• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3673 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۴ آبان

در روز تودیع رییس سایق میراث فرهنگی و گردشگری

مختومه شدن بزرگ‌ترين پرونده فساددر سازمان ميراث فرهنگي

گروه اجتماعي

روز گذشته، بالاخره زهرا احمدي‌پور با حكم رسمي رييس‌جمهور كه روي سن سالن آمفي‌تئاتر سازمان ميراث فرهنگي توسط اسحاق جهانگيري به او داده شد، رسما رييس سازمان ميراث فرهنگي شد. زهرا احمدي پور، سومين زني است كه پس از معصومه ابتكار و شهيندخت مولاوردي به كابينه روحاني اضافه شد و در سمت معاونت رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي به طور رسمي فعاليت خود را در اين سازمان آغاز كرد. در اين مراسم، اسحاق جهانگيري، شهيندخت مولاوردي، پروانه سلحشوري، پيروز حناچي و معاونان و كاركنان سازمان ميراث فرهنگي حضور داشتند.
سيد محمد بهشتي: جا دارد به سلطاني فر
 مدال دوندگي بدهند
سيد محمد بهشتي، رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي نخستين سخنران اين برنامه بود و در ابتداي سخنانش با اشاره به وضعيت وخيمي كه سازمان ميراث فرهنگي بعد از دولت نهم و دهم داشت، گفت: «شايد از جهت صدماتي كه در دولت قبل به سازمان‌ها وارد شد، نمونه مشابه سازمان ميراث فرهنگي را نداشته باشيم. سازمان فضاي بسيار متشنج و زخم خورده‌اي داشت. تعبير من اين است كه در دوره مديريت آقاي سلطاني‌فر سازمان ما مراحل اورژانس را طي كرد و امروز ما خيال‌مان راحت است كه اين سازمان در قيد حيات است. به همين تعبير مي‌توان گفت حالا نوبت اين است كه اين بيمار زخم خورده از اورژانس مرخص شود و بعد مداواهاي جدي‌تر و عميق‌تري براي بهبود اوضاع آن صورت گيرد و اين سهم خانم احمدي پور است.
بهشتي در ادامه سخنانش با تشكر از مسعود سلطاني‌فر گفت:«رييس سازمان با صبوري و دوندگي زياد، اين سازمان را نجات دادند و جا دارد مدال دوندگي هم بگيرند. اميدوارم خانم احمدي‌پور هم موفق باشند. از سال 1309 تا امروز هيچ خانمي رياست سازمان را به عهده نداشت، اما از اين اتفاق استقبال مي‌كنيم. موفقيت ايشان موفقيت نيمي از جمعيت كشور است. »
بهشتي در ادامه سخنانش به سخنان رييس‌جمهور در روز جهاني گردشگري اشاره كرد و گفت: «موضوعات اين سازمان بسيار مهم است، هم گردشگري، هم صنايع دستي و هم ميراث فرهنگي، من مخصوصا ترتيب نام سازمان را جابه‌جا كردم كه تاسي كنم به جناب آقاي رييس‌جمهور، اگر نه نظر خود من همان چيزي است كه در حال حاضر در نام سازمان هست. امروز در جهان سه موضوع هست كه اگر كشوري به آن توجه نشان دهد، نشانه نرمال بودن مديريت آن كشور است؛ حقوق بشر، محيط زيست و ميراث فرهنگي. اهميت ميراث فرهنگي اهميت راهبردي است. هيچ چيزي به اندازه ميراث فرهنگي نمي‌تواند به ما كمك كند كه تصويرمان در جهان تصويري مطابق با واقعيت باشد. ما خسارت سنگيني از اينكه تصوير كشور ما تصويري تلخ و تيره است، مي‌بينيم.
سعيد شيركوند: رشد 257 درصدي بودجه سازمان‌ميراث فرهنگي
سعيد شيركوند، معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي، در زماني كه در اختيار داشت به ارايه آمار فعاليت‌هاي سازمان در 33 ماه گذشته پرداخت: «بودجه جاري سازمان در سه سال قبل از روي كار آمدن دولت رها شده بود و حتي بودجه سنواتي هم به آن تعلق نمي‌گرفت، اما در اين مدت 257 درصد افزايش پيدا كرد. بودجه تملك و دارايي سازمان 314 درصد و درآمد حاصل از ورودي موزه‌ها 290 درصد افزايش داشت. ساختار اداري سازمان به گونه‌اي طراحي شده كه ما از 43 اداره‌اي كه در سال 92 داشتيم، در حال حاضر 196 اداره داريم.
با تغيير فضاي بين‌المللي و شرايط خيلي خوبي كه در سايه دستاوردها و اجرايي شدن برجام نصيب كشورمان شد، توانستيم به موفقيت‌هايي دست پيدا كنيم. ثبت آثار جهاني كه يكي از افتخارات ما است، تا سال 92 ما 16 مورد ثبت جهاني داشتيم اما در اين مدت 5 اثر را توانستيم ثبت كنيم و به رتبه يازدهم در سطح جهان برسيم.
در حوزه صنايع دستي هم توانستيم چهار شهر كشور را به عنوان شهر جهاني ثبت كنيم. اصفهان؛ شهر صنايع دستي، تبريز؛ شهر جهاني فرش، لالجين؛ شهر جهاني سفال و مشهد به عنوان شهر جهاني گوهر سنگ ثبت شدند.
در حوزه گردشگري با توجه به سياست‌هاي دولت و موفقيت‌هايي كه در برجام به دست آورديم، ورود گردشگران غربي بيشتر از سه برابر افزايش پيدا كرد. درآمد حاصل از گردشگري حدود هفت و نيم ميليون دلار بود.
اسحاق جهانگيري: سازمان ميراث فرهنگي مثلث متساوي الاضلاع است
معاون اول رييس‌جمهور نيز پيش از اينكه حكم رسمي زهرا احمدي پور را به او تقديم كند، در خصوص شرايط فعلي كشور در حوزه مديريت و همچنين نقش زنان در مديريت كلان كشور سخنراني كرد: «در ارتباط با مديريت با واقعيت‌هاي مهمي روبه‌رو هستيم، بايد با اين واقعيت‌ها به طور خلاقانه و منعطف روبه‌رو شويم و بتوانيم تصميم‌گيري كنيم. يكي از واقعيت‌ها اين است كه زمينه و چشم‌انداز مديريت اجرايي و مديريت بخش دولتي نسبت به گذشته تغييرات چشمگيري پيدا كرده است؛ لذا صرفا نمي‌شود با تكيه بر تجربيات مديران قبلي مديريت كرد. نيازمند اين هستيم كه مديران ما با درك نو و دانش نو در صحنه مديريت حضور پيدا كنند. تجربه حتما مفيد است اما در كنار تجربه واقعيت‌هايي وجود دارد كه نيازمند مديريت امروز نهادهاي اجرايي است كه يك مساله جدي است و بايد به آن بپردازيم.»
جهانگيري در خصوص حضور بانوان در پست‌هاي مديريتي گفت: «موضوع ديگري كه بايد به آن توجه كرد موضوع حضور بانوان و فرصت‌هايي است كه حضور آنها در مديريت كشور ايجاد كرده‌اند. ارتقاي سطح مديريت زنان در كشور يك واقعيت جدي است. اين واقعيتي است كه بايد آن را بپذيريم كه هركجا خانم‌ها در عرصه مديريتي حتي در نهادهاي بزرگ و ملي در سطح كلان كشور و چه در نهادهاي اجرايي حضور داشته‌اند در آنجا شاهد موفقيت‌هاي خيلي خوبي بوده‌ايم. شايد تا قبل از اين تصور بر اين بود كه خانم‌ها اگر هم بخواهند مديريتي را بپذيرند در همين حوزه‌هاي محدودي است كه از گذشته تعريف شده است، اما امروز وقتي در بعضي نهادهاي بزرگ صنعتي هم مي‌بينيم حضور خانم‌ها در مديريت اين واحدها تبديل به يك موضوع جدي شده، مي‌تواند منشا تغيير و تحول باشد.»
موضوع بعدي اين است كه جامعه جوان ما و مديران مياني ما انتظار دارند كه ببينند بر اساس توانمندي‌هاي‌شان و عملكرد و دانش‌شان شرايطي به وجود مي‌آيد كه در سطوح بالاتر حضور پيدا مي‌كنند. يكي از مشكلات ما اين است كه به محض اينكه يك وزارتخانه يا معاونت وزارتخانه خالي مي‌شود، از دوستان مي‌خواهيم كسي را براي احراز پست پيشنهاد كنند، همه افراد همان اشخاصي را پيشنهاد مي‌دهند كه در ذهن همه مي‌آيد يا به وزراي سابق برمي‌گردند يا به معاونان وزراي سابق برمي‌گردند و همه دوستان روي افراد محدودي انگشت مي‌گذارند. با اين شرايط نمي‌توانيم دامنه مديريت كشور را توسعه دهيم. بايد فضا را براي عموم باز كرد و اين واقعيتي است كه مديران جوان كشور، انتظار دارند و طبيعي است كه وارد حوزه مديريت كلان كشور شوند. خانم احمدي پور هم بر اساس همين معيارها انتخاب شدند.»
جهانگيري در مورد اولويت‌بندي حوزه‌هاي فعاليتي سازمان ميراث فرهنگي گفت‌: «اينجا يك سازمان سه ضلعي است، به تعبيري يك مثلث متساوي‌الاضلاع است و نمي‌شود به دليل اينكه يك ضلع آن مهم جلوه مي‌كند، ضلع ديگر به فراموشي سپرده شود. بايد هر سه ضلع اين سازمان خوب ديده شود و به خوبي مورد توجه باشند.»
معاون اول رييس‌جمهور در مورد رسالت ميراث فرهنگي گفت: «سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با وجود مشكلات در هر سه بخش، توانسته به توفيقات بزرگي دست پيدا كند و انتظار داريم اين سازمان با مديريت جديد در هر سه بخش فعاليت خود را ادامه دهد. اين سازمان رسالت بسيار بزرگي بر دوش دارد، بايد زيرساخت‌ها براي توسعه فعاليت‌هاي اين سازمان فراهم شود و بخش خصوصي در اقصي نقاط كشور احساس كند كه مي‌تواند منابع خود را در اين بخش‌ها سرمايه‌گذاري كند.»
سلطاني‌فر: مختومه شدن بزرگ‌ترين پرونده فساد در سازمان ميراث فرهنگي
مسعود سلطاني‌فر كه به تازگي و پس از راي اعتماد نمايندگان مجلس به ساختمان وزارت ورزش و جوانان رفت، در مراسم توديع خود سخنانش را با تشريح شرايط سازمان در ابتداي رياستش آغاز كرد: «اين سازمان چندين سال گرفتار سياسي‌كاري و جو‌سازي   بود، سعي كرديم فضا را از اين هياهو دور نگه داريم و صرفا كار تخصصي خودمان را انجام دهيم.»
سلطاني‌فر در ادامه در مورد يكي از مهم‌ترين و مساله‌ساز‌ترين پرونده‌هاي حقوقي ميراث گفت: «يكي از فعاليت‌هاي ما مبارزه با فساد در سازمان و مجموعه شركت‌هاي وابسته بود. يكي از بزرگ‌ترين پرونده‌هايي كه مي‌شود نامش را فساد اقتصادي گسترده گذاشت، پرونده مربوط به شركت توسعه گردشگري بود. يك شركت صوري در دولت گذشته تشكيل شده بود و قراردادي را بسته بود، با توجه به اينكه شركت كمتر از 500 ميليون تومان براي احداث سه هتل هزينه كرده بود، از سازمان شكايت كرده بود و 138 ميليارد تومان حكم عليه سازمان گرفته بود. ما تقاضاي اعمال ماده 18 كرديم و با صلاحديد رييس قوه قضاييه پرونده به ديوان عالي كشور رفت و در نهايت دو هفته قبل توانستيم حكم تبرئه سازمان را بگيريم و جلوي يك فساد بزرگ را در سازمان بگيريم. موارد ديگري هم مثل پروژه مسعوديه وجود داشت كه بهره‌بردار پروژه تخلفاتي داشت و ما ملزم بوديم كه برخورد قانوني كنيم و اين كار را كرديم و حالا عمارت مسعوديه در اختيار ما است و طي يك قرارداد پرحرف و بحث واگذار شده بود و امروز با حمايت بازرسي كل كشور پرونده را پيش خواهيم برد. از اين موارد زياد داشتيم و دستگاه قضايي در تمام اين موارد حامي و پشتيبان ما بود.
يكي ديگر از كارهايي كه ما انجام داديم و از كارهاي اساسي در اين حوزه است كه ان‌شاءالله با پيگيري خانم احمدي‌پور به نتيجه مي‌رسد. قوانين و مقررات بخش ميراث فرهنگي ما بخشي مربوط به سال 1309 است و بخشي مربوط به 1352، و مشكلات بسياري براي مردم ايجاد كرده است. ما با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو بوديم و نهايتا به اين نتيجه رسيديم كه بعد از 40 سال بايد يك بازنگري در مقررات انجام شود. يك مشاور حقوقي براي اين موضوع گرفته‌ايم و كارهاي اوليه هم انجام شده، اميدواريم با بازنگري دقيق بتوانيم لايحه جديد قوانين و مقررات مرتبط با ميراث فرهنگي را كه متناسب با شرايط امروز باشد و ميراث فرهنگي ما را حفظ كند، تقديم دولت و مجلس كنيم. »
سلطاني‌فر در بخش ديگري از سخنانش در خصوص بازگرداندن آثار تاريخي به كشور گفت: «يكي از ارزشمندترين مجموعه‌هاي ايران كه از سال 1314 بنا به تصويب دولت وقت، از ايران خارج شده، الواح هخامنشي هستند كه مهم‌ترين پرونده مرتبط با اشياي فرهنگي - تاريخي ارزشمند ما است، در اين مدت در دو دادگاه توانستيم حكم مثبت به نفع خودمان بگيريم. حالا كار در حال نتيجه دادن است، با پيگيري مستمر مي‌توانيم باقيمانده اين الواح را هم به كشور برگردانيم. »
زهرا احمدي‌پور: جهان، ايران را با ميراث فرهنگي‌مي‌شناسد
زهرا احمدي‌پور، نخستين زني است كه بر مسند رياست سازمان ميراث فرهنگي تكيه مي‌زند، روز گذشته در آيين معارفه‌اش گفت: «از آقاي رييس‌جمهور تشكر مي‌كنم كه به من به عنوان يك زن كه در مديريت مياني كشور انجام وظيفه كرده بودم، اعتماد كردند.»
احمدي‌پور در بخش ديگري از سخنانش در مورد رسالت سازمان گفت: «رسالتي كه بر دوش اين سازمان گذاشته شده، محدود به گستره فضاي اين سازمان نيست، گستره عملكرد اين سازمان از در منزل هر ايراني يا حتي داخل آن آغاز مي‌شود و تا كيلومترها بيرون از اين مرزهاي كشور گسترده مي‌شود. كشور ما به عنوان كشوري مستقل در ساختار نظام جهاني به رسميت شناخته مي‌شود، اين كشور با برند ميراث فرهنگي در نظام جهاني شناخته مي‌شود.»
احمدي پور در خصوص برنامه‌هايش در سازمان ميراث فرهنگي گفت: «نوآوري و تحرك بخشي دو اصل مهم براي دولت است، در مرحله ترميم كابينه هم رييس‌جمهور بر اين دو مساله تاكيد داشتند و اعلام كردند كه برنامه‌ها با سرعت، تحرك و خلاقيت بيشتري پيگيري شود و سياست‌ها مراحل بهبود خود را طي كنند. در ابتداي كار دولت، سازمان شرايط مطلوبي نداشت اما اكنون وضعيت آن بسامان شده است و من هم تلاش مي‌كنم با تحرك و خلاقيت بيشتر دولت را در جهت تحقق اهدافش ياري دهم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون