• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3688 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ آذر

حمله به برجام دفاع از شهرداري

قاليباف: نه چرخ هسته‌اي چرخيد و نه چرخ زندگي مردم

گروه احزاب| محمدباقر قاليباف سياستمدار55 ساله مشهدي بي‌ترديد همان روزي كه بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي دعوتنامه سخنراني در همايش بزرگداشت روز 16 آذر را برايش ارسال كردند مي‌دانست كه چه بايد بگويد. چه آنكه شهردار تهران پس از مناظره معروف انتخاباتي 17 خرداد 92و تجادل كلامي با حسن روحاني بر سر حادثه كوي دانشگاه اين فرصت براي او فراهم شد تا او با اشتياق از خيابان بهشت تهران راهي ولنجك شود و در جمع دانشجوياني كه مشي سياسي‌شان به اصولگرايان نزديك است با صراحت لهجه تمام از حسن روحاني و دولت اعتدال انتقاد كند. او در تمام لحظات يك بار نامي از روحاني نبرد اما چه كسي در اين نشست حضور داشت و نفهميد كه منظور قاليباف كيست. چنين بود كه شهردار تهران با مقدمه‌اي كوتاه در بزرگداشت روز دانشجو خود را روستا زاده‌اي معرفي كرد كه اهل سخنراني نيست اما با همين جمله كوتاه، روحاني را به باد انتقاد گرفت و او را در لفافه «برخي» خطاب كرد كه «فكر مي‌كردند اداره كشور با شعار و گفتاردرماني يا سخنراني‌هاي آتشين قابل حل است و اگر در جمعي به ديگران تهمت بزنند و ناسزا بگويند و كف و سوت و هيجان بيشتري ايجاد كنند به اداره كشور كمك كردند اما بعد هم كه مسووليت گرفتند، به جاي اينكه صادقانه بگويند به دلايلي نتوانستيم، به دلايل واهي زير بار تعهد خود نرفتند.» شهردار تهران افزود: مشكلات كشور با شعار و حرف عليه و له ديگران حل نخواهد شد. قاليباف در ادامه با بيان مشكلات اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي، آنها را تاسف‌بار اعلام كرد و گفت: برخي فكر كردند اگر به عنوان مسوول در نقش اپوزيسيون صحبت كنند مشكلات حل مي‌شود. قاليباف در بخش ديگري از سخنراني‌اش از ضرورت مبارزه با استكبار سخن گفت. از امريكاستيزي و دشمني امريكا و جنگ هشت ساله. اما شايد شاه بيت حرف‌هاي او جايي بود كه دو دانشجو دو سوال متفاوت از او پرسيدند؛ يكي درباره برجام و يكي درباره املاك نجومي. شهردار تهران، برجام را هرچند تصميم نظام اعلام كرد اما انتقادش را مطرح ساخت: «انتقادات امروز براي اين است كه ميز مذاكره را ميز مبارزه فرض نكرده و به آنها اعتماد كرديم درحالي كه رهبري در گذشته بارها تذكر داده بودند كه آنها (دشمن) به دنبال كمك كسي نيستند و امروز ديديم نه چرخ هسته‌اي چرخيد و نه چرخ زندگي مردم و اين به دليل اعتماد به امريكا است.»

قاليباف ادامه داد: اين ساده‌لوحي است كه ما آب و نان و اقتصاد و آلودگي هوا را به برجام گره بزنيم، اين يعني الفباي اداره كشور را نمي‌دانيم.  لحن قاليباف اما درباره اخبار مرتبط با شايعات فساد شهرداري و املاك نجومي به گونه ديگري بود: بنده يك سوال دارم و آن هم اينكه چطور شهرداري كه در 4 سال اخير، 5 دستگاه نظارتي بر آن نظارت دارد و به عنوان دستگاه مبارزه با فساد لوح مي‌گيرد، در اين سه چهار ماه خبر از فساد در آن مي‌دهند؟ قاليباف ادامه داد: برخي در گذشته رفتند كنار پل و تونل صدر عكس يادگاري گرفتند اما حالا آمدند و مي‌گويند پروژه صدر مطالعه ندارد. اينها به دليل آن است كه فضاي كشور به سمت سياسي شدن پيش مي‌رود. وي افزود: نفر مي‌فرستند پيش من و مي‌گويند تو بگو به انتخابات نمي‌آيم، همه اين فشارها برداشته مي‌شود و از تو حمايت مي‌كنيم اما به آنها گفتم من يك مجاهد و خدمتگزارم. گفتم ما انقلاب كرديم كه اين زد و بندها نباشد و فضاي باز سياسي شود لذا هرچه قدر تخريب كنيد ما محكم‌تر ايستاده‌ايم.  قاليباف در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس نيز امورات با حرف پيش نرفت و اين مردم بودند كه در ميدان نبرد حضور داشتند و جنگيدند و اتحاد شرق و غرب و تجهيزات غربي و شرقي آنها را نترساند.
شهردار تهران با بيان اينكه هيچكس به‌دنبال گفت‌وگو با دشمن نرفت چون گذشته را ديده بودند، افزود: تاريخ نشان داده بود هر وقت افراد به شرق و غرب غلتيدند جز خفت و خواري چيزي نصيب كشور نشد.  قاليباف گفت: به‌عنوان يك راوي برخي نكات را روايت مي‌كنم. به ٢٥ سال قبل و بعد از جنگ برمي‌گرديم، امنيت برقرار شده و همه كمربندها را براي تلاش و پيشرفت كشور بسته بوديم و همه جوانان و دانشجويان تلاش مي‌كردند خواسته‌ها و باورهاي خود را پياده كنند اما اگر امروز آن افراد را پيدا كنيم و بپرسيم دغدغه و مشكل تو چيست چه پاسخي مي‌دهد؟ مي‌گويند حال ما خوب نيست.  وي ادامه داد: چون مي‌بينند در اين ٢٥ سال عضو هر گرايش سياسي بودند با تلاش‌ها و زحمت‌هايي كه كشيدند دولت مورد نظر خود را به مسند كار آوردند و قوه مجريه را به دستش دادند اما وقتي اين دوره به پايان رسيد، ديدند به نقطه آرماني خود نرسيدند و به تدريج دلسرد و دل‌مرده شدند.  وي معضلات اجتماعي و فرهنگي را تاسف‌بار دانست و براي مثال به موضوع اعتياد و طلاق اشاره كرد و گفت: برخي فكر كردند اگر به عنوان مسوول در نقش اپوزيسيون صحبت كنند مشكلات حل مي‌شود.  شهردار تهران تصريح كرد: چرا جوانان دانشجو در سال ٣٢ مقابل امريكا ايستادند اما امروز برخي از جوانان بايد در صف انتظار رفتن به امريكا باشند؟ قاليباف گفت: وقتي يك چالش و خطر بزرگ پيدا مي‌شود همه بايد با اتحاد و انسجام كنار هم قرار بگيريم و با آن مبارزه كنيم اما بايد بدانيم راه مبارزه چيست.  وي با بيان اينكه مشكلات حاد اقتصادي به‌طور قطع قابل حل است، افزود: واردات چوب بستني و سجاده و تسبيح و ابتدايي‌ترين موضوعاتي كه با توجه به پيشرفت كشور در ايران قابل توليد است، براي كشور مضر است.  شهردار تهران اظهار داشت: دغدغه مسوولان بايد دغدغه مردم باشد و هم مردم و دانشگاه و حوزه دغدغه‌شان پيشرفت كشور باشد.  قاليباف ادامه داد: در تهران ٧٠ هزار خانواده داريم كه اگر به آنها غذاي گرم داده نشود امكان تهيه آن را ندارند.  قاليباف افزود: انقلاب اسلامي در دهه‌هاي اول و دوم خود به جوانان فرصت داد اما امروز متاسفانه فرصت در اختيار جوانان گذاشته نمي‌شود در حالي كه ما بايد سنگرها و مسووليت‌ها را به نسل جوان واگذار كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون