• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3613 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ شهريور

حسن روحاني:

با پول بیت‌المال امید مردم را نشانه می‌روند

گروه سياسي | گلايه‌هايش ادامه دارد همانطور كه مخالفانش براي توهين‌ها و تخريب‌هاي‌شان نقطه پاياني را متصور نيستند، حتي هفته دولت هم بهانه جديدي بود براي حمله به دولتي كه اين روزها فشار بالايي را متحمل شده است. دولت حسن روحاني بيش از آنكه روي سازنده انتقاد را ببيند، روي ويرانگر تخريب را به نظاره نشسته است، تخريبي كه شايد در ظاهر خدشه بر چهره دولت مي‌اندازد اما بيش از هر چيز اميد مردم را نشانه گرفته است. اين دقيقا همان مساله‌اي است كه حسن روحاني را وادار به واكنش تند عليه مخالفانش كرد، مخالفاني كه نه تنها نقاط مثبت را نمي‌بينند بلكه دستاوردها را نيز زير سوال مي‌برند. حسن روحاني به خوبي مي‌داند در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده پاشنه آشيل او بي‌شك اميد جامعه ايران است، اميدي كه اگر به خزان بنشيند برگ‌هاي رايي را به يغما خواهد برد كه مي‌توانند نام حسن روحاني را يدك بكشند. اما پيش از روحاني مخالفانش نيز اين را مي‌دانند كه بهترين حربه براي انتخابات سال آينده نااميدي بدنه اجتماعي دولت اعتدال است و برنامه‌هاي‌شان را نيز بر همين محور پيش مي‌برند. از همين‌روست كه رييس‌جمهور اينگونه از نااميد كردن مردم گلايه مي‌كند و مي‌گويد: «عده‌اي با پول بيت‌المال و با خبرگزاري و روزنامه بيت‌المال اميد مردم را نشانه مي‌روند.» رييس دولتي كه چالشي به نام فيش‌هاي حقوقي را پشت سر گذاشته حالا از ريشه‌هاي فساد مي‌گويد و امضاهاي طلايي فساد آفرين كه اين روزها نه تنها دامن دستگاه‌هاي دولتي كه دامن شهرداري تهران را نيز گرفته است. با بگير و ببندها فساد حل نمي‌شود بايد به ريشه‌ها بپردازيم. ديروز حسن روحاني در جشنواره شهيد رجايي كه به مناسبت هفته دولت برگزار مي‌شد سخنراني كرد. وقتي از فساد مي‌گفت، بر يك مساله تاكيد داشت و آن ريشه‌يابي فسادها بود. به گزارش ايلنا رييس‌جمهور با بيان اينكه با بگير و ببندها فساد حل نمي‌شود، ادامه داد: در مبارزه با فساد بايد به ريشه‌ها بپردازيم؛ اگر كسي جايي حقوقي ناعادلانه گرفته است، با دادگاه و چوب و شلاق كار پيش نمي‌رود بلكه بايد به ريشه‌ها بپردازيم. دولت در حال پرداختن به ريشه‌ها در اين موضوع است و مي‌گويد كه در اين راه ذي‌نفع نبايد تصميم‌گير باشد بلكه قانون بايد شفاف باشد و دستگاه‌هاي نظارت بايد دقيق نظارت مي‌كردند و نظارت كنند. روحاني اضافه كرد: متاسفانه ما تا اتفاقي مي‌افتد از ابتدا از چوبه‌دار كار را آغاز مي‌كنيم در صورتي كه اينطور نيست، بايد مقررات و قانون‌ها را اصلاح كنيم و چارچوب‌هايي كه موجب ايجاد فساد مي‌شود را اصلاح كنيم. وي عدم شفافيت سيستم، وجود ابهامات قانوني، وجود استثناهايي در قانون و برخي موارد ديگر را از جمله دلايل ايجاد فساد عنوان و با بيان اينكه مشكل يك يا دو قوه نيست، اظهار كرد: اين موضوع مشكلي سراسري است و تا زماني كه در كشور ما قوانين و پرداخت‌ها و درآمدها شفاف نيستند و بخش‌هاي خصولتي وجود دارد فساد نيز خواهد ماند و مشكلات مربوط به آن حل نخواهد شد.
امضاهاي طلايي فسادآفرين است
رييس دولت يازدهم ادب در برابر جامعه را موجب سربلندي خواند و گفت: مسووليت يك مدير، آزمايشي الهي است و صداقت در عمل آشكار خواهد شد. روحاني با بيان اينكه تعصب نبايد موجب دوري از انصاف باشد، گفت: اجراي قانون، همكاري و هم‌افزايي، لازمه خدمت به مردم است. تلاش دولت، تصميم‌گيري خردمندانه بر مبناي ارزش‌ها و منافع ملي است. او تاكيد كرد: اينكه تصميم‌هاي دولت تا اين حد مورد بحث عمومي و رسانه‌ها است، سنت حسنه‌اي است كه بايد به ساير قوا و نهادها تعميم يابد. نقد بايد منصفانه و توام با ارايه راه‌حل باشد. روحاني با تاكيد بر اينكه نظام اداري بايد محصول‌محور باشد؛ تصريح كرد: پيچيدگي‌هاي اداري بايد براي گشايش امور مردم رفع شود. اصلاح و تحول نظام اداري ماموريت سازمان اداري و استخدامي است. رييس‌جمهور از همه درخواست كرد مردم در طبقات و ميزهاي ادارات سرگردان نشوند و به كار مردم رسيدگي شود و افزود: دستگاه بي‌رقيب ناكارآمد مي‌شود چراكه انحصار مشكل‌آفرين است. او امضاهاي طلايي را فسادآفرين خواند و متذكر شد: قبل از بگير و ببند، بايد مباني فساد از بين برده شود. دولت در برخورد با فساد به ريشه‌ها مي‌پردازد. رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه مقام ذي‌نفع نبايد تصميم‌گير باشد، گفت: اگر دولت كاري جز برجام يا طرح تحول سلامت نكرده بود، براي دستاورد سه ساله كافي بود. كفران نعمت و ناديده گرفتن تلاش خدمتگزاران موجب خسارت به مردم است. روحاني آرامش بازار و رفع تنش‌هاي اقتصادي را دستاورد بزرگ دولت توصيف و تصريح كرد: اينكه عده‌اي با پول بيت‌المال به اميد ملت لطمه مي‌زنند، به نفع چه كسي جز دشمن است؟ كشور متعلق به همه است و نه جناح خاص.
عده‌اي با پول بيت‌المال اميد مردم را نشانه گرفته‌اند
روحاني با بيان اينكه ما همچنان شاهد رشد خواهيم بود؛ از كساني كه اميد مردم را نشانه رفته‌اند گلايه كرد و گفت: عده‌اي به اميد مردم لطمه مي‌زنند با خبرگزاري و روزنامه و نهاد بيت‌المال و با استفاده از پول مردم، اميد مردم را نشانه مي‌روند. او اين سوال را مطرح كرد كه چرا اميد را پايين مي‌آوريم و گفت: كشور مال همه است. آيا اين افتخار نيست كه در كشاورزي به سمت خودكفايي حركت مي‌كنيم؟ امسال گندم وارد نمي‌كنيم؛ اين را هم قبول نمي‌كنيد؟ در انبارهاي ما ۱۴ ميليون تن گندم هست. نمي‌خواهد از جهاد كشاورزي تشكر كرد، از كشاورزان هم نمي‌توانيد تشكر كنيد؟رييس‌جمهور تصريح كرد: آيا در بنادر شاهد تحول نيستيم؟ در استفاده از آسمان ايران براي عبور هواپيماها شاهد تحول نيستيم؟ در اتصال راه‌آهن به راه‌آهن منطقه تحول نداشتيم؟ او اذعان داشت: كار ساده‌اي نيست وقتي همه چاه‌هايي كه بسته شده بود را راه انداختيم. از آخر آذر كه برجام اجرايي شد تا خرداد، توانسته‌ايم توليد نفت را از دو ميليون و هفتصد هزار بشكه به سه ميليون و هشتصد برسانيم. آيا اين افتخار براي كشور نيست؟روحاني با بيان اينكه چطور برخي رسانه‌ها واقعيت‌ها را براي مردم تبيين نمي‌كنند، ادامه داد: مي‌خواهم از همه كاركنان دولت در سراسر كشور تشكر كنم و دست كارگران را در مزارع و كارخانه‌ها و بخش دولتي و خصوصي و همه كساني كه به اين كشور خدمت مي‌كنند، ببوسم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون