• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3803 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت

دردنامه وزيركشاورزان

محمود حجتي، وزير آرام روحاني هم به صدا درآمد. او گفت: اكنون در گندم به خودكفايي رسيده‌ايم، 6 ميليون تن چغندر توليد كرده‌ايم و تراز غذايي را از 1/8- به 09/3 + ميليارد دلار رسانده‌ايم، آيا ما واردات‌چي هستيم

گروه اقتصادي| وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد كه آنهايي كه مسوولان دولت را «واردات‌چي» خطاب مي‌كنند و امروز در برخي ستادها خزيده‌اند در دولت گذشته ايران را به خاك سياه نشاندند و چشم‌هاي‌شان را بسته‌اند تا نبينند چه اتفاقاتي در كشور افتاده است. حجتي با جديت هر چه تمام‌تر از عملكرد دولت يازدهم دفاع كرد و با رد بخشي از انتقادات از رويه قوه مجريه، مخالفان خود را به شكل تلويحي افرادي دانست كه براي گرفتن سمت به مخالفت با دولت برخاستند.
محمود حجتي، وزير جهاد كشاورزي پس از چهار سال لب به سخن گشود و حملات تندي به مخالفان دولت كرد. حجتي، كمتر تا اين اندازه عصباني ديده شده بود ولي به نظر مي‌رسد فشار انتخابات به اندازه‌اي زياد شده تا اين وزير كم‌حرف كابينه، اين‌بار خيلي عصباني به حرف بيايد. وزير جهاد كشاورزي با اشاره به آمارها عملكرد دولت متبوع خود را با دولت‌هاي گذشته، به ويژه دولت‌هاي نهم و دهم مقايسه كرد و برخي منتقدان خود را افرادي «نمك‌نشناس» خواند. او گفت: برخي كه ما را «واردات‌چي پير و خسته» مي‌دانند همان كساني بودند در دولت گذشته مسووليت داشتند و امروز در ستاد برخي آقايان خزيده‌اند و مي‌خواهند به هر طريقي شده به وزارت، صدارت و مسووليت برسند. اما بايد عملكردها را ببينند كه بر اساس اعداد و ارقام است و دروغ نگويند، چرا كه همين‌ها بودند كه در گذشته ايران را به خاك سياه نشاندند.
وي افزود: برخي آقاياني كه در دولت گذشته وزير بازرگاني بوده‌اند و امروز در گوشه ستاد برخي خزيده‌اند در مصاحبه‌اي با روزنامه ايران اعلام كردند كه در آن زمان براي تامين نياز داخلي كشور مجبور بوديم اقدام به واردات كنيم و براي آن درصدد گرفتن مجوز از مقام معظم رهبري برآمديم، چرا كه در كشور آرد موجود نبود و اگر گندم وارد نمي‌كرديم اين بحران به وجود مي‌آمد؛ بنابر اين براي آن ستاد بحران تشكيل داديم و زماني كه كشتي‌ها به مرزهاي ايران نزديك مي‌شدند با يك قايق موتوري به سرعت به آنها نزديك مي‌شديم تا نمونه‌برداري‌ها را قبل از رسيدن كشتي به ساحل انجام دهيم، چراكه بايد بلافاصله به محض ترخيص از گمركات به كارخانه‌ها مي‌فرستاديم و در واقع در آن ايام ۱8-۱7 استان بودند كه موجودي گندم آنها كمتر از هفت روز بود اما در واقع نبايد كمتر از سه ماه باشد. البته اين صحبت‌هاي من نيست بلكه وزير بازرگاني دولت گذشته اين اظهارات را مطرح كرده است و ما را به چه چيزهايي متهم مي‌كنند.
توليد و واردات شكر را به روز سياه نشاندند
وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: سال ۱۳۸۴ معادل شش ميليون تن چغندرقند وارد شد و در واقع از مهرماه سال ۱۳۸۴ تا ارديبهشت ۱۳۸۵ طي شش ماه، پنج بار در دولت جلسه گذاشتند و در مراحل مختلف تصويب كردند تا تعرفه شكر را به صفر درصد در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۵ رساندند.
حجتي خاطرنشان كرد: همين مساله باعث شد شكر و توليد و واردات آن به روز سياه بنشيند؛ به گونه‌اي كه در كشور در سال ۱۳۸۲ حدود ۳۱۶ هزار تن شكر وارد شده در سال ۱۳۸۳ اين ميزان به ۳۰۳ هزار تن رسيد اما آنقدر سياست‌ها و مديريت‌ها غلط بود كه در سال ۱۳۸۵ ميزان واردات شكر يك ميليون و ۲۰۰ هزار تن رسيد و توليد اين محصول به كمتر از ۵۰۰ هزار تن رسيد در حالي كه در گذشته و سال‌هاي قبل از آن سابقه توليد يك ميليون و 200 هزار تني شكر نيز وجود داشت و اين اظهارات شعار نيست بلكه بر اساس آمار رسمي گمرك بوده است. آقايان مسائلي را مطرح مي‌كنند و به ما مي‌گويند كه واردات نكنيد تا شغل ايجاد شود اين در حالي است كه در سال‌هاي 1393 و 1394 توليد شكر از واردات پيشي گرفت و در سال گذشته يك ميليون و ۶۰۰ هزار تن رسيد و واردات آن تا ۵۰۰ هزار تن كاهش پيدا كرد كه در واقع اگر زمان داشتيم چند كارخانه در دست بازسازي را آماده مي‌كرديم كه البته در دستور كار قرار دارد؛ امروز به يك كيلوگرم هم نياز نداشتيم.
اگر مي‌خواهيد مسووليت بگيريد، چرا دروغ مي‌گوييد؟
وي تصريح كرد: برخي با اين شرايط به وجود آمده ما را به «واردات‌چي» متهم مي‌كنند، بايد به آنها گفت كه اگر مي‌خواهيد مسووليت بگيريد، چرا دروغ مي‌گوييد اينكه كشور با چه مشكلاتي روبه‌رو بود و امروز بر اساس آمار گمرك و ديگر اعداد و ارقام كه جزو آمارهاي رسمي كشور است، چه وضعيتي دارد بر همه روشن است و خودتان گفتيد كه در گندم چه اتفاقي افتاد و اين در حالي است كه ايران امروز بيش از نياز خود، گندم توليد كرده و دنبال بازار صادراتي است و شب عيد سال گذشته 5/8 ميليون تن گندم مازاد ذخيره وجود داشت.
وزير جهاد كشاورزي اضافه كرد: گرچه اتفاقاتي كه امروز در ايران و در بخش كشاورزي افتاده است به من ربطي ندارد و لطف خدا و بركت دست كشاورزان بوده است اما يك سياستگذاري و حمايت صورت گرفته كه منطبق بر موازين علمي عقلي و منطقي بوده است همانطور كه رييس‌جمهور بارها اعلام كردند به دنبال وزارتخانه و وزير شدن نبودم اما به ما مي‌گويند كه «پير و خسته»ايم؛ بايد از آنها پرسيد كه گرچه پير شده‌ايم اما دوستان در اين دوره بگويند چند سفر براي پير، خسته و كم تحرك نبودن كافي است و بايد عملكردها را نگاه كرد تا به نتيجه رسيد.
«واردات‌چي‌ها» در ستادهاي برخي آقايان خزيده‌اند
حجتي گفت: برخي مي‌گويند كه واردات از صادرات پيشي گرفته است اما بايد آمار گمرك را نگاه كنند و آن را با گذشته مقايسه كنند. من بنا نداشتم در مورد گذشته صحبت كنم و هركسي هم كه در جلسات مختلف در مورد گذشته صحبت مي‌كرد مي‌گفتم كه ما بايد كار خودمان را انجام دهيم. اما در حال حاضر مي‌بينيم برخي كه با واردات كشور را با مشكل مواجه كردند و اين بلا را سر ايران آوردند، امروز مدعي شده‌اند و اينها همان كساني هستند كه در دولت گذشته مسووليت داشتند و امروز در ستادهاي برخي آقايان خزيده‌اند. سال ۱۳۹۲ تراز تجاري كشاورزي و صنايع غذايي ايران منفي 1/8 ميليارد دلار بود و در پايان سال گذشته به منفي 09/3 رسيده است كه نشان‌دهنده بهبود بيش از پنج ميليارد دلاري آن است كه يا جايگزين واردات شده يا به صادرات افزوده شده است.
وي افزود: ما را «پير و خسته» مي‌دانند اما آنهايي كه ادعاي جواني داشتند كشور را به روز سياه نشاندند، عملكردشان مشخص است و اما اين دولت براي نخستين بار در تاريخ ايران با حمايت شخص رييس‌جمهور مساله بازار در مقابل بازار را مطرح كرد و همين مساله سبب شد تا صادرات محصولات كشاورزي رونق بگيرد. اين در حالي است كه در دوره‌هاي مختلف و مقاطع گوناگون بسياري با هوچي‌گري‌ها و غوغاسالاري‌ها كلاه سر مردم گذاشتند اما باغداران مي‌دانند كه در فروردين و ارديبهشت ماه هرسال براي بازاريابي سيب با چه مشكلات و عذابي مواجه بودند.
وزير جهاد كشاورزي اظهار كرد: در زمينه دانه‌هاي روغني نيز اتفاقات مشابهي رخ داد چراكه ضريب خودكفايي روغن در كشور از ۶ تا ۷ درصد در دولت اصلاحات به حدود ۱۶ درصد رسيد. در حالي كه برخي ما را «واردات‌چي» مي‌دانند، در كتاب تعرفه‌ها به‌گونه‌اي تلاش كرديم تا تعرفه‌هاي ترجيحي تصويب شود و چقدر در اين زمينه با ما مقابله شده و در رسانه‌ها عليه ما موضع‌گيري كردند و كار را به جايي رساندند كه من مجبور شدم در دو سال گذشته لفظي را به كار ببرم و بگويم مگر مملكت بي‌صاحب است كه هر قدر مي‌خواهيد روغن وارد مي‌كنيد.
وي اضافه كرد: گرچه همواره يكي از انتقاداتي كه به من وارد بوده عدم تخصصم در حوزه كشاورزي است اما گندم كاران ايران امسال 5/3 برابر درآمدشان افزايش يافته است و از سوي ديگر نيز در زمينه برنج كه برخي مدعي شدند توليد‌كنندگان مورد اجحاف قرار گرفته‌اند بايد گفت كه به گونه‌اي برنامه‌ريزي شد تا مصرف‌كننده متضرر نشود و مصرف‌كنندگان ضعيف نيز بتوانند با قيمتي پايين حدود ۴ هزار تومان برنج خارجي خريداري و مصرف كنند و توليدكنندگان ايراني نيز بتوانند برنج ايراني با كيفيت خود را حدود ۷ تا ۸ هزار تومان بفروشند كه البته برنج ايراني كيفي شايد بيشتر از اين قيمت به دست مصرف‌كنندگان برسد. بيش از ۸۵ درصد برداشت برنج به صورت مكانيزه صورت مي‌گيرد و هزينه‌هاي توليد براي توليدكنندگان تا حدودي كاهش پيدا كرد بنابراين آنها نيز نسبت به گذشته بيشتر از توليدشان رضايت دارند و سود مي‌برند اما برخي اينقدر نمك‌نشناس هستند و دنبال قدرت كه فقط كارشان بمباران كردن اعصاب مردم است.
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه با سياست‌هاي غلط در گذشته مشكلات بسياري در كشور ايجاد كردند، گفت: اينها همان كساني هستند كه امروز به ما مي‌گويند ۴ درصدي؛ البته تاريخ هميشه مملو از اين هيجانات بوده است و من به عنوان كوچك‌ترين عضو دولت مي‌گويم برخي چشم‌هاي‌شان را بستند تا نبينند چه اتفاقاتي در گذشته افتاده و چه تغييراتي در دولت يازدهم رخ داده است.
وي اظهار كرد: برخي اعلام مي‌كنند كه دولت خسته و پير است و در تريبون جمهوري اسلامي ايران در جمعه گذشته مي‌گويند كه وزرا بايد دارايي‌هاي‌شان را اعلام كنند در حالي كه قوه قضاييه پاسخ آنها را داد اما مگر مي‌شود دروغ به اين بزرگي را گفت و انگشت اتهام را به سمت بزرگواراني نشانه رفت كه همه عملكرد آنها را مي‌دانند.
وي اعلام كرد: برخي سراغ وزرايي مي‌روند كه آدم تعجب مي‌كند و بايد به آنها گفت كه مردم بايد به چنين وزرايي نگاه كنند كه شما تخريب‌شان مي‌كنيد. چه كسي مي‌تواند ثابت كند كه دكتر «حسن هاشمي» به دنبال وزارت بهداشت بوده است. همه مي‌دانند ايشان از نظر شخصيتي، علمي و چهره بين‌المللي جايگاه بالايي دارد و در زمان جنگ چه ايثار‌هايي كرده است و حتي در گذشته و قبل از رسيدن به وزارت با گروه جهادي خود به اقصي و نقاط مختلف كشور مي‌رفت تا به مردم و مستضعفان كمك كند و من فكر مي‌كنم كه تنها عقده حقارت و حسادت در برخي آقايان وجود داشته باشد چرا كه همه مي‌دانند او با اصرار ديگران آمد. همچنين درخصوص وزير ديگري به نام «بيژن زنگنه» مسائلي را مطرح مي‌كنند كه مشخص نيست هدف‌شان چيست چرا كه هيچ كس در مديريت و توانايي او شك ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون