• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3747 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ بهمن

درنخستين جلسه بررسي بودجه 96 پايتخت رخ داد

اعتراض عضو شورا به نحوه هزينه بودجه فرهنگي شهرداري

حميدرضا خالدي

ديروز بالاخره بودجه سال 93 شهرداري در صحن شورا مطرح شد و اعضا در دو نوبت صبح و عصر به بررسي بخشي از آن پرداختند و واكنش‌هاي مختلفي را نسبت به بخش‌هاي مختلف آن نشان دادند. نخستين واكنش به بودجه سال آينده شهرداري را رييس كميسيون عمران شورا داشت. احمد دنيامالي در تذكرات پيش از دستور خود با ذكر اينكه بودجه امسال حساسيت بسياري نسبت به سال‌هاي گذشته دارد، گفت: بايد توجه خاصي به بودجه ايمني و مديريت بحران شود. بودجه مديريت بحران بايد براساس ماموريت‌هاي موجود تعريف شود. در برنامه پنج‌ساله با توجه به كسري 5 هزار ميلياردي در بودجه تهران، در حوزه‌هاي ماموريتي عدد ما كاهش پيدا كرده، بودجه 850 ميليارد توماني براي ايمني و مديريت بحران درنظر گرفته شده است. بعد از دنيامالي نوبت رييس كميسيون برنامه و بودجه شورا بود تا ابتدا گزارشي از وضعيت بودجه سال 96 شهرداري بدهد. به گفته عليرضا دبير با توجه به محدوديت‌هاي موجود و وضعيت تحقق منابع و درآمدهاي بودجه سال 95 شورا، بودجه پيشنهادي شهرداري از مبلغ 18490 ميليارد تومان به 17900 ميليارد تومان كاهش پيدا كرد.
دبير در بخشي از گزارش خود با اشاره به بودجه سازمان آتش‌نشاني در بودجه كل شهرداري در سال آينده گفت: در بودجه اين سازمان اختصاص 464ميليارد تومان مربوط به حقوق و مزايا و هزينه‌هاي جاري و 36 ميليارد تومان براي ترميم و جبران حقوق مامورين عملياتي آتش‌نشاني از مرتبه 4 الي 14، به ميزان رقم كل 500 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. البته بايد بدانيد كه اين افزايش حقوق براي نيرو‌هاي عملياتي است و مديران سازمان را شامل نمي‌شود.
عليرضا دبير مدعي شد كه براي نخستين بار در بودجه سال آينده پيش‌بيني شده كه عوارض ايمني ساختمان‌ها، مستقيما به حساب سازمان آتش‌نشاني واريز شود: عوارض ايمني ساختمان، پروانه‌هاي صادره مستقيما به حساب 125 آتش‌نشاني براي خريد امكانات و تجهيزات و ماشين‌آلات به مبلغ 135 ميليارد تومان اختصاص داده شده است و 65 ميليارد تومان براي تامين تجهيزات و به‌روزرساني امكانات آتش‌نشاني است كه جمعا 200 ميليارد تومان به منظور خريد امكانات و ماشين‌آلات به‌روزرساني تجهيزات اختصاص داده شده است. از سويي وي، با اشاره به افزايش ۲۰ ميليارد توماني بودجه شهرداري گفت: شوراي شهر تهران و شهرداري براي تامين امنيت شغلي كاركنان، تبديل وضعيت استخدامي 4580 نفر از كاركنان از پيماني به قراردادي و 5000 نفر از قراردادي به رسمي را در برنامه بودجه مدنظر قرار داده است. دبير در ادامه با توجه به اهميت حمل و نقل عمومي ادامه داد: پيشنهاد شهرداري در لايحه بودجه سال 1396 بابت خطوط 3، 6 و 7 مبلغ 2100 ميليارد تومان است كه در كميسيون تلفيق اين مبلغ به 2190 ميليارد تومان افزايش يافته است. ديروز يكي از منتقدان بودجه، رحمت‌الله حافظي بود. رييس كميسيون سلامت با بيان اينكه قرار بود سهم بودجه نقد به صورت پلكاني كاهش يابد، اعلام كرد: اين سهم در بودجه امسال نيز 40 درصد است در حالي كه بايد در سال 96 به 35 درصد كاهش مي‌يافت. وي همچنين گفت: نقش و كاركرد تبصره‌هاي بودجه عمدتا نظارتي است و در برخي موارد ساز و كار خاص براي تعيين اولويت و صدور مجوزهاست و نبايد در تبصره‌ها و خارج از چارچوب بودجه، اجازه تامين درآمد و مصرف داد. يكي از چالش‌هاي بودجه‌اي ديروز، موضوع اختصاص بودجه به مساجد بود كه نخستين جرقه آن را رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران زد. به گفته وي در سال ۹۵ براي ماموريت‌هاي فرهنگي و اجتماعي ۱۴۰۰ ميليارد تومان بودجه مصوب شده كه اين رقم در لايحه بودجه ۹۶ نيز شهرداري تهران ۱۷۰۰ ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است. وي با انتقاد از اين افزايش بودجه گفت: با وجود تخصيص بودجه‌هاي قابل توجه به ماموريت‌هاي حوزه فرهنگي و اجتماعي شاهد هستيم كه رقم اندكي از اين مبالغ براي مقاوم‌سازي، ايمني، توسعه و تجهيز مساجد هزينه مي‌شود، اين در صورتي است كه قسمت عمده بودجه فرهنگي و اجتماعي در محل‌ها و كدپروژه‌هايي غير از مساجد و حسينيه‌ها كه محل رجوع مردم در مناسبت‌هاي مختلف و اقامه نماز است هزينه مي‌شود.
سالاري با اشاره به بودجه تخصيص يافته به مساجد شهر تهران افزود: هزار حسينيه و مسجد از شهرداري كمك مي‌خواهند و در اين شهر فعال هستند اما وقتي بررسي مي‌كنيم مي‌بينيم كه به برخي مساجد و حسينيه‌ها كمك‌هاي خاص مي‌شود به گونه‌اي كه به يك مسجد 500 ميليون تومان و به ديگري يك ميليارد تومان كمك مي‌شود. بايد اعلام كنم كه فقط براي مداحان در يك منطقه، 200 ميليون تومان بودجه در نظر گرفتند. بايد معلوم شود كه اين مساجد و حسينيه‌ها براي كيست و چرا اين ارقام به آنها كمك مي‌شود؟  من مخالف كمك به مساجد و حسينيه‌ها نيستم اما اين كمك‌ها بايد عادلانه ميان همه توزيع شود.
اين عضو شوراي شهر تهران در اعتراض به كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر و شهرداري تهران بيان كرد: چرا ما شاهد عدم پاسخگويي به ائمه جماعات مساجد و هيات امناي حسينيه‌ها كه جهت دريافت كمك مراجعه مي‌كنند هستيم در حالي كه كمك‌هاي چندصدميليوني يا ميلياردي به برخي مساجد، حسينيه‌ها و حوزه‌هاي علميه مي‌شود. اين سخنان اما به مذاق برخي اعضا خوش نيامد و با واكنش‌هايي از سوي آنها موجه شد به طوري كه اسماعيل دوستي ديگر عضو شوراي ا سلامي شهر تهران با حضور در كنار ميز سالاري به اعتراض وي انتقاد كرد و هر دو با ميكروفن‌هاي خاموش به جر و بحث پرداختند. اين رويه باعث شد تا چمران خطاب به سالاري بگويد: با داد و فرياد مساله حل نمي‌شود. دوستي نيز در اين هنگام با فرياد خطاب به سالاري گفت: بودجه 17 هزار ميلياردي را ول كرديد و به 30 ميليارد تومان آن گير داديد. اين فقط يك رديف از هزاران رديف بودجه است. در ادامه چمران گفت: اصلا بودجه فرهنگي- اجتماعي در بخش‌هاي مختلفي از جمله مساجد، سينما و تئاتر وجود دارد. اين واكنش‌ها باعث شد تا سالاري هم با همان ميكروفن‌ خاموش خود بگويد: نبايد هر چيزي كه از شهرداري مي‌آيد آن را بررسي كنيم بلكه بايد بند بند آن بررسي شود و توزيع بايد عادلانه باشد. چمران نيز در پاسخ به اين صحبت سالاري گفت اگر بخواهيم دانه‌دانه رديف‌ها را بررسي كنيم چند ماه طول مي‌كشد.
در ادامه احمد مسجدجامعي، عضو ديگر شوراي شهر تهران با بيان اينكه چندي پيش مصوبه‌اي درخصوص كمك به مساجد محلي داشتيم، گفت: شوراي شهر تهران مصوب كرد كه شهرداري به مساجد كمك كند و اين در حالي است كه تعريف ما از مسجد يك نمازخانه به اضافه سرويس بهداشتي و وضوخانه است و منظور ما ايجاد كتابخانه، تالار اجتماعات و... نبوده است و شوراي شهر، شهرداري را موظف به كمك به مساجد محلي كرده است.
اما اينها تنها انتقادهاي سالاري در جلسه ديروز شورا نبود. وي در بخشي ديگر از اين جلسه، با انتقاد از افزايش بودجه‌هاي هزينه‌اي نسبت به بودجه‌هاي سرمايه‌اي و عمراني اظهار داشت: با توجه به نرخ تورم ما شاهد افزايش حدود 5/10 درصدي در حوزه هزينه‌اي بودجه در سطح دولت بوديم اين درحالي است كه در شهرداري تهران با وجود برون‌سپاري بسياري از ماموريت‌هاي مديريت شهري به بخش خصوصي در حوزه‌هاي هزينه‌اي، شاهد افزايش 22 درصدي بودجه‌هاي هزينه‌اي در سال 96 نسبت به سال گذشته هستيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون