• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3688 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ آذر

وزير دادگستري در مجلس اعلام كرد

برخورد جدي در انتظار متخلفان پديده شانديز

گروه اقتصادي | روز گذشته مجلسي‌ها ميزبان وزير دادگستري بودند تا پاسخ‌هاي وي را در خصوص زيانديده‌هاي پديده شانديز بشنوند. محسن قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه در مجلس از وزير دادگستري پرسيد: « چرا استانداري و دادگستري خراسان رضوي و دولت در پرونده پديده شانديز به صورت غيركارشناسي وارد شدند؟ و در اثر عدم تدبير كافي و پول دادن رسيدگي اين مسائل به سرمايه صدها هزار نفر از مردم كشور لطمه وارد كردند.»در همين راستا قاضي پور در جلسه علني گفت: «با نزديك شدن به انتخابات سال ۹۶ بايد مشكل ۱۳۶ هزار نفر متضرر پديده شانديز برطرف شود. از روز اول از شما انتظار داشتيم اين مساله را به طور جدي پيگيري كنيد؛ چراكه در اثر پروژه پديده، ۵۲ هزار نفر شاغل بيكار شدند. به هيچ عنوان راضي نيستيم كه شهر مشهد حالت توريستي بگيرد، اما براي پذيرايي از ميهمانان مشهد در ايام ويژه شهادت و ولادت‌ها بايد اين شهر را آماده كنيم. البته امسال در جريان شهادت امام‌رضا(ع) بي‌لياقتي خود را در حفظ جان زايران نشان داديم، در واقعه تصادف دو قطار بسياري جان خود را از دست دادند. مردم چندميليوني مشهد و خراسان نيازمند تفريحگاه سالم هستند تا بعد از مراسمات عزاداري از آن استفاده كنند. بايد چنين فضاي مناسبي ايجاد شود. شما در مجلس نهم در كميسيون قضايي و در حضور رييس كميسيون قول داديد كه اين مساله را پيگيري كنيد، اما عمر مجلس تمام شد و ما مجبور شديم در مجلس دهم موضوع را پيگيري كنيم. ۱۳۶ هزار سهامدار در اين پروژه متضرر شدند، چرا در هيات دولت با وزراي نيرو، راه و كشاورزي برخورد نكرديد كه اين پروژه ملي است و از سراسر كشور سهامدار دارد. هزاران نفر در اين ماجرا بيچاره و ورشكسته شدند. اگر روز اول مسوولان خراسان رضوي همفكري كرده بودند، پروژه فعال شده بود. سريعا با دادستان خراسان هماهنگ كنيد تا مساله حل شود، اختلاف بين دستگاه‌ها را در اين باره حل كنيد و براي نقل و انتقالات پديده در مشهد اتاق مبادلات ايجاد كنيد.»اين نماينده با اشاره به اينكه چرا رييس‌جمهور در جريان سفر به مشهد دستوري درباره رسيدگي به معضل پديده شانديز نداد، تاكيد كرد: «اگر پروژه پديده شانديز با نقشه اوليه به اتمام برسد سالانه ميلياردها دلار براي دولت درآمد خواهد داشت؛ درآمدهاي تركيه و پاريس هم از همين رفت و آمدها تعيين مي‌شود. با حل اين مشكل چندين مشكل ديگر در كشور حل مي‌شود. آقاي پورمحمدي از آقاي آملي لاريجاني اختيار گرفته و به مشهد بروند و مساله را حل كنند چون با تصميم قاطع مشكل پديده شانديز طي ۱۰ روز حل شدني است. چرا دادگستري خراسان از پذيرش شكايت عليه پديده شانديز خودداري مي‌كند؟ اين در حالي است كه وزير كشور پيش از اين در جريان سوال مصطفي كواكبيان قول داده بود ظرف يك ماه اين مساله حل شود اما تا به امروز حل نشده است.»
 رسانه ملي به خاطر قرارداد ميلياردي اعتنايي به حرف‌مان نكرد
بعد از طرح سوال قاضي‌پور در مقابل پاسخگويي با تاكيد بر اينكه بنده از گذشته در جريان پرونده شانديز هستم، تصريح كرد: «زماني كه در سازمان بازرسي مشغول بودم از اواخر سال ۹۰ گزارشاتي در رابطه با مشكلات پروژه پديده شانديز به ما رسيد. در آن زمان بحث وام از بانك‌ها مطرح بود كه موضوع منتفي شد و در سال ۹۱ مشكلات تغيير كاربري، تصرف در اراضي ملي، بستر، حاشيه رودخانه و تصميمات خارج از صلاحيت، مقامات شهري شهر شانديز به ما رسيد. در اوايل سال ۹۲ گزارش مفصلي از تخلفات پروژه پديده شانديز به ما رسيد كه ما دستور پيگيري گسترده به تهران و خراسان داديم كه پس از آن بنده از سازمان بازرسي به دولت آمدم. در ابتداي دولت متوجه شديم كه سهامداران و مالكان پروژه «پديده شانديز» اقدام به جذب سرمايه گسترده از مردم، تكثير سهام و نشان دادن ارزش غيرواقعي و چندبرابري ارزش سهام در بين مردم كرده‌اند.»
وزيردادگستري ادامه داد: «متاسفانه دستگاه‌هاي تبليغاتي ما از جمله روزنامه‌ها و مجلات، راديو و تلويزيون به صورت گسترده دست به تبليغ پروژه «پديده شانديز» زدند درحالي كه اين هشدار را به رييس رسانه ملي وقت دادم و گفتم اين پروژه مشكلات بسياري دارد و شما با تبليغ‌هاي گسترده مردم را تحريك به خريد سهام نكنيد؛ زيرا اين رويه وضع اين پروژه را وخيم‌تر مي‌كند. رييس رسانه ملي اذعان كرد كه ما ميلياردها تومان با اين پروژه قرارداد بستيم و اكنون نيز بيش از ۱۱ ميليارد تومان بدهكار هستيم از اين رو بايد تبليغات اين پروژه را انجام دهيم.»
وي با بيان اينكه بنده به عنوان وزير دادگستري از لحاظ تشكيلاتي جايگاهي براي پيگيري اين پروژه ندارم، افزود: «بهترين جا براي پيگيري اين مشكل شوراي عالي امنيت ملي و وزارت كشور است. يك سال به مديران، سهامداران و افراد دخيل مهلت داده شد تا تخلفات را جبران كنند، متاسفانه هيچ اتفاقي طي يك سال مذكور رخ نداد و بيش از ۳۰۰ ميليارد جابه‌جا شد كه اين وضعيت اين پروژه را وخيم‌تر كرد. قرار بود بانك مركزي به تكميل اين پروژه از طريق ارايه تسهيلات كمك كند، ورود اين پروژه به بورس و نامشخص بودن مباني قيمتگذاري از مشكلاتي است كه پيش روي اين پروژه وجود دارد.»
پورمحمدي با بيان اينكه بانك‌ها بايد در رفع مشكل «پديده» مشاركت كرده و بورس فعال‌تر شود، تصريح كرد: خوشبختانه بانك مركزي پذيرفته كه مشاركت خود را افزايش دهد و بورس و جهاد كشاورزي براي كمك به رفع مشكل اعلام آمادگي كرده‌اند. در طرح‌ها بازنگري صورت گرفته و كار به شكل گسترده درحال عملياتي شدن است و وزارت دادگستري نيز در اين نگراني و دغدغه شريك است تا بتوان از راه‌هاي مختلف مشكل سهامداران پديده را رفع كرد. با بانك‌هاي بدهكار مذاكره شده تا براي دريافت بدهي خود سهام «پديده» را دريافت كنند، بايد تقويم سهام نهايي شود تا بتوان به بانك‌ها واگذار كرد همچنين تبليغات «پديده» آغاز شده تا سهامداران بتوانند با آزادي عمل نسبت به واگذاري سهم خود اقدام كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون