• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3747 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ بهمن

گزارش «اعتماد» از آينده خطرناك تيم‌ملي

همه‌چيز مخفي شده تا هفته اول اسفند

گروه ورزش|  كمتر از 40 روز ديگر به دو بازي حساس تيم‌ملي فوتبال ايران مقابل قطر و چين مانده است اما هيچ خبر اميدوار‌كننده‌اي از ساختمان فدراسيون فوتبال بيرون نيامده است. همه‌چيز در حد حرف باقي مانده است. كي‌روش از ايران رفته، مهدي تاج سكوت كرده و محمدرضا ساكت هم در آخرين مصاحبه‌اش، از امكانات سخت‌افزاري تيم‌ملي حرف زده است. همه‌چيز در همان حد «صلح مسلح» باقي مانده است. دو سوي ماجرا، كي‌روش و برانكو ايستاده‌اند و گويي حاضر نيستند از مواضع‌شان عقب بروند. در فوتبال ايران كسي نمي‌داند كه در ذهن كي‌روش چه مي‌گذرد اما ادامه اين رفتار و به هم زدن فضاي پرانرژي پس از روزهاي خوب در ليگ، قطعا با واكنش‌هايي همراه خواهد بود. اينكه كي‌روش از شكست احتمالي حرف زده و عواقب آن را به گردن سرمربي پرسپوليس انداخته هشداردهنده است و البته ممكن است مسوولان فدراسيون را وادار به تصميم‌گيري‌هاي جديدي بكند كه در نهايت ممكن است به سود فوتبال ملي نباشد.
وضعيت فدراسيون فوتبال
مشكلات از جايي آغاز مي‌شود كه سرمربي تيم‌ملي اعلام كرد كه به هيچ‌وجه تيم ملي زودتر از تاريخ فيفا اردويي نخواهد داشت و بازيكنان چهار روز پيش از ديدار با قطر وارد اردو مي‌شوند. به‌نظر مي‌رسد اردوي تيم‌ملي در دوبي لغو شده است و كي‌روش هم حاضر نيست چند روز زودتر ملي‌پوشان را به اردو دعوت كند. امير حاج‌رضايي، كارشناس بااخلاق فوتبال ايران درباره عملكرد فدراسيون فوتبال در دوره مديريت مهدي تاج اعتقاد دارد: «در واقع در طول ۸ سال و نيم گذشته، فدراسيون فوتبال با چالش‌هايي مواجه شده كه اقدام راديكالي مناسبي در قبال آنها نداشته و بيشتر مواضع انفعالي را در پيش گرفته كه در اين باره مثال‌هاي زيادي مانند محروميت تراكتورسازي و استقلال از فصل نقل و انتقالات، پرونده مناقشه با عربستان سعودي، مشكلات تيم ملي و... را مي‌توان مثال زد. در واقع مديريت فدراسيون فوتبال در اكثر موارد عملكرد بسيار خوبي نداشت اما نمي‌توان در بخش‌هايي منكر نقش آنها شد. در بخش‌هاي اساسي كه بر سر راه فوتبال وجود داشت خوب عمل نكرديم و حتي در موضوع كي‌روش هم عملكرد مناسبي از سوي فدراسيون نديديم. » حاج رضايي تاكيد مي‌كند: «در واقع من درباره ۸ سال و نيم گذشته صحبت مي‌كنم و فقط روي صحبتم با چند ماه اخير نيست كه مهدي تاج سكاندار آن بوده است.»
تهديد اول كي‌روش
اخبار رسيده از باشگاه ايرانيان دوبي كه قرار بود محل اردوي تيم‌ملي پيش از ديدار با قطر باشد، حاكي است بعد از جنجال‌هاي كي‌روش در ايران، تماس‌ها براي هماهنگي با مسوولان اين باشگاه قطع شده است و هيچ زماني در اسفندماه براي برپايي اردوي ياران كي‌روش رزرو نشده است. پيش از اين فدراسيون فوتبال به اين باشگاه خبر داده بود از 24اسفند به مدت 8 روز خواهان امكانات باشگاه براي كي‌روش و تيم‌ملي هستند. يك منبع آگاه در فدراسيون فوتبال به خبرنگار روزنامه «اعتماد» گفت: «ببينيد؛ الان هيچ‌چيز روشن نيست. من غيررسمي به شما مي‌گويم تا در جريان اخبار باشيد. مهم‌تر از كي‌روش، الان ماجراي نامه وزارت امورخارجه است كه اجازه حضور ايرانيان را در امارات نمي‌دهد. به‌هرحال ما در حال رايزني هستيم. ديروز ديدم يكي از رسانه‌ها درباره همين ماجراي لغو اردوي تيم‌ملي در امارات نوشت و آن را به كي‌روش مرتبط دانست درحالي كه ماجرا مربوط به نامه وزارت امورخارجه است» شايعات البته كم نبود. در شرايطي كه يكي از خبرگزاري‌ها اعلام كرد سرمربي تيم ملي فوتبال ايران براي بازگرداندن دستيارهاي ايراني خود خواستار توبيخ كتبي برانكو ايوانكوويچ از سوي فدراسيون به دليل اظهاراتش عليه سرمربي تيم ملي ايران شده، امير عابديني، يكي از اعضاي فدراسيون اين موضوع را تكذيب كرد. عابديني در اين باره گفت: «به هيچ‌وجه چنين درخواستي مطرح نشده و اصولا چنين بحث‌هايي در كار كارشناسي و حرفه‌اي نمي‌گنجد. » مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال ايران هم با تاكيد بر اينكه قرارداد با كي روش با وجود همه نقصان‌ها محكم بسته شده اعلام كرد اهرم‌هاي خوبي در دست فدراسيون وجود دارد و كي‌روش در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني سرمربي تيم ملي خواهد ماند و نمي‌تواند تيم ملي را رها كند. تاج در ادامه صحبت‌هايش افزود: «نوع رفتار با قرارداد كي روش در سال‌هاي گذشته به گونه‌اي بوده كه چندان مورد توجه او نيست اما بايد اين قرارداد به مرور زمان و توسط يك فرآيند منطقي شود. » گفته مي‌شود وقتي كي روش ديد فدراسيون فوتبال نمي‌تواند برخوردي با سرمربي كروات پرسپوليس داشته باشد، با مهدي تاج هم سر لجبازي افتاده و در حالي كه رييس فدراسيون تاكيد دارد تيم ملي طبق برنامه قبلي آماده‌سازي كند، اما كي‌روش كار خودش را مي‌كند.
تهديد دوم عملياتي مي‌شود؟
كيلومترها آن‌طرف‌تر، كارلوس كي‌روش با رسانه‌هاي خارجي مصاحبه و عملكرد لژيونرهايش را تمجيد مي‌كند. او درباره قوچان‌نژاد مي‌گويد: «هر وقت كه ما به قوچان‌نژاد نياز داريم او به خوبي گلزني مي‌كند و پاسخ نياز ما را مي‌دهد. مهاجمان زيادي در آسيا نيستند كه به طور مرتب در اروپا گلزني كنند. رضا توانسته به اين جايگاه برسد. قوچان‌نژاد بازيكني در خدمت تيم است كه در دفاع نيز خيلي قوي كار مي‌كند و مي‌تواند در موقعيت‌هاي مختلف تيم را به گل برساند.» حتما تهديد دوم كي‌روش را به‌خاطر داريد. او گفته «ديگر به ملي‌پوشان پرسپوليس نيازي ندارد و آنها چون چاق هستند و اضافه وزن دارند، به تيم ملي دعوت نمي‌شوند.» درخشش بازيكنان جوان منصوريان در داربي و عملكرد بسيار خوب لژيونرهاي تيم‌ملي، گويا كي‌روش را متقاعد كرده است كه قلم قرمز را روي نام بازيكنان پرسپوليس بكشد و انقلابي تازه در تيم‌ملي بدون پرسپوليس و برانكو شكل دهد. حاج‌رضايي درباره وضعيت تيم‌ملي و فدراسيون مي‌گويد: «واقعا تعجب‌برانگيز است كه مسوولان ارشد فوتبال نمي‌توانند كاري انجام دهند و به دنبال توجيه آن هستند. آنها قدرت لازم براي اجراي قوانين را ندارند و اين موضوع تاسف‌بار است و همواره در فوتبال ما رخ مي‌دهد.» يك منبع آگاه در فدراسيون البته طور ديگري به ماجرا نگاه مي‌كند: «پشت‌صحنه تلاش‌هايي شده است كه شما از آن خبر نداريد. به‌هرحال كار آقاي برانكو درست نبود كه آن‌طور درباره چاق بودن بازيكنان تيم‌ملي حرف زد. من خودم شاهد بودم كه چقدر آقاي كي‌روش دقيق هستند و آزمايشات بسياري از بازيكنان براي كنترل وضعيت‌شان مي‌گيرد. به‌هرحال صورت خوشي نداشت. سعي ما بر اين است كه وفاقي در فوتبال ايران به وجود بيايد و همه‌چيز منتج به هفته اول اسفند خواهد بود تا ما هم موضوع اردوي تيم‌ملي و هم ماجراي دعوت از پرسپوليسي‌ها را حل كنيم.»
فوتبال ايران نيازمند آشتي ملي
فوتبال ايران روزها را به‌راحتي از دست مي‌دهد. نبود تشكيلات منسجم موجب شده تا اختلاف سرمربي پرسپوليس و تيم‌ملي، لاينحل باقي بماند. نزديكان مهدي تاج اعتقاد دارند در حال برنامه‌ريزي براي ايجاد آشتي ملي در فوتبال ايران هستند. آنها تمام توان خود را به‌كار بسته‌اند تا مشكلات برانكو و كي‌روش را به‌هر قيمتي حل كنند. حالا كه تيم‌هاي ايراني در آسيا حضور دارند و تيم‌ملي هم به زودي بايد مقابل حريفان بايستد، بيش از پيش آشتي ملي نياز فوتبال است. هفته اول اسفند همه‌چيز روشن مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون