• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4274 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۵ دي

مجلس در راس امور است؟

كمال‌الدين پيرموذن

جامعه و سرزمين و سير و سرنوشت آن، متعلق به ساكنان و شهروندان آن است و آنها هستند كه بايد بر خود حكومت كنند و با مشاركت هم، شيوه زندگي و آينده خود را مطابق با اصول و آيين‌شان ترسيم نمايند و تنها با مردم‌سالاري ديني و اعتقاد واقعي به مشاركت موثر مردم است كه مي‌توان جهت و مقصد جامعه را ترسيم كرد. مجلس شوراي اسلامي به عنوان ركن ركين جمهوريت نظام، بايد همچنان كه امام امت فرمودند، در راس امور باشد و در تندباد شبهه‌افكني متمردين از حاكميت مردم‌سالاري ديني و رفتار نسنجيده و گفتار ناپسند تعداد قليلي از نمايندگان مجلس، خدشه‌اي نپذيرد. بنابراين بايد اميدوار باشيم كه از اين پس، هموطنان بتوانند مردم‌سالاري ديني، آزادگي و حريت، شجاعت و پايبندي به ادب و اخلاق و قانون در نظام اسلامي را در آينه اراده و اقتدار مردم، يعني در مجلس شوراي اسلامي كارآمد ببينند. مردم انتظار دارند نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه بنابر سوگند خود، موظف به پاسداري از حقوق ملت هستند، ملزم و مصمم باشند تا در راه حفظ حقوق همه شهروندان و رعايت قانون اساسي و حمايت از كيان مجلس و منافع ملي، از اختيارات قانوني خود استفاده كنند و فريادشان را جز در زماني كه شاهد ايجاد خلل و شكاف در اعتماد و اميد و آرمان مردم هستند، بالا نبرده و آن‌گاه كه شاهد سوءمديريت صاحب‌منصبان هستند، فرياد عدالت‌خواهي خود را بر سر مسوولان بكشند، نه اينكه به‌خاطر منافع خود و دوستان‌شان بر سر كاركنان معمولي و رده‌ پايين تشكيلات دولتي فرياد كنند. همه قدرت نظام اسلامي در حمايت مردم از آن نهفته است و هر اقدامي كه به شكاف ميان نظام و مردم بينجامد، ضربه‌اي است، به منافع نظام و كيان حاكميت. با اين همه اما در كمال ناباوري شاهديم در عصري كه اصل قانون‌گرايي مقبول همگان افتاده و حتي بسياري از قانون‌شكنان حرفه‌اي نيز لااقل در كلام و در سطح ظاهر بر قانون تاكيد مي‌كنند، برخوردهايي ناصواب از جانب بعضي نمايندگان مجلس با كادر گمرك ايران يا ماموران نيروي انتظامي صورت مي‌گيرد و شايد مهم‌تر از آن، اينكه نحوه برخورد برخي اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام با مصوبات مجلس شوراي اسلامي، نه‌تنها موجب تنزل مجمع و مجلس در افكار عمومي، بلكه سبب وهن نظام نزد جامعه و افكار بين‌المللي مي‌شود. معتقدم مصلحت حاكمان نظام در اين است كه حقوق شهروندي را پاس دارند تا با شگل‌گيري مجلس واقعي برآمده از اراده ملت، بتوان در اقتدار و پايداري نظام اطمينان و ارتقايي حاصل كرد.
امام راحل در طول زمامداري حكيمانه‌‌شان همواره انتظار داشت كه مجلس، به مثابه كانون اقتدار نظام، در راس امور بماند و براي استيفاي حقوق اساسي خود و ملت اهتمام بورزد تا از هرگونه تعرض در امان باشد.

حال آنكه به نظر مي‌رسد اگر تاكنون نگران خودسري بوديم و صداي پاي آن را از دوردست مي‌شنيديم، متاسفانه امروز، شاهد نقض قانون اساسي آن هم توسط تعدادي از اعضاي يك نهاد ملي هستيم كه خود بايد مروج قانون اساسي باشد.

بي‌ترديد نمايندگان با كمال صداقت و شجاعت، با رعايت ادب و اخلاق اسلامي، بايستي مجدانه تلاش كنند در فضايي آرام و آكنده از منطق و محبت، همه توان خود را صرف دفاع از حقوق مشروع و مسلم ملت كرده و ضمن همكاري با ساير قوا و نهادها، با ايفاي وظايف نمايندگي در راه اعتلا و سرافرازي ميهن و رفاه و اقتصاد مردم عزيز، گام‌هاي اساسي بردارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون