• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4274 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۵ دي

در خانه اگر كس است...

محمدجواد آذري جهرمي

در سال‌هاي اخير، به واسطه تدبير مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي)، شبكه ملي اطلاعات تبديل به يكي از كليدواژه‌هاي اصلي فناوري اطلاعات كشور شده است و از آن زمان توسط دولت‌هاي مختلف به عنوان يك ابر اولويت پيگيري مي‌شود. اما دو برداشت ناصحيح توسط دو گروه فكري متفاوت از اين مساله مي‌شود: اول آنكه عده‌اي فكر مي‌كنند شبكه ملي اطلاعات همچون ديواري به دور كشور است و با راه‌اندازي اينترنت ملي، دسترسي مردم به جريان آزاد اطلاعات جهاني را قطع مي‌كند و گروه دوم گمان مي‌كنند كه شبكه ملي اطلاعات يك سري تجهيزات فني است كه وزارت ارتباطات بايد آن را بسازد و مدام افتتاح كند. اما هر دوي اين نوع نگاه‌ها به اين مساله، صحيح نيستند، چرا كه اولا شبكه ملي اطلاعات بيشتر يك رويكرد و نوع مديريت فضاي مجازي كشور است تا يك سري تجهيزات مخابراتي كه برخي مدام آن را ...

بهانه‌اي براي هزينه‌هاي بي‌مورد و تخريب وزارت ارتباطات كنند، ثانيا كه هدف از اين اقدامات افزايش امنيت سايبري كشور و پايداري شبكه و دسترسي مردم است و هيچگاه به معناي قطع دسترسي مردم به اينترنت جهاني نيست.

با وجود آنكه بارها در اين زمينه روشنگري كرده‌ايم، اما بازهم گاهي در برخي محافل شاهد آنيم كه شبكه ملي اطلاعات كه از دستاوردهاي وزارت ارتباطات است را تبديل به نوعي كليدواژه براي موج‌سازي رسانه‌اي عليه اين وزارت مي‌كنند. به هر حال، دنيا منتظر ما نمي‌ماند و بايد با قدرت و عزم بيشتري در جهت توسعه و پيشرفت كشور تلاش كنيم. به همين منظور، هفته گذشته با ميزباني از رياست محترم مركز ملي فضاي مجازي و صاحبنظران اين حوزه، از دستاوردهاي يك سال اخير توسعه شبكه ملي اطلاعات رونمايي شد. براي ما افتخار بزرگي است كه در برابر زبان تهديد و تحريم امريكا، ضمن سه برابر كردن ظرفيت هسته IP شبكه ديتاي كشور، از تجهيزات امريكايي استفاده نكرديم و از نهايت ظرفيت‌هاي توليد داخلي هم بهره‌گيري كرديم تا سطح اثر تحريم‌ها را به حداقل برسانيم و غرور و استقلال كشور را محقق كنيم.

اقدامات صورت گرفته تنها در راستاي اجراي وظايف محول شده در لايه زيرساخت شبكه ملي اطلاعات نبود، بلكه ما در دو لايه ديگر آن (خدمات و محتوا) هم با وجود كم كاري‌هاي متوليان اصلي آن، به حمايت از بخش خصوصي و كسب و كارهاي نوپا پرداختيم. با ممانعت جدي متولي توسعه محتوا، ترافيك VODهاي بومي كشور ٢٠٠ درصد رشد داشته‌اند. اگر متوليان اين حوزه كمي از انحصارطلبي بي منطق خود دست برمي‌داشتند، قطعا اشتغالزايي بيشتري در اين صنعت تاكنون صورت مي‌گرفت. رشد ٣٠٠ درصدي خدمات ابري و ميزباني داخل كشور و ٢٠٠ درصد افزايش تعداد اپليكيشن‌هاي بومي نشان مي‌دهد كه صنعت ارتباطات و فناوري كشور در مسير رشد بي‌سابقه به سوي آينده‌اي روشن قرار دارد.

در حالي كه ما راه پيشرفت را ايجاد ظرفيت و حمايت‌هاي صحيح و كارشناسي از كسب و كارهاي اين صنعت مي‌دانيم، برخي به دنبال مسير‌هايي همچون فيلترينگ و محدود كردن هستند كه تاكنون بارها آزموده شده و نتيجه مطلوب را در بر نداشته است. ‏نرم‌افزارهاي بومي مسيريابي و نقشه با وجود انجام نشدن هيچ گونه حمايت حاكميتي از قبيل مالي و مسدودسازي رقبا طي يك‌سال گذشته از سهم صفر درصدي بازار به سهم ۵٠ درصدي رسيده‌اند. اين اتفاق با توسعه زيرساخت شبكه ملي اطلاعات و كيفيت خوب محصولات بومي اتفاق افتاده است. اكنون كه فرصت بسيار مناسبي است و كيفيت زيرساخت شبكه‌اي خدمات داخلي به مراتب بهتر از خدمات بين المللي است، قيمت داخلي‌ها هم براي نزديك ۲۰۰۰ سرويس‌دهنده مطرح، نصف خدمات بين المللي ارايه مي‌شود. گاهي اين مساله را برخي درباره خدمات رسانه محور داخلي مانند پيام رسان‌ها هم مطرح مي‌كنند كه جواب آن را به طور ملموس‌تري مي‌توانند در مطالعه بازار و اقبال عمومي پيدا كنند تا با تخريب وزارت ارتباطات با بهانه‌هايي كه پشتوانه قانوني ندارند. شايد اگر مسائل فني و تخصصي به منافع سياسي پيوند نمي‌خورد، تاكنون پيشرفت‌هاي بيشتري را شاهد بوديم. به هر حال جوانان و تحولات اين عرصه، سرعتي بيش از زودگذري منافع سياسي شخصي و گروهي دارند و بالاخره راه خود را مي‌يابند، ولي شايسته است كه اگر به جوانان كارآفرين كشور كه در مواجهه با مشكلات بسيار تحريم و اقتصاد و... توانسته‌اند كسب و كاري تاسيس و حفظ كنند، اميد بدهيم و حمايت كنيم، حداقل با تصميماتي از اين قبيل سنگ‌اندازي بر سر راه‌شان نكنيم. در پايان، آنچه شرط بلاغ بود، عرض شد. اكنون كه زمان همدلي و همكاري مضاعف است، صحبت بيشتر فايده ندارد چراكه اگر در خانه كس است يك حرف بس است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون