• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3747 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ بهمن

آيت‌الله مكارم شيرازي:

شوراي نگهبان در قلمرو مراجع ورود نكند

گروه سياسي| تذكري بي‌سابقه به شوراي نگهبان كه البته از سوي تذكر‌دهنده خيرخواهانه خوانده شده، تذكر به خاطر نگراني از خطري كه مرجعيت را تهديد مي‌كند بيان شده است. يكي از مراجع مهم تقليد در قم شوراي نگهبان را خطاب قرار داده و گفته: انتظار مي‌رود شوراي محترم نگهبان در محدوده‌اي كه قانون اساسي براي آنها معين كرده و ما آن را محترم مي‌شمريم، گام بردارد و در قلمرو مراجع ورود نكند. مساله جايگاه مرجعيت و حساسيتي كه نسبت به آن وجود دارد موضوعي قديمي در تاريخ سياسي ايران شمرده مي‌شود. روحانيون بنام و مراجع بزرگ تقليد همواره تلاش كردند تا از جايگاه مرجعيت در جامعه و مردم پاسداري كنند و اين موضوع گاه در تاريخ سياسي ايران جريان ساز شده و برهه‌هاي حساسي را نيز رقم زده است. موضوع اما از يك استفتا آغاز شد؛ استفسايي درمورد شركت‌هاي هرمي كه روزگاري سوژه داغ همه خانواده‌هاي ايراني بود و حالا پرسش‌كننده در سوال خود مدعي شده كه شوراي نگهبان فتوا به مجاز بودن اين شركت‌ها داده كه حالا با تغيير نام خود به موسسات بازاريابي در حال فعاليت هستند و همين سوال واكنش و تذكر تند آيت‌الله مكارم‌شيرازي را به همراه داشت. به گزارش ايلنا اين تذكر در قالب پاسخ اين مرجع تقليد به يك استفتا درباره شركت‌هاي هرمي داده شده است كه متن سوال جمعي از طلاب در اين زمينه و پاسخ آيت‌الله مكارم‌شيرازي را در ادامه مي‌خوانيد:
سوال: اخيرا موسسات بازاريابي هرمي تغيير نام داده و با همان اهداف به نام شبكه بازاريابي وارد ميدان شده و مشغول تخريب جوانان هستند. متاسفانه اطلاعات نادرستي به شوراي محترم نگهبان در اين زمينه داده شده و آنها فتوا به جواز آن داده‌اند. وزارت صنعت و معدن به گمان اينكه از اين طريق شغلي براي جمعي از جوانان پيدا مي‌شود و آمار بيكاري پايين مي‌آيد، متاسفانه مجوزهاي متعددي صادر كرده و گروهي از جوانان را گرفتار اين شغل كاذب زيان‌بار كرده است. آيا شركت در اين شبكه‌ها شرعا براي ما جايز است؟ ادام‌الله ظلكم. جمعي از طلاب حوزه علميه
پاسخ: اولا با پيگيري‌هاي ريشه‌اي و دقيقي كه در اين زمينه كرده‌ايم ثابت شده كه اين كار به يقين شرعا حرام است و «اكثر مراجع محترم تقليد» نيز به حرمت آن فتوا داده‌اند. ثانيا تعجب است چگونه شوراي محترم نگهبان در اين مساله كه وظيفه او نيست وارد شده و فتوا داده و وزارت صنعت سوءاستفاده كرده و بر اساس آن مجوزها را صادر كرده است. انتظار مي‌رود شوراي محترم نگهبان در محدوده‌اي كه قانون اساسي براي آنها معين كرده و ما آن را محترم مي‌شمريم، گام بردارد و در قلمرو مراجع ورود نكند. مردم مقلد آنها نيستند، مقلد مراجع خويش هستند و اگر اين رويه ادامه يابد، مرجعيت كه از اركان مذهب ما است، به خطر مي‌افتد. اميدواريم اين تذكر خيرخواهانه را فراموش نفرمايند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون