• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3673 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۴ آبان

از ولاسكو تا لوزانو

چه كسي سرمربي واليبال مي‌شود

گروه ورزش

واليبال ايران در چند سال گذشته به جايگاه واقعي خود در جهان رسيده و اين ظرفيت و انتظار وجود دارد كه اين مسير تكاملي بهتر و جدي‌تر طي شود تا اين رشته گروهي بتواند بيش از پيش به موفقيت برسد. چيزي كه مشخص است اينكه ستاره‌هايي كه در چند سال اخير واليبال ايران با آنها به موفقيت رسيده در پايان راه خود هستند و همين موضوع باعث نگراني بسياري از كارشناسان شده كه آيا با رفتن اين افراد آسمان واليبال ايران كم فروغ خواهد شد يا واليبال با توجه به ظرفيت‌هاي خود و پشتوانه‌هايي كه دارد همچنان در مسير پيروزي خواهد ماند؟
 واليبال ايران با ادبيات پيروزي آشنا شده است و به واسطه همين موضوع در ميان ورزش‌هاي تيمي بعد از فوتبال بيشترين محبوبيت را نزد مردم دارد و همين امر باعث شده تا با اقبال عمومي مواجه شده و اتوماتيك وار بسياري از نيازهايش از جمله مسائل مالي و نيروي انساني كافي و... برطرف شود. در واقع اين رشته در حال گذار و پوست اندازي كامل است تا كاملا حرفه‌اي شود و ترديدي نيست اگر برنامه‌ريزي‌ها درست باشد و تصميمات مناسبي براي اين رشته تيمي گرفته شود همچنان شاهد موفقيت اين ورزش در عرصه بين‌المللي خواهيم بود
 و با نسل‌هاي بعدي نيز افتخاراتي به مراتب بهتر و بيشتر از آنچه امروز گفته مي‌شود نسل طلايي واليبال ايران كسب كرده‌اند را كسب كنيم.
 واليبال ايران زماني كه به خوليو ولاسكو، مربي سرشناس آرژانتيني رسيد در مرحله‌اي قرار داشت كه آماده موفقيت در عرصه جهاني بود و با آمدن ولاسكو به نوعي در و تخته با هم جور شدند تا شاهد جهش واليبال ايران باشيم. هم ولاسكو به ايران نياز داشت تا دوباره به اوج بازگردد و هم واليبال ايران به ولاسكو نيازمند بود تا جهاني شود.
همكاري با ولاسكو تجربه خوبي بود و بر داشته‌هاي واليبال ايران افزود تا بعد از او نيز موفقيت‌ها ادامه داشته باشد. در اين زمان اسلوبودان كواچ صربستاني به عنوان مربي جايگزين ولاسكو شد؛ همكاري او با ايران در ابتدا خوب بود و موفقيت‌هايي هم به دست آمد اما كواچ هرگز تجربه‌اي كه ولاسكو داشت را نداشت، براي همين پايان اين همكاري به خوبي آغاز او نبود. با رفتن كواچ اسامي بسياري براي جايگزيني‌اش مطرح شد تا اينكه قرعه به نام رائول لوزانو افتاد تا ايران با اين مربي آرژانتيني راهي برزيل شود. تيم ملي واليبال در ريو فراتر از انتظار ظاهر نشد تا با بازگشت به تهران فدراسيون به تمديد قرار داد با لوزانو فكر نكند تا امروز با گذشت بيش از دو ماه از المپيك واليبال ايران بدون سرمربي بلاتكليف باشد و گمانه زني‌هاي بسياري در مورد جايگزين او شود. اين در حالي است كه مسابقات بسياري پيش روي واليبال است و در اين شرايط هيچ چيز بدتر از بلاتكليفي و نداشتن سرمربي براي تيم ملي نيست. تيم ملي واليبال ايران به عنوان ميزبان رقابت‌هاي انتخابي قهرماني جهان 2018 انتخاب شده است.
 ايران در گروه A به همراه چين حضور دارد و با اعلام فدراسيون جهاني ميزباني بازي‌هاي اين گروه را بر عهده دارد. به غير از ايران و چين، سه تيم ديگر نيز در اين گروه حاضر هستند اما هنوز مشخص نشده كه چه تيم‌هايي هستند.
در گروه B  نيز استراليا و ژاپن حضورشان قطعي است كه استراليا ميزباني بازي‌هاي اين گروه را بر عهده خواهد داشت. زمان برگزاري رقابت‌هاي انتخابي قهرماني جهان هنوز مشخص نشده است. رقابت‌هاي واليبال قهرماني 2018 جهان در ايتاليا و بلغارستان برگزار مي‌شود.

گزينه‌اي به نام سيچلو
قرارداد رائول لوزانو، سرمربي تيم ملي واليبال ايران پس از پايان بازي‌هاي المپيك تمام شد و فدراسيون واليبال جهت بررسي عملكرد تيم ملي در سال 2016 برگزاري جلسات كارشناسي خود را آغاز كرد. بر اين اساس رييس فدراسيون واليبال براي جمع‌بندي نظرات كارشناسان، مربيان و پيشكسوتان اين رشته ورزشي و ارايه بهترين راهكار به هيات رييسه براي تصميم‌گيري در اين زمينه، نشست‌هاي كارشناسي با گروه‌هاي مختلف خواهد داشت.
محمود افشاردوست، دبير فدراسيون واليبال در اين خصوص گفته است: «جلسه‌اي با حضور پيشكسوتان خواهيم داشت و پس از آن در هفته آينده جلسه هيات رييسه فدراسيون واليبال برگزار مي‌شود كه در آن جلسه در مورد ماندن يا رفتن لوزانو تصميم‌گيري خواهد شد. واقعيت اين است كه بايد تمام جوانب را در نظر بگيريم و سپس نتايج را اعلام كنيم. من نمي‌دانم چرا همه فكر مي‌كنند كه سيچلو قرار است سرمربي تيم ملي شود؛ به عقيده من نظرات كارشناسان و اصحاب رسانه موجب شده تا اين فكر در بين اهالي واليبال گسترش پيدا كند. سيچلو مربي تيم ملي بوده و خدا شاهد است كه درمورد انتخاب وي به عنوان سرمربي هنوز جمع‌بندي و حرفي نشده است. من فكر مي‌كنم تغيير بايد در چارچوب انجام شود. نمي‌توانم از گزينه خاصي نام ببرم چرا كه بايد تمام جوانب را به صورت دقيق بررسي كرد. به عقيده من سيستم كاري بايد تغيير كند و فردي بيايد تا تفكرات جديد را با خود بياورد.»

سيچلو يكي مثل كواچ
خواسته فدراسيون كاملا مشخص است. مسوولان اعلام كردند كه در المپيك 2020 مي‌خواهند در جمع 4 تيم مسابقات باشند. براي رسيدن به اين هدف بايد برنامه‌ريزي دقيق داشت. اگر آرژانتين هم بخواهد در جمع 4 تيم برتر المپيك قرار گيرد از سيچلو به عنوان سرمربي استفاده نمي‌كند. سيچلو يك تحليلگر و مربي به‌روزي است اما واليبال ما در حال حاضر بالاتر از كشوري مانند آرژانتين است. در حال حاضر حتي آرژانتيني‌ها هم به سيچلو اعتماد نمي‌كنند كه كار هدايت تيم ملي كشورشان را به دست او بسپارند. سرمربي آينده تيم ملي بايد بسيار قوي‌تر از سيچلو باشد. حتي در آرژانتين هم مربيان بهتر از او هم وجود دارند مانند خاوير وبر و دانيل كاستلاني.
سيچلو براي سرمربيگري تيم ملي ايران تجربه كافي را ندارد اما شايد براي تيمي مانند قطر خوب باشد. از سيچلو بايد به عنوان مربي، ‌آناليزور و تحليلگر در كادر فني تيم ملي استفاده شود و يك فرد قوي‌تر در راس كار قرار گيرد. سيچلو در نهايت بتواند در اندازه‌هاي كواچ ظاهر شود كه در نهايت فدراسيون نخواست با او همكاري كند. اين مربي به تازگي از تيم باشگاهي خود نيز كنار گذاشته شده است.
اسلوبودان كواچ، سرمربي باشگاه پروجا ايتاليا به خاطر كسب نتايج ضعيف از سمتش اخراج شد. پروجا پس از آنكه 3 شكست متوالي را در رقابت‌هاي سري‌آ ايتاليا كسب كرد در نهايت خشم رييس باشگاه پروجا برانگيخته شد و در نهايت تصميم گرفت تا كواچ را از سمت مربيگري اخراج كند. باشگاه پروجا سريعا وارد مذاكره با لورنزو برناردي شد و در نهايت با اين سرمربي به توافق رسيد تا هدايت اين تيم واليبال را برعهده بگيرد. برناردي ايتاليايي سابقه مربيگري در تيم هالك بانك تركيه و چند تيم ليگ ايتاليا را در كارنامه دارد. برناردي يكي از گزينه‌هاي مربيگري لهستان نيز به شمار مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون