• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3613 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ شهريور

ديداردوآيت‌الله در دماوند

هاشمی رفسنجانی و جوادی‌آملی در ملاقاتي كه برخي جزييات آن منتشر شده درباره مسائل روز كشور گفت‌وگو كرده‌اند

گروه سياسي

 همنشيني براي يادآوري روزهايي از 63 سال پيش در حوزه علميه قم. اين‌بار دو آيت اللهي كه نزديك به 61 سال پيش در كلاس‌هاي درس در حوزه علميه قم روزهاي طلبگي را مي‌گذراندند نه در قم بلكه در دماوند با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند. از روزهاي طلبگي گفتند. از تفاوت‌هاي‌شان با طلبه‌هاي اين روزها كه براي ورود به كارهاي سياسي و فرهنگي عجله به خرج مي‌دهند. حرف از دو آيت‌اللهي است كه يكي روزهاي 83 سالگي را مي‌گذراند و ديگري روزهاي 82 سالگي. از روزهاي طلبگي‌شان 61 سال مي‌گذرد اما حرف‌هاي مشترك زيادي دارند. آيت‌الله عبدالله جوادي آملي از مراجع تقليد شيعيان كه به رسم هرساله در فصل تابستان در شهر دماوند كلاس درس اخلاق دارد به استقبال آيت‌الله هاشمي كه براي افتتاح چند پروژه به دماوند رفته بود مي‌رود. استقبالي گرم و صميمي كه ديدار پس از آن با نكات مهمي همراه مي‌شود. درست در روزهايي كه حملات به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به رسم همه اين سال‌ها ادامه دارد و درست پس از روزهايي كه آيت‌الله جوادي آملي پس از 30 سال كلاس درسش را در اعتراض به حركات دلواپسان برجام تعطيل كرده بود. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از نيازهاي امروز به حوزه علميه گفت و آيت‌الله جوادي آملي صبر آيت‌الله هاشمي را ستود. براي او روايتي از وعده خداوند در مورد پيروزي صابران داد و از تخريب‌ها عليه هم‌كلاسي قديمي‌اش ابراز تاسف كرد.
انتقاد از سطحي نگري مسوولان به كرسي‌هاي آزادانديشي
ديدار صميمي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با آيت‌الله جوادي آملي از نكته‌هاي هاشمي شروع شد. آنجا كه او از نيازهاي جديد به حوزه گفت. از نياز به تفاسير جديد از قرآن كريم كه آيت‌الله جوادي آملي آن را آغاز كرده است تا از لزوم بررسي مسائل اجتماعي توسط فضلا با نگاه اسلامي. بيشتر از هر چيز ديگري اما او از كرسي‌هاي آزاد‌انديشي گفت. جايي كه او معتقد بود نگاه مسوولان به آن سطحي است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اكثر جوانان ايران تحصيلكرده و آگاه به مسائل جهاني هستند، با اين جوانان، بايد به زبان منطق، علم و دانش صحبت كرد. به گزارش ايلنا؛ آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، در ديدار با آيت‌الله جوادي آملي در منزل‌شان واقع در دماوند، با ابراز خوشحالي از بهبود نسبي وضع جسمي ايشان، گفت: وجود حضرتعالي كه خيلي آرام و نجيبانه در حوزه علميه كار مي‌كنيد، نعمتي براي انقلاب است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در توضيح اين جمله آيت‌الله جوادي آملي كه «انقلاب اسلامي، بركتي براي كارهاي قرآني و فقهي است»، گفت: در تاريخ تشيع، فرصتي پيش آمده تا حوزه‌هاي علميه به فقه حكومتي بپردازند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، با بيان اين جمله كه «پايه‌ها و مباني خوبي در فقه شيعه وجود دارد»، گفت: اگر فضلا و علماي حوزه‌هاي علميه، مسائل مستحدثه را جدي بگيرند، فقه جديدي شكل مي‌گيرد. وي با نقد تفكري كه حكومت در زمان غيبت را نمي‌پسندد، گفت: جامعه اسلامي، به خصوص در زمان غيبت نيازمند اداره است و چه خوب است كه اين اداره براساس اجتهاد اسلامي و فقه شيعي باشد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، موج جديد نگارش كتاب توسط علما و فضلاي حوزه‌هاي علميه، به خصوص در قم را ستود و با اشاره به تفسير آيت‌الله جوادي آملي، گفت: درست است كه علامه طباطبايي، تفسير كاملي نوشت، اما در تمام سال‌هاي پس از نگارش آن كتاب، مسائل جديدي در جامعه مطرح شده كه نياز به نگاه تفسيري دارد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر اين جمله كه «حوزه، نقش بسيار ارزنده‌اي براي حفظ و بقاي نظام اسلامي در جامعه دارد»، گفت: بايد دلسوزان جامعه و حوزه برنامه‌ريزي كنند تا فضلا و علما با نگاه اسلامي، مسائل اجتماعي را بررسي كنند. وي در بخش ديگري از سخنان خويش، به مطالبه مقام معظم رهبري از دانشگاه‌ها در خصوص كرسي‌هاي آزادانديشي اشاره كرد و با انتقاد از سطحي‌نگري مسوولان مربوطه به اين مقوله عميق و محدود كردن آن به برگزاري چند سمينار و همايش، گفت: به اين فكر افتاديم كه براي تحقق اين امر، كاري انجام دهيم، در اين راستا گروهي از افاضل حوزه و دانشگاه جمع شدند تا درباره مسائل روز و تطبيق و تبيين آن براساس اركان اسلام در عقايد و اخلاق، تحقيق، بحث و تبادل‌نظر كنند. وي با اشاره به گستردگي دانشگاه آزاد اسلامي از ۴۵۰ واحد سراسر كشور، گفت: اميدواريم با اين حركت، مسيري در جهت تعميق آزادانديشي براي جوانان گشوده شود.
از تلخي‌ها نرنجيم و بايد صبر كنيم
آيت‌الله جوادي آملي اما بيشتر از هم‌شاگردي قديمي‌اش گفت. از اين روزهاي تلخ آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني. او در آغاز اين ديدار با خيرمقدم و ابراز رضايت از پيشرفت‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي، خطاب به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفت: خداوند عنايتي به شما كرده كه چه بخواهيد و چه نخواهيد، از استوانه‌هاي اين نظام هستيد. وي با بيان اين جمله كه «هر نعمتي با مسووليتي همراه است»، گفت: يكي از ويژگي‌هاي شما، صبر است كه به قول معروف، كيمياست و خداوند هم به شما داده است. آيت‌الله جوادي آملي، با ابراز تاسف از تخريب‌هايي كه صورت مي‌گيرد، صبر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را ستود و گفت: تشكيل حكومت و زمينه‌سازي براي راهنمايي انسان‌ها، آرزوي همه انبيا است و اين انقلاب، فرصتي براي ما است كه مردم را راهنمايي كنيم و در اين راه، از تلخي‌ها نرنجيم و بايد صبر كنيم. وي «اصبروا»، «و صابروا» و «استعينوا بالصبر والصلاه» را راهنماي قرآن خواند و گفت: خداوند وعده داده است كه صابران را پيروز مي‌كند. آيت‌الله جوادي آملي اما انتقادي هم از طلبه‌هاي اين روزهاي حوزه علميه قم داشت و با ارايه گزارشي از اوضاع حوزه علميه قم، ورود زودهنگام طلبه‌ها به كارهاي سياسي، فرهنگي، قضايي و اجتماعي را به نهال‌فروشي كشاورزان و باغبان‌ها تشبيه كرد و گفت: بايد برنامه‌اي باشد تا طلبه‌ها پس از تكميل دروس براي مسووليت‌ها و كارها وارد جامعه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون