• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3613 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ شهريور

انفجار تروريستي در جنوب يمن جان 54تن را گرفت

گروه جهان| يمن اين روزها از شمال توسط جنگنده‌هاي سعودي مورد هدف قرار مي‌گيرد و از جنوب نيز داعش و القاعده حملات گسترده تروريستي را طرح‌ريزي مي‌كنند و در اين بين تنها مردم بي‌گناه هستند كه در بحران داخلي جان خود را از دست مي‌دهند. روز گذشته زماني كه نيروهاي داوطلب هوادار منصور هادي در كمپ آموزش نظامي شهر عدن حضور داشتند، به ناگاه انفجار يك خودروي بمبگذاري شده موجب كشته شدن 54نفر از افرادي شد كه در اين كمپ حضور داشتند. مقامات دولت مستعفي يمن همچنين عنوان كردند كه علاوه بر افرادي كه در اين انفجار كشته شدند 67نفر ديگر نيز زخمي شدند كه حال تعدادي از آنها وخيم گزارش شده و احتمال دارد آمار كشته‌شدگان نيز افزايش پيدا كند. پس از اين انفجار خبرگزاري اعماق وابسته به گروه تروريستي داعش در بيانيه‌اي مسووليت عمليات تروريستي را برعهده گرفت. در اين بيانيه اشاره شده است كه يكي از نيروهاي داعش با انجام عمليات انتحاري در مركز عدن جان حدود 60 نفر را گرفته است.
يكي از منابع امنيتي عدن نيز به خبرگزاري رويترز اعلام كرد اين انفجار در محل كمپ سرباز‌گيري شهرستان عدن رخ داده است. شاهدان عيني همچنين اعلام كردند هنگامي كه سربازان وظيفه براي گرفتن وعده غذايي خود در صف بودند بمبگذار انتحاري در پشت يك كاميون خود را منفجر مي‌كند كه همراه با آن كاميون نيز منفجر مي‌شود و سربازان داوطلبي كه در اين محدوده حضور داشتند جان خود را از دست مي‌دهند. پس از اين واقعه بلافاصله آژيرهاي آمبولانس سراسر صبح در خيابان‌هاي عدن شنيده مي‌شد و زخمي‌ها را به بيمارستاني كه تحت اختيار پزشكان بدون مرز قرار داشت منتقل كردند. به گفته سخنگوي پزشكان بدون مرز در عدن در حدود 60 زخمي به اين بيمارستان منتقل شده است. گفتني است در حال حاضر داعش و القاعده از بحران داخلي كه 18 ماه است يمن را درون خود فرو برده استفاده مي‌كنند و حملات انتحاري را عليه مقامات ارشد، شخصيت‌هاي مذهبي، نيروهاي امنيتي و مردم عادي انجام مي‌دهند و قصد دارند تا به اين بحران هرچه بيشتر دامن بزنند. لازم به ذكر است انفجار خودروي فرماندار شهرستان عدن در جنوب يمن از جمله آخرين تلاش‌هاي تروريست‌ها بوده كه فرماندار از آن جان سالم به در برد. در ماه مه‌نيز يك بمبگذار انتحاري با انفجار بمبي توانست جان 40 نفر ديگر را در عدن بگيرد. همچنين تروريست‌ها علاوه بر حملات انتحاري توانسته بودند كه مناطقي از شرق يمن را نيز تصرف كنند. از جمله آن مي‌توان به شهرستان مكلا اشاره كرد كه در اختيار القاعده بود اما نيروهاي وفادار به منصور هادي با حمايت امارات متحده عربي توانستند آنها را از اين منطقه تا حدودي بيرون برانند هرچند كماكان درگيري‌ها در اين منطقه ادامه دارد. اين وقايع در حالي رخ مي‌دهد كه مذاكرات صلح كويت ميان هيات صنعا و دولت مستعفي يمن بي‌نتيجه باقي ماند تا اميدها براي حل بحران 18ماهه كه عامل اصلي اين حملات تروريستي در خاك اين كشور است كمرنگ شود و اكنون تنها اميدها به طرح امريكا بسته شده و بايد ديد كه آيا ايالات متحده مي‌تواند يك‌بار ديگر طرفين را به پاي ميز مذاكره بكشاند يا خير.
آمادگي انصارالله براي از سرگيري مذاكره
شوراي‌عالي سياسي يمن كه انصارالله آن را اداره مي‌كند، اعلام كرد، آماده ازسرگيري مذاكرات صلح با دولت يمن به شرط توقف حملات ائتلاف سعودي و شكستن محاصره مناطق تحت كنترل خود است. شوراي‌عالي سياسي يمن در آخرين جلسه خود به بررسي تدابير لازم براي تشكيل دولت در آينده نزديك پرداخت و تصريح كرد، از هر طرحي كه در راستاي صلح مورد نظر باشد، استقبال مي‌كند. اين جلسه به رياست صالح صماد، رييس شورا و با حضور قاسم لبوزه، معاون او برگزار و در آن اوضاع سياسي، نظامي، تجاوز ائتلاف سعودي و تحولات منطقه بررسي شد. شوراي‌عالي سياسي يمن در نشست هفتگي خود در كاخ رياست‌جمهوري در صنعا تصريح كرد، آماده
از سرگيري مذاكرات است مشروط بر اينكه جنگ متوقف و محاصره ظالمانه عليه ملت يمن برداشته شود. با اين وجود انصارالله معتقد است كه ايجاد دولت وحدت ملي مي‌تواند نخستين گام به سوي حل بحران يمن باشد و گام‌هاي لازم در كوتاه‌ترين زمان ممكن برداشته شود. گفتني است جان كري، وزير خارجه امريكا اخيرا در جده تاكيد كرد كه درگيري در يمن طولاني شده و بايد تمام شود. در طرف مقابل دولت مستعفي يمن از طرح امريكا استقبال كرده و خواهان از سرگيري مذاكرات صلح بر اساس تشكيل دولت وحدت ملي شدند، اما منصور هادي خواهان خروج انصارالله از صنعا و تسليم اسلحه‌هاي خود به عنوان نخستين گام با توجه به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در راستاي حل بحران است.
نمايندگان انصارالله در بغداد
هياتي از نمايندگان انصارالله به رياست محمد عبدالسلام، روز گذشته ديدارهاي خود را با مسوولان سياسي و نظامي عراق انجام دادند. نخستين ديدار نمايندگان انصارالله در يمن با ابراهيم جعفري، وزير امور خارجه عراق بود. هيات نمايندگان انصارالله كه سفري دوره‌اي به شماري از كشورهاي منطقه از جمله لبنان و ايران را آغاز كرده است، در ديدار با مسوولان عراقي جديدترين تحولات از جمله تجاوزگري سعودي-امريكايي به يمن، آخرين نتايج گفت‌وگوهاي صلح يمن و راه‌هاي كمك به ملت يمن براي مقابله با محاصره عربستان را بررسي خواهد كرد. منابع نزديك به هيات انصارالله گفتند، اين هيات قصد دارد در اين سفر دوره‌اي به بررسي نحوه به رسميت شناختن شوراي‌عالي سياسي كه به همراه حزب علي عبدالله صالح، رييس‌جمهور سابق يمن اخيرا تشكيل داده، بپردازد. اين منابع افزودند: اين هيات از بغداد به بيروت و سپس به تهران خواهد آمد كه مهم‌ترين ايستگاه در اين تور منطقه‌اي است اما هنوز زمان دقيق اين سفرها اعلام نشده است.
تجاوز دوباره جنگنده‌هاي عربستان به يمن
در پي حمله جنگنده‌هاي سعودي به مناطق مسكوني و يك كارگاه توليد شكر در حديده دست كم 30 غيرنظامي از جمله چند زن و كودك كشته و زخمي شدند. همچنين جنگنده‌هاي سعودي يك پمپ بنزين در منطقه الطلح در منطقه السحار در صعده را هدف قرار دادند و كارخانه‌هاي موجود در شمال صنعا را نيز بمباران كرده‌اند. پايگاه خبري انصارالله، نيز گزارش داد كه حملات جنگنده‌هاي سعودي از روز يكشنبه به سوي صعده به شكل جنون آميزي ادامه دارد و طي 24 ساعت اين استان 80 بار مورد حمله جنگنده‌هاي سعودي قرار گرفته است. بر اساس اين خبر حملات جنگنده‌هاي سعودي در روز دوشنبه نيز ادامه دارد و خسارت‌هاي فراواني به خانه‌ها و املاك شخصي شهروندان يمني در صعده وارد كرده است. گفتني است با ادامه حملات جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي به خاك يمن شمار غيرنظامياني كه قرباني اين حملات مي‌شوند روز به روز افزايش پيدا مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون