• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3803 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت

تعداد جانباختگان معدن زمستان يورت به 43 نفر رسيد

پيكر 8 معدنكار ديگر كشف شد

گذشت شش روز از عمليات آواربرداري در معدن زمستان يورت نشان داد، آماري كه كارگران از تعداد محبوس‌شدگان در معدن داشتند از آمار ضدونقيضي كه توسط شركت صاحب معدن اعلام شده بود به واقعيت نزديك‌تر است. چند ساعت پس از خروج 13 كارگر جانباخته ديگر از تونل شماره دو معدن يورت در نخستين دقايق بامداد سه‌شنبه اعلام شد كه پيكر هفت معدنكار ديگر كشف شده است. معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گلستان گفت: «با خارج كردن اين پيكرها، تعداد جانباختگان اين حادثه به ۴۲ نفر رسيد.» تا ظهر گذشته خبر رسيد كه محل مدفون شدن چهل و سومين كارگر هم شناسايي شده است.
روز گذشته شايعاتي در خصوص پايان عمليات آواربرداري معدن منتشر شد، معاون عملياتي سازمان امداد و نجات و مديركل بحران استان گلستان در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد كردند كه اين خبر به هيچ عنوان صحت ندارد و تلاش‌ها تا پايان تخليه كامل معدن ادامه خواهد داشت. صادق‌علي مقدم گفت: «اعلام پايان عمليات تنها توسط استاندار اعلام مي‌شود. ما در حال حاضر مشغول مقاوم‌سازي تونل معدن هستيم و كار تا اطلاع ثانوي ادامه دارد.» مديركل بحران استان گلستان در مورد آمار نهايي جانباختگان معدن زمستان يورت گفت: «موقعيت نفر چهل و سوم شناسايي شده و عمليات رهاسازي جسد در حال انجام است.» فتحي، معاون عملياتي سازمان و امداد و نجات هم مي‌گويد كه نيروهاي اين سازمان تا پايان عمليات در اختيار مديريت بحران هستند. تنها با پايان قطعي اين عمليات مي‌توان در مورد آمار نهايي كشته‌شدگان اظهارنظر كرد.
جواد، يكي از كارگران معدن زمستان يورت كه در روزهاي گذشته به صورت پيوسته در محوطه معدن حضور داشته است، روز گذشته پس از پايان مراسم تدفين سه نفر از كارگراني كه در دومين مرحله از خروج اجساد (13 نفري كه بامداد دوشنبه از تونل شماره 2 به پزشكي قانوني منتقل شدند) در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد كه هفت نفر پيدا شده روز گذشته در قسمت نزديك به محل انفجار پيدا شده‌اند: «يك نفر ديگر هم امروز پيدا شده و ما فكر مي‌كنيم كه هنوز بايد يك نفر ديگر هم در زير آوار باشد. عمليات آواربرداري همچنان ادامه دارد و ما هم تا پايان كار همچنان مشغول خواهيم بود.» اسماعيل نجار، رييس سازمان مديريت بحران كشور روز گذشته به «ايسنا» گفت: «تاكنون اكثر اجساد، شناسايي شده و هويت دو تا سه نفر شناسايي نشده كه اقدامات در حال انجام است. جست‌وجوها دراين زمينه ادامه دارد و تا زماني كه جست‌وجوها پايان نيافته نمي‌توان نظر داد و اما اميدواريم اين آخرين جانباخته باشد.»
بر طبق اعلام فوريت‌هاي پزشكي استان گلستان اغلب مجروحان حادثه زمستان يورت از بيمارستان مرخص شده‌اند. سرپرست فوريت‎هاي پزشكي استان گلستان با بيان اينكه از ۷۵ مصدومي كه منتقل كرديم ۷۲ نفر از بيمارستان مرخص شدند، گفت: «۲ نفر از اين كارگران در آي‎. سي. يو بستري بودند كه خوشبختانه يك نفر به بخش مراقبت منتقل شده است.»
هيچ كارگري بازداشت نشده است
روز گذشته رييس كل دادگستري استان گلستان گفت كه در برخي كانال‌هاي تلگرامي، شايعاتي مبني بر بازداشت برخي كارگران در پي سفر رييس‌جمهور به منطقه، منتشر شده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاري ميزان گفت: «حتي يك كارگر معدن در استان گلستان بازداشت نشده است. » جواد، كارگر معدن زمستان يورت هم كه از جمله كارگران فعال و معترض است مي‌گويد كه در روزهاي گذشته هيچ بازداشتي صورت نگرفته و مشكلي براي كارگران به وجود نيامده است.
گزارش معدن يورت به زودي منتشر مي‌شود
علي‌ ربيعي، وزير كار تعاون و رفاه اجتماعي هم روز گذشته در مجلس حاضر شد تا به سوالاتي در خصوص وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي فولاد پاسخ دهد. در اين جلسه رييس‌ كميسيون اقتصادي مجلس صندوق‌هاي بازنشستگي زغال را بخشي از صندوق‌هاي زيرمجموعه فولاد خواند و گفت: «۱۰ هزار كارگر در معادن زغال‌سنگ كرمان و سمنان مشغول كار هستند؛ كارگراني كه در شمال مظلومانه دچار مشكل شدند، از كمترين حقي برخوردار نبودند.وزير كار با تاييد دشواري شرايط كارگران در دو حوزه ذوب آهن و زغال‌سنگ گفت: «كارگران ذوب‌آهن و زغال‌سنگ به سختي كار مي‌كنند، كارگران زغال در بدترين شرايط هستند، گزارشي در خصوص حادثه معدن يورت آماده شده كه به زودي منتشر مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون