدهم
٦٥ هزار بشكه در روز بود و با افت توليد ميدان آزادگان جنوبي به ٤٥ هزار بشكه در روز رسيد. به گفته او عمده قراردادهاي توسعه ميدان‎هاي غرب كارون در زمان نوذري، وزير نفت سابق بسته شده و سرمايه‌گذاري‎ها به صورت بيع متقابل بوده است. زنگنه با اشاره به سرمايه‌گذاري ٦ ميليارد دلاري براي توسعه اين ميدان‎ها در قالب طرح بيع متقابل عنوان كرد: سرمايه‌گذاري انجام شده در ميدان‎هاي ياران جنوبي و آزادگان جنوبي نيز يك ميليارد دلار بوده است. بر اساس گفته‌هاي وزير نفت، مجموع سرمايه‌گذاري انجام شده در ميدان‎هاي غرب كارون را هفت ميليارد دلار عنوان كرد و ادامه داد: اين سرمايه‌گذاري يكي از بزرگ‌ترين سرمايه‎گذاري‎ها در كشور و صنعت نفت است. به گفته زنگنه، ميدان‎هاي غرب كارون همعرض ميدان پارس جنوبي است، همانطور كه آنجا توانمندي و پتانسيل اصلي ما در بخش گاز است، اين‎جا هم حرف اصلي در بخش نفت است. زنگنه با اشاره به برنامه‌ريزي انجام شده براي رسيدن توليد ميدان‎هاي غرب كارون به يك ميليون بشكه در روز يادآور شد: اين كار به شرطي امكان‎پذير است كه بتوانيم ضريب بازيافت نفت را افزايش دهيم كه اين موضوع يك انتخاب نيست، بلكه يك الزام قطعي است. وي در ادامه سخنان خود به الگوي جديد قراردادهاي نفتي اشاره كرد و گفت: اين الگوي قراردادي كه مدل تكامل‌يافته قراردادهاي بيع متقابل است، امكان افزايش توليد نفت به همراه افزايش بازيافت نفت را فراهم مي‎كند و ما هم اصرار داريم اين قراردادها عملياتي شوند.
روشن شدن موتور نفت از خوزستان
وزير نفت افزود: با استفاده از الگوي جديد قراردادهاي نفتي به دنبال استفاده از فناوري پيشرفته براي افزايش ضريب بازيافت نفت و همين‎طور فعاليت‎هاي سازگار با محيط زيست و ارتباط درست با مردم هستيم. زنگنه گفت: طرح‌هاي وسيع مسووليت‎هاي اجتماعي را در منطقه خوزستان دنبال مي‌كنيم و در پنج سال آينده يكهزار ميليارد تومان در اين منطقه سرمايه‎گذاري مي‎شود به اين ترتيب با اين سرمايه‌گذاري، جلوه خشن فقر از منطقه برداشته مي‎شود، ضمن اين‎كه طرح‌هايي مانند تامين آب‎ شرب، ساخت خانه بهداشت، ساخت ورزشگاه كوچك، آسفالت خيابان‌ها، ايجاد هنرستان فني و حرفه‌اي و آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در نظر گرفته شده است. بر اساس گفته‌هاي اين مقام مسوول براي رسيدن به توليد پايدار يك ميليون بشكه نفت در غرب كارون در سال‌هاي آينده به ١٨ تا ٢٠ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري تازه نياز داريم و در كنار اين سرمايه‌گذاري، بايد نيروهاي فني را براي اشتغال در منطقه آموزش دهيم. زنگنه ادامه داد: با اجازه‌‌اي كه از رياست‌جمهوري دريافت كرده‌‌ايم، قرار است از محل سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، سه درصد به اجراي فعاليت‌هاي اجتماعي در منطقه اختصاص يابد. ما و مردم با هم هستيم و قصد داريم متناسب با فعاليت‌هاي اجتماعي در منطقه به الگويي صحيح دست‌يابيم. وزير نفت به توليد نفت در شرق كارون هم اشاره كرد و گفت: اصل توليد پايدار نفت خام در شرق كارون است و با توجه به اينكه بيشتر ميدان‌هاي اين بخش هم به نيمه دوم عمر خود رسيده‌اند، نيازمند افزايش ضريب بازيافت هستند. زنگنه با بيان اينكه الگوي جديد قراردادهاي نفتي نيز به دنبال افزايش ضريب بازيافت در توليد نفت است، افزود: اگر قرار است استان خوزستان توسعه يابد، موتور نفت بايد در آن روشن شود.
توانمندي در ساخت تجهيزات
وزير نفت با اشاره به توانمندي استان خوزستان در صنايع ماشين‌سازي گفت: پس از تهران و اراك هيچ استاني مانند خوزستان توان بالاي صنايع ماشين‌سازي را ندارد و بسياري از تجهيزات نفتي در اين استان ساخته مي‌شود كه اين موضوع به معناي قابليت توليد و اشتغال در اين استان است كه بايد از آن استفاده كرد.
چهره مناطق نفتي بايد رحمت باشد و نه خشونت
رييس دولت تدبير و اميد در مراسم افتتاح رسمي سه طرح توسعه‎اي غرب كارون، با اشاره به افزايش توان توليد نفت در اين منطقه به حدود ٣٠٠ هزار بشكه در روز، گفت: امروز بيش از ٢٥٠ هزار بشكه نفت از ميدان‌هاي اين منطقه برداشت مي‌شود و اين رقم بايد باز هم افزايش يابد. وي با اشاره به اينكه غرب كارون يكي از مناطق اصلي فعاليت صنعت نفت ايران به شمار مي‌رود، افزود: بخشي از طرح‎ها و پروژه‎هاي غرب كارون در دولت گذشته بهره‌برداري شد و توليد از اين منطقه تا ٦٥ هزار بشكه هم افزايش يافت اما امروز با گذشت سه سال، از توليد روزانه بيش از ٢٥٠ هزار بشكه در غرب كارون حرف مي‌زنيم. روحاني گفت: اين رقم قرار است به بيش از يك ميليون بشكه افزايش يابد؛ اين كار شدني است و بايد سرمايه و فناوري در اختيار داشته باشيم. او با اشاره به سرمايه‎گذاري حدود هفت ميليارد دلاري براي به ثمر رسيدن سه طرح توسعه‎اي در غرب كارون (فاز نخست طرح توسعه آزادگان شمالي، فاز نخست طرح توسعه يادآوران و طرح توسعه ياران شمالي)، ادامه داد: براي تكميل طرح‎هاي توسعه‎اي اين منطقه به حدود ١٨ ميليارد دلار سرمايه نياز داريم و افزايش ضريب بازيافت از ميدان‎ها نيازمند استفاده از فناوري است. رييس‌جمهوري به ٦٧ ميليارد بشكه ذخاير نفت درجاي ميدان‎هاي منطقه غرب كارون اشاره كرد و افزود: افزايش يك‌درصد ضريب بازيافت در اين منطقه، ذخاير قابل استحصال نفت كشور را ٦٧٠ ميليون بشكه افزايش مي‌دهد و مي‌تواند بيش از ٣٠ ميليارد دلار درآمدزايي به همراه داشته باشد. به گفته روحاني «نمي خواهيم چاه‎ها را رو به قبله كنيم». اينكه چاهي بزنيم و تنها از مقداري از نفت آن استفاده كنيم و بقيه از بين برود يا بي‎استفاده بماند، راه به جايي نمي‌برد و بايد امكان استفاده از چاه‎ها در طولاني مدت فراهم شود. حال آنكه مديريت صنعت نفت، خواست ملت ايران است و بايد از فضاي به‎وجود آمده پسابرجام، حداكثر استفاده را براي جذب فناوري و سرمايه براي توسعه كشور و اشتغال‎زايي براي جوانان داشته باشيم. روحاني گفت: برجام يعني فضا و تنفس جديد و بازشدن دريچه‌ها كه بايد از اين فضاي آزاد استفاده كنيم و هواي تازه براي سلامتي و تحرك ماست كه ما گام‌ها را سريع‌تر ‌برداريم. همان‌گونه كه برجام اعجاب جهانيان را برانگيخت و در مقابل قدرت‌هاي بزرگ دنيا به موفقيت رسيديم، پس از برجام نيز نخستين اعجاب نسبت به صنعت‌نفت بود. پس از اجرايي شدن برجام برخي مي‌گفتند سال‌ها طول مي‌كشد تا از صادر كردن يك ميليون بشكه به دو ميليون برسيم و به اين زودي‌ها نمي‌توانيم به شرايط قبل از تحريم برگرديم.   رييس‌جمهوري با اشاره به اين واقعيت كه با استفاده از فناوري و سرمايه، مي‌توانيم به محيط زيست سالم‎تري دسترسي داشته باشيم، ادامه داد: به‎طور مثال، هم‌اكنون گازهاي همراه نفت ميدان يادآوران سوزانده مي‌شود و دليل آن، فعال نبودن واحد ان‎جي‎ال اين منطقه است. روحاني، بزرگ‌ترين معضل پيش روي كشور را در شرايط حاضر و سال‎هاي پيش‌رو، آينده نسل جوان عنوان كرد و با اشاره به خيل جوانان تحصيلكرده و داراي مدارج عالي در كشورگفت: بزرگترين موضوع پيشروي ما در امسال و سال‌هاي آينده بيكاري نسل جوان است. وي گفت: همان‌طور كه در ديگر آيين‎هاي بهره‎برداري از پروژه‌هاي نفت و گاز گفتم، تاكيد مي‌كنم كه چهره مناطق نفتي بايد چهره رحمت باشد و نه خشونت. به گفته روحاني، اگر مردمي كه در نزديكي مناطق نفتي زندگي مي‌كنند، سامان‎دهي اين مناطق و تاثير مطلوب صنعت را در چهره شهرها و روستاهاي‌شان ببينند، چهره خشن نفت از بين مي‌رود.
رشد  190هزار بشكه‌اي
توليد نفت از ميادين مشترك غرب كارون شامل ميادين آزادگان شمالي، آزادگان جنوبي، يادآوران و ياران شمالي در پايان دولت قبلي حدود ٦٠ هزار بشكه در روز بوده است. پس از روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و با عنايت خاص به توسعه و برداشت نفت از ميادين مشترك غرب كارون با افتتاح و شروع بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه ميادين آزادگان شمالي و جنوبي، ياران شمالي و يادآوران به وسيله آقاي دكتر روحاني به ٢٥٠ هزار بشكه در روز رسيد. لازم به ذكر است كه اين طرح‌ها با وجود تمامي مشكلاتي به بهره‌برداري رسيد كه حل برخي مشكلات و تنگناهاي آنها پس از برجام حل و فصل شد. هدف توسعه ميادين غرب كارون برداشت يك ميليون بشكه در روز است كه با توجه به اقدامات انجام شده توسط دولت تدبير و اميد در آينده‌اي نزديك محقق خواهش شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون