• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3803 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت

ورزشگاه شيرودي به تسخير زنان پايتخت در پشتيباني از رييس‌جمهور درآمد

روحاني: ما نهادهاي استثناشده ازماليات نمي‌خواهيم

دم از اشتغال مي‌زنيد؟ شما اشتغال زنان و اهل سنت را قبول داريد؟

گروه سياسي


آفتاب داغ‌تر از روزهاي گذشته مي‌تابيد و نويد روزهاي گرمي را مي‌داد، عقربه‌هاي ساعت عدد 3 را نشانه گرفته بودند و از خروجي متروي هفت‌تير زناني دسته‌دسته با گل‌هاي بنفش به سمت خيابان مفتح سرازير مي‌شدند و دوشادوش‌شان مرداني كه دستبندهاي رنگي به دست داشتند، حركت مي‌كردند. ديروز به ورزشگاه شهيد شيرودي تهران رفتند، از حسن روحاني حمايت و مطالبات‌شان را فرياد زدند. حدفاصل بين ميدان هفت تير تا ورزشگاه شيرودي تجمع مردان و زناني بود كه براي شنيدن سخنان حسن روحاني آمده بودند. بنا بود برنامه ساعت 4 بعدازظهر آغاز شود ولي يك ساعت پيش از آغاز برنامه در سالن 5 هزار نفري شهيد شيرودي جاي سوزن انداختن نبود. از همان درهاي ورودي كه وارد ورزشگاه مي‌شدند، صداي شعار جمعيتي كه داخل بود به گوش مي‌رسيد.
مردم با قدم‌هاي كوتاه و در فشار جمعيت تلاش مي‌كردند تا خود را به داخل ورزشگاه برسانند اما شور و حرارت داخل ورزشگاه به قدري بالا بود كه هيچ‌كس صبر نمي‌كرد تا به داخل برسد و در مقابل همان در ورودي با فريادهاي «ياحسين» دم مي‌گرفتند و دست‌هاي‌شان را به نشانه پيروزي بالا مي‌بردند. جمعيتي كه بيرون بود به سختي خود را به داخل مي‌رساند، تمام سكوها پر بود و زمين وسط ورزشگاه ديگر گنجايش نداشت، فريادهاي يكپارچه اما يك لحظه قطع نمي‌شد. آخرين بار در مراسم تشييع آيت‌الله هاشمي بود كه چنين شعارهايي شنيده شده بود و اكنون فضاي انتخابات اين فرصت را براي بخشي از جامعه ايران فراهم آورده كه صداي خود را بلند كند و مطالباتش را فرياد بزند.» مردم در يك دست پوسترهاي حسن روحاني را به دست داشتند و در دست ديگر تلفن‌هاي همراه‌شان را بلند كرده بودند، تلفن‌هايي كه روي نمايشگرش عكس‌هاي چهره‌هايي نشسته كه سال‌هاست عكس‌هاي‌شان روي پوسترها ديده نشده و ممنوعه شده‌اند. گرماي بيش از حد هوا هم جمعيت را از تك و تا نمي‌انداخت، گويي آمده بودند به اندازه تمام روزهاي اين 8 سال شعار بدهند و به اندازه تمام اين سال‌ها بگويند كه حضور دارند و نبايد ناديده گرفته شوند. حضور زنان و مطالبات‌شان پررنگ‌تر از هميشه بود و اين حضور را به خوبي مي‌شد در دستنوشته‌هاي‌شان ديد. از حق ورود به ورزشگاه تا تساوي در قانون و اشتغال، از برابري در جامعه تا انتقاد از گشت ارشاد و درخواست از روحاني كه در كابينه بعدي خود زنان را در جايگاه وزارت قرار دهد. ديروز حسن روحاني با انبوهي از مطالبات رو به رو بود، با انبوهي از مطالبات گروهي كه 49 درصد جامعه ايران را تشكيل داده‌اند و اين روزها در فضاي مجازي خواسته‌هاي خود را با هشتگ ما 49 درصديم بيان مي‌كنند. »

حمايت دختر شهيد شيرودي از حسن روحاني
همه سخنران‌هاي ديروز برنامه را زنان تشكيل داده بودند، دختر شهيد علي اكبر شيرودي، پروانه سلحشوري رييس فراكسيون زنان مجلس و اشرف بروجردي رييس كتابخانه ملي و عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران. آناهيتا شيرودي سخنان خود را با اين جمله آغاز كرد «به نام خداوند شهيداني كه براي نان نجنگيدند» و با اين مقدمه حمايت خود را در انتخابات پيش رو از حسن روحاني اعلام كرد. او گفت: خواهران و برادران با وعده نان نمي‌توان مردم را فريب داد. امام حسين(ع) منادي آزادي بود و منجي نيز براي آزادي ظهور خواهد كرد. آزادي با توسعه خواهد آمد و دولت تدبير و اميد در اين مسير بايد حركت كند. پايه آزادي احترام به حقوق شهروندي است. در اين دولت آزادي همه از طريق فرهنگ و حقوق شهروندي ميسر شد. همچون گذشته پاي دولت تدبير و اميد خواهيم ماند، ما در كنار روحاني خواهيم ماند و از ايشان حمايت مي‌كنيم. همان‌طور كه مردان از دامن زنان به معراج مي‌روند و همان‌طور كه شيرمردان از جان خود گذشتند، اين‌بار هم براي رشد فرهنگ، پشتيباني و حمايت خود را از روحاني اعلام مي‌كنيم. با پايان صحبت‌هاي دختر شهيد شيرودي كليپي پخش شد.

زنان به صحنه بيايند ما پيروزيم
وقتي مجري برنامه اعلام كرد رييس‌جمهور وارد ورزشگاه شده، صداي تشويق‌ها و فريادها تمامي نداشت. حسن روحاني روي جايگاه آمد و ورزشگاه يكپارچه فرياد مي‌زد «روحاني، روحاني حمايتت مي‌كنيم» «روحاني زنده‌باد خاتمي پاينده‌باد» «روحاني، اصلاحات، پيروز انتخابات» و پيش از آغاز سخنراني رييس‌جمهور يا حسين‌ها بود كه در فضا طنين انداز شده بود، درست مانند همه شهرهايي كه حسن روحاني پاي در آن نهاد. وقتي صحبت‌هايش آغاز شد مشخص بود كه صدايش گرفته است و اعلام كرد وضعيت گلويم مساعد نيست اما حيفم آمد در اين جمع پر شور و حرارت شركت نكنم. روحاني در ورزشگاه شيرودي همان مسيري را رفت كه در اروميه، همدان و كرمانشاه رفته بود. او صريح‌تر از گذشته شده است و پيام روشني را خطاب به مردم و البته رقبايش مخابره مي‌كند. او ديروز از كارنامه‌ها سخن گفت و بيان كرد: كارنامه چهار ساله دولت يازدهم روشن است. حسن روحاني صحبت‌هايش را با تاكيد بر اينكه امروز در روزهاي بسيار حساس تاريخي قرار گرفتيم، آغاز كرد و گفت: ‌جمعه هفته آينده مي‌خواهيم سرنوشت خود را تعيين كنيم. راهي كه در سال ۹۲ انتخاب كرديم و اقليتي از آن ناراضي بودند، ‌امروز همان اقليت از ادامه آن شرايط و تحول بيشتر در جامعه نگران هستند. او با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي ايران با حضور زنان به پيروزي رسيد، ‌گفت: امروز نيز چنانچه زنان ما در انتخابات به صحنه بيايند و پاي صندوق‌هاي راي حضور يابند ما پيروز خواهيم شد.
اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري همچنين با بيان اينكه همه ما يك وظيفه بيشتر نداريم و آن اين است كه همه را پاي صندوق‌هاي راي دعوت كنيم، خاطرنشان كرد: اگر همه مردم پاي صندوق‌هاي راي بيايند قطعا ما موفق و پيروز در انتخابات خواهيم بود. روحاني افزود: مردم ما امروز واقعيت را لمس و احساس مي‌كنند و آنها امروز ديگر تحت تاثير شعارهاي فريبنده قرار نمي‌گيرند. من از همه مردم ايران مي‌خواهم تابلو و كارنامه‌هاي افراد را يك بار ديگر مرور كنند. رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه كارنامه چهار ساله دولت يازدهم مشخص است، اظهار كرد: كارنامه چهار ساله دولت يازدهم روشن است اما آنهايي كه 12 سال در يك منصب بودند آنها نيز كارنامه خود را بگويند. روحاني خطاب به برخي رقباي خود گفت: توصيه شما در سال نخست دولت يازدهم اين بود كه 16 آذر را آزاد نگذاريد؛ شما هميشه به دانشگاه به عنوان يك تهديد نگاه مي‌كرديد؛ لطفا شما همان حرف‌هايي را كه در جلسات خصوصي زديد، بياييد آشكارا به مردم بگوييد؛ مگر شما هر روز فشار نمي‌آورديد كه فضاي مجازي بسته و اشتغال زنان متوقف شود؛ شما به بخشنامه‌هاي جنسيتي خود نگاه كنيد. روحاني ادامه داد: شما برگرديد يك بار ديگر به احكامي كه صادر كرديد نگاه كنيد. كارنامه ما روشن و حرف ما كاملا واضح است. ما تبعيض و ظلم جنسيتي را نمي‌پذيريم.

ما آزادي اجتماعي و سياسي مي‌خواهيم
 روحاني با بيان اينكه مردم ما راه خود را انتخاب كرده‌اند و از مسيري كه درآن قرار گرفته‌اند بازنمي‌گردند، خاطرنشان كرد: شعار ما روشن است، ما آزادي اجتماعي و سياسي مي‌خواهيم. ما همچنين آزادي بيان و تفكر و آزادي انتخاب تفريح براي ساعات فراغت خود مي‌خواهيم؛ ما براي انتخاب نوع شغل خود آزادي مي‌خواهيم و به دنبال امنيت واقعي و جامعه‌اي امن هستيم؛ ما فضاي امنيتي نمي‌خواهيم. اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري تصريح كرد: ما خواهان امنيت واقعي در جامعه با وحدت و اتحاد در كل جامعه هستيم و جامعه‌اي چند درصدي نمي‌خواهيم. ما ايران صد درصدي هستيم. روحاني در اين بخش از صحبت‌هايش صريح‌تر يكي از رقبايش را نشانه گرفت و گفت: ما قانون را براي همه دستگاه‌ها مي‌خواهيم و استثنا شدن در ماليات را نمي‌خواهيم. او با بيان اينكه زماني كه شنيدم برخي از كلمه ماليات نام بردند خوشحال شدم خطاب به عده‌اي افزود: ماليات براي اينكه مردم بپردازند خوب است اما شما ندهيد؟ رييس دولت تدبير واميد با بيان اينكه ما آزادي رقابت در كسب و كار مي‌خواهيم، گفت: شما به دنبال اقتصاد آمده‌ايد اما به معدني كه مال شما بود و معدنچيان در آن دفن شدند سرنزديد. من افتخار مي‌كنم به آن خانواده عزيزي كه مرد آن در معدن زير آوارهاي زغال‌سنگ باقي ماند و جان داد اما شجاعانه در آزادشهر با من سخن گفت. من به پدري افتخار مي‌كنم كه فرزند مهندس خود را در معدن از دست داده بود اما براي پيشرفت كشور با من سخن گفت.

آرامش در خيابان‌ها را در سايه اخلاق مي‌خواهيم
حسن روحاني همچنين با بيان اينكه ما در پي آرامش مردان و زنان هستيم و آرامش در خيابان‌ها را در سايه اخلاق مي‌خواهيم، اظهار كرد: گشت براي ما آرامش ايجاد نمي‌كند بلكه وحدت و اتحاد ملت ايران و همزيستي مسالمت‌آميز آرامش را مي‌سازد. او خطاب به برخي رقباي خود گفت: شما دم از اشتغال مي‌زنيد؛ من از شما مي‌پرسم آيا اشتغال زنان را هم قبول داريد؟ اگر قبول داريد چرا يك اشتغال براي زنان پيش از دولت يازدهم ايجاد نكرديد و ۸۶۰ هزار زن شاغل را بيكار كرديد. روحاني افزود: شما كه دم از اشتغال مي‌زنيد آيا اشتغال اهل سنت و همچنين اقوام مختلف ايراني را نيز قبول داريد؟ ما افتخار مي‌كنيم كه در يك آزمون استخدامي كه ماه‌هاي پيش برگزار شد و در آن مردان و زنان آزادانه شركت كردند زنان تواستند ۵۳ درصد اشتغال آن را كسب كنند. اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري با تاكيد بر اينكه امروز اشتغال را در سايه فضاي مجازي و فناوري ارتباطات براي زنان و مردان ايجاد كرديم، گفت: امروز ۳۲۰ نفر از مديران شركت‌هاي دانش‌بنيان از زنان هستند. وي با بيان اينكه ما در پي پيشرفت كشور عزيزمان هستيم، خاطرنشان كرد: پيشرفت ايران در سايه علم و فناوري و ارتباط با جهان صورت مي‌گيرد و هيچ كشوري نتوانسته با انزوا به پيشرفت ملي دست يابد. در اين زمينه ما مجددا و پس از انتخابات ۹۲ كه با صداقت اعلام كرديم و گفتيم كه خواهان اعتدال و آزادي و اصلاح جامعه هستيم و نه افراط و همچنين بارديگر در انتخابات نمايندگان مجلس اين مطلب را اعلام كرديم، براي بار سوم در ارديبهشت ۹۶ اين مسير را انتخاب خواهيم كرد. روحاني تاكيد كرد: از همه مردم ايران خواهش مي‌كنم كه روز ۲۹ ارديبهشت يازده به علاوه يك نفر را همراه خود به صندوق بياورند يعني در كنار خود 11 نفر ديگر را به پاي صندوق راي دعوت كنند. ترديد ندارم ما پيروز مسير پيشرفت ايران خواهيم بود. روحاني در پايان با تاكيد بر اينكه ما نخواهيم گذاشت آنها كه در پي حصر بر ملت ايران هستند در انتخابات پيروز شوند، گفت: نخواهيم گذاشت شما دوباره تحريم را به ايران بازگردانيد و يك بار ديگر فضاي امنيتي را در ايران حاكم كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون