• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4246 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

خلق فرصت‌ها و تامين منافع

حسن رسولي

قطعا ثبات در هر دستگاه و سازماني، به‌خصوص دستگاه عريض و طويلي مانند شهرداري، مي‌تواند آسيب‌هايي جدي را به آن مجموعه و به تبع آن ذي‌نفعان آن وارد آورد و درست به همين دليل يكي از معيارهاي مهم در راهبري بهينه آن دستگاه و خلق فرصت‌ها و تامين منافع ذي‌نفعان آن باشد. به همان نسبت بي‌ثباتي و كم‌ثباتي كه ما در شهرداري طي 15 ماه گذشته به عنوان يك عارضه با آن روبه‌رو بوديم يكي از عوامل آسيب‌رسان به سازمان و نهاد شهرداري است و همين امر علت اصلي حمايت بي‌سابقه شوراي شهر از شهرداران سابق و حتي سرپرستان شهرداري از سوي اعضاي شوراي شهر بوده است. بنابراين نه تنها شوراي شهر كه تنها مرجع انتخاب شهردار است، تاكنون تمام‌قد در جهت ثبات مديريت شهري گام برداشته كه شهرداران گذشته نيز در مواجهه با عوامل بي‌ثباتي پايتخت كه تماما منشا بيروني داشته است، با تمام توان ايستاده‌اند و تا آخرين لحظه از انجام وظايف خود كوتاهي نكرده‌اند. اما اگر بخواهيم عوامل بي‌ثبات‌كننده را به دو بخش عوامل دروني و بيروني شورا تقسيم كنيم بايد گفت، درخصوص عوامل دروني، شورا براساس باورثبات بخش خود، همچنان با تمام وجود حمايت خود از شهردار جديد تهران را ادامه خواهد داد. اما در مورد عوامل بيروني (كه به نظر مي‌رسد عوامل بي‌ثبات‌كننده درخصوص نجفي و بعد از آن حناچي از همين جنس بوده باشند) درحدي كه در چارچوب وظايف قانوني و توان‌مان باشد، تلاش خواهيم كرد تا از طريق تعامل، از اين عوامل پيشگيري و ثبات را به مديريت شهري بازگردانيم، چراكه اصولا شهرداري نهاد گسترده و بزرگي است و اداره اين دستگاه عظيم بدون تعامل با ساير قوا ميسر نخواهد بود. البته با شناختي كه از آقاي حناچي دارم تصور مي‌كنم در برقراري هماهنگي موثر و تعامل با ساير دستگاه‌ها و نهادها، موفق خواهند بود.

همان‌گونه كه در زمان تاييد صلاحيت و انتخاب وي به عنوان سرپرست نيز شاهد حمايت قاطع فراكسيون اميد از حناچي بوديم و شخص آقاي رييس‌جمهور نيز با نگاه مثبتي كه به ايشان داشتند، در روند صدور حكم شهردار جديد تهران تسريع كردند ضمن آنكه در جلسات هيات دولت نيز دعوت مي‌شدند. نگاهي كه حتي در سطوح بالاتر نيز ديده مي‌شد؛ به‌طوري‌كه حتي در دوره سرپرستي دكتر حناچي، از دفتر مقام معظم رهبري نيز براي ملاقات‌هاي عمومي معظم‌له، از وي دعوت مي‌شد. با همين ديدگاه، از تمامي مديران و مسوولان دستگاه‌هاي مختلف مانند سردار يزدي كه اتفاقا ديروز هم در زمان مراسم سوگند، ميهمان اعضاي شورا بودند، انتظار داريم تا با حمايت و كمك به مديريت شهر و شهردار جديد پايتخت و با حمايت‌هاي بيروني و تقويت‌هاي دروني، روند بي‌ثباتي قبلي مديريت شهري متوقف شود و حتي سمت و سوي معكوس بگيرد تا امكان خدمات‌رساني بهتر و بيشتر فراهم شود. البته در دو دوره قبلي هم، اعضاي شورا تمام تلاش خود را براي ايجاد هماهنگي‌هاي لازم با نهادهاي مختلف انجام داده بودند كه اين تلاش در مورد حناچي و انتخاب وي، مضاعف شد و علاوه بر ثابت‌قدمي اعضا، تعامل با عوامل بيروني را نيز افزايش دادند. از سويي راي اعضاي شورا به حناچي را مي‌توان ناشي از دو عامل سابقه علمي و مديريتي وي و همچنين برنامه‌اي كه ارايه دادند، دانست. در ادامه اين مسير طبعا سبك و سياق مديريتي هر مديري، متناسب با مسووليتي كه دارد، مي‌تواند با بقيه متفاوت باشد. اما نكته هم اين است كه بايد «اختيار» تصميم‌گيري دست خود وي باشد. به همين دليل شخصا قايل به دخالت ناخواسته اعضاي شورا در امور اجرايي شهرداري نيستم و معتقدم بايد شهردار تهران اختيارات و مسووليت‌ها را توامان داشته باشد و دكترين مديريتي‌اش را خودش انتخاب كند و اگر در جايي احساس كرد كه بايد تغييري در ساختار منابع انساني و مديران داده شود و نيروهايي متخصص و كاركشته را جايگزين كند، بتواند بدون دغدغه اقدام كند.

كوتاه سخن آنكه من به عنوان فردي كه كمي تجربه در مديريت بخش‌هاي مختلف دارم، آرزو مي‌كنم كه دكتر حناچي بتواند از طريق پيش گرفتن رويكرد هم‌افزايي دروني و بيروني، زمينه را براي خدمت‌رساني هرچه بهتر به شهر و شهروندان فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون