• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3673 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۴ آبان

سید حسن خمینی :

اگر مردم از خدمات دستگاه ها مطلع نباشند، مایوس می شوند

گروه سياسي| اين دومين باري است كه در چند روز اخير سيد‌حسن خميني نسبت به مايوس شدن جامعه هشدار مي‌دهد. به نظر مي‌رسد بحث نااميد شدن جامعه ايران اگرچه آهسته و چراغ خاموش اما تبديل به يك نگراني شده است. در اين ميان اما سهم دولت و حاميانش بيش از ديگران است. همه به خوبي مي‌دانند موج يأس و نا‌اميدي اگر فراگير شود دامن انتخابات سال آينده و البته دامن حسن روحاني را خواهد گرفت و كار را براي پيروزي او سخت خواهد كرد. در خرداد 92 با پيروزي روحاني موجي از اميد ايران را فرا گرفت و بسياري چشم به تعامل سازنده با جهان بستند تا شايد با سياستي كه روحاني در پيش مي‌گيرد كشور به وضعيت عادي خود بازگردد، تعامل با جهان اگرچه زمان برد اما بالاخره به ثمر نشست اما در همان روزها هم بسياري از صاحبنظران هشدار دادند كه نتايج برجام زمان مي‌طلبد تا خود را هويدا سازد. مخالفان دولت هم دست روي همين نقطه گذاشتند و فرآيند زمان را در تحليل‌هاي‌شان به گوشه‌اي وا نهادند و هر روز يا دستاوردهاي ناشي از برجام را منكر شدند يا نسبت به بدتر شدن وضعيت معيشت مردم سخن گفتند. همين رويكرد بود كه حسن روحاني را واداشت تا منتقدانش را هدف قرار دهد و از آنها بخواهد دست از مايوس كردن مردم بكشند. بي‌شك بر مخالفان حرجي نيست و آنها براي از ميدان به در كردن رقيب دست به هركاري مي‌زنند و هدف وسيله‌شان را توجيه مي‌كند. در اين ميان اما گروه‌ها و چهره‌هايي كه در سال 92 از پيروزي حسن روحاني خرسند بودند و حضور او در راس بدنه اجرايي كشور را بازگشت كشور به مسير درست مي‌دانستند امروز بيش از هر كسي چشم به دولت دوخته‌اند، حامياني كه امروز بيش از هر چيز نگران هستند. آنها به خوبي مي‌دانند حسن روحاني دولت را با چه بحران‌ها و مشكلاتي تحويل گرفت و موانع موجود در مسير تحقق برنامه‌هاي دولت را نيز مي‌شناسند و شايد از اين رو چندان فشاري به دولت وارد نمي‌كنند حتي عطاي مطالبه‌گري وعده‌هايي كه حسن روحاني داده بود را به لقايش بخشيده‌اند اما در عين حال گاه پيشنهاداتي را نيز به دولت ارايه مي‌كنند.
هر چهره سياسي به فراخور جايگاهش دست به اين كار مي‌زند. نمايندگان مجلس ترميم اقتصادي كابينه را بيان مي‌كنند و فعالين سياسي از روحاني مي‌خواهند صريح‌تر با مردم سخن بگويد. در اين ميان سيد‌حسن خميني اگرچه در كليت سخن مي‌گويد و نامي از دولت بر زبان نمي‌آورد اما روشن است كه در اين دست صحبت‌ها واژه مسوولان نام مستعاري براي دولت شمرده مي‌شود. نوه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با يأس به صحبت‌هاي پدربزرگش اشاره مي‌كند كه به مسوولان وقت توصيه كرده بود مردم را در جريان كارهاي خود قرار دهند و مي‌گويد: علت اين سخن آن است كه مردم اگر از كارها و خدمات انجام شده توسط دستگاه‌ها مطلع نباشند مأيوس مي‌شوند و يأس نيز دشمن هر حركت اجتماعي و علت فرورفتن به منجلاب است.

يأس، دشمن هر حركت اجتماعي است
به گزارش جماران، سيدحسن خميني در ديدار اعضاي هيات موسس خانه روابط عمومي ايران علت بيان كارها توسط سازمان‌ها را خودنمايي ندانست و اظهار كرد: علت اين كار گزارش دادن به ولي نعمت و ارباب خويش يعني مردم است. در سازمان‌ها بيان خدمات كه وظيفه روابط عمومي‌هاست از اين جهت كه ارايه گزارش به ولي نعمت‌هاست ارزشمند است تا آنها دچار اشتباه نشوند. وي با اشاره به توصيه امام راحل خطاب به مسوولان وقت كشور براي بيان كارهاي خويش به مردم، يادآور شد: علت اين سخن آن است كه مردم اگر از كارها و خدمات انجام شده مطلع نباشند مايوس مي‌شوند و يأس نيز دشمن هر حركت اجتماعي و علت فرورفتن به منجلاب است؛ اين نه بدان معناست كه انسان فروافتاده مايوس مي‌شود بلكه بدين معني است كه انسان مايوس فرو مي‌افتد؛ يادگار امام با بيان اينكه انسان تا وقت اميد دارد، باقي مي‌ماند، گفت: علت بيان خدمات خودنمايي نيست كه اگر اينگونه باشد مذموم است؛ بلكه اين كار براي جلوگيري از ايجاد يأس در مردم و بيان واقعيات به آنهاست كه در اينجا «صداقت» اهميت مي‌يابد.

اگر رسانه‌ها نتوانند خود را با نيازهاي امروز تطبيق دهند، در جا مي‌زند
سيد‌حسن خميني با اشاره به ظهور روزافزون ابزارهاي جديد ارتباطي و ضرورت آينده‌پژوهي در اين زمينه توسط بخش‌هاي تبليغاتي، گفت: روابط عمومي‌ها به عنوان يك نهاد علاوه بر آنكه بايد چشم به سوي آينده داشته باشند، امروز را نيز فراموش نكنند و در گذشته گرفتار نشوند. وي گفت: امروز ديگر مانند گذشته مردم در روزنامه‌ها به دنبال خبر نمي‌روند، چرا كه خبر را به‌طور مستقيم با چشم خود مي‌بينند و اگر در آن سوي جهان فردي رييس‌جمهور امريكا شود مردم آن خبر را به جاي خواندن يا شنيدن به‌طور زنده مشاهده مي‌كنند؛ بنابراين نقش رسانه‌ها تغيير مي‌كند و اگر رسانه‌ها نتوانند خود را با نيازهاي امروز مخاطبان تطبيق دهند، در جا مي‌زنند، سپس عقب مي‌افتند و در نهايت كنار مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون