• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4246 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

رفتار دوگانه با شهرداري

محمود ميرلوحي

آقاي حق‌شناس ديروز در جلسه شوراي شهر و در نطق پيش از دستور بحق و بجا در مورد چالش‌هاي پيش روي دو شهردار گذشته و آنچه باعث حذف آنها شده بود، صحبت كردند. اصولا يكي از 16 ويژگي كه براي انتخاب شهردار در نظر گرفته شده، اين است كه شهردار بايد بتواند با بخش‌هاي مختلف حاكميتي هماهنگي و تعامل داشته باشد چرا كه اداره پايتخت موضوعي حساس و مهم است. ساختار قدرت و سياست در كشور ما ساختاري خاص و پيچيده است.

هر چند مجلس و مديريت شهري از طريق انتخابات و با راي مردم برگزيده مي‌شوند ولي در عين حال نهادهايي كه مديران انتصابي دارند مانند نيروهاي انتظامي و نظامي، قوه‌قضاييه، رسانه ملي و... انتظارات خاص خودشان را دارند كه ممكن است موجب بروز چالش‌هايي با نهادهاي انتخابي شوند. چنان كه در دوره حضور آقايان نجفي و افشاني هم چالش‌هايي پيش آمد. در مورد نجفي شاهد بوديم كه چگونه دستگاه‌هاي مختلف مانند قوه قضاييه و صدا و سيما بيش از حد معمول روي او تمركز كردند و در نهايت شهردار را به راهي كشاندند كه استعفا را بر خدمت ترجيح داد.

آقاي افشاني هم با وجود اينكه به دليل قانون منع به كارگيري بازنشستگان از شهرداري تهران كنار رفت، ولي باز هم مي‌شد با تعامل و رايزني شهردار را حفظ كرد. متاسفانه شاهد بوديم كه قوه قضاييه چطور در مورد وي حساسيت و سختگيري به خرج داد، آن هم درحالي كه حتي خود دولت و قوه قضاييه نيز براي برخي از مديران بازنشسته خود حكم ادامه كار گرفتند. جالب اينجاست كه در دوره قاليباف و زماني كه وي براي بار سوم و برخلاف قانون به عنوان شهردار تهران انتخاب شد قوه قضاييه هيچ واكنشي نشان نداد اما شاهد بوديم كه در مورد افشاني با چه سرعتي اقدام كرد!

ما در شوراي شهر به پشتوانه راي بالاي مردم و به دليل شرايط فعلي كه افكار عمومي به مديريت شهري حساس شده تمام تلاش خود را به كار برده‌ايم تا شهرداري مناسب و در قد و قواره شهرمان را انتخاب كنيم. ضمن آنكه هنگام انتخاب 5 گزينه نام آنها را براي استعلام به نهادهاي امنيتي و نظارتي داديم تا استعلامي كرده باشيم. حتي خود من به شخصه با برخي از دوستان و مسوولان اين دستگاه‌ها صحبت‌ها و جلساتي داشتم.

اعضاي شوراي شهر نظرشان اين است كه بايد در شرايط كنوني مملكت به گونه‌اي رفتار كنيم كه چالش‌هاي جديدي به وجود نياوريم و شهروندان را نسبت به مديريت شهري و نظام بدبين نكنيم و ارتباط خوبي را كه اينك بين دولت، مجلس و شورا وجود دارد خدشه‌دار نكنيم.

پيش از اين همگان شاهد بودند كه در دوره شهرداري احمدي‌نژاد وي چگونه به رييس دولت اصلاحات بي‌احترامي كرد يا اختلاف بين احمدي‌نژاد و قاليباف چه تبعاتي را براي شهر تهران به همراه داشت. اما امروز حسنه شدن اين روابط، دستاوردهاي بسيار خوبي را براي شهر به همراه داشته است. از دستاوردهايي در حوزه بافت فرسوده گرفته تا مديريت پسماند، مترو و... دستاوردهايي كه نه فقط شهرداري تهران كه تمامي شهرداري‌هاي كشور از آن منتفع شده‌اند. در دوره كنوني شورا براي بهبود و ترميم روابط با تمامي قوا و نهادها از جمله قوه قضاييه‌، سپاه و مجلس و.... تلاش كرده است.

حتي ما مي‌توانستيم در مورد برخي از استخدام‌ها در شهردار‌ي اقدامات سختگيرانه‌تري داشته باشيم ولي ترجيح داديم به جاي دامن زدن به اين مقوله در اوضاع بد اقتصادي كشور كه حتي برخي از شهرداري‌ها از پرداخت حقوق پرسنل خود عاجزند‌، به وعده‌ها و قول‌هايي كه داده بوديم عمل كنيم. در مقابل اما متاسفانه شاهد برخورد غيرمنصفانه برخي نهادها با مديريت شهري هستيم. به عنوان مثال بنده به دليل شكايتي كه قاليباف از من كرده بود بارها به دادگاه رفته‌ام و با سرعتي مثال‌زدني اين شكايت در دست بررسي است ولي در مقابل 3 مورد شكايت و پرونده‌اي كه آقاي نجفي در همان شعبه مطرح كرده تاكنون تقريبا مسكوت مانده است.

در مورد آقاي حناچي اين احتمال وجود دارد كه ايشان هم با چالش‌هايي روبرو شود. اما ما در شوراي شهر همچنان به موفقيت ايشان خوشبين هستيم. آقاي حناچي يكي از مديران باسابقه، خوشنام و باتجربه كشور است و مورد وثوق اكثر اهل فن و دولت و مجلس قرار دارد. يقين دارم كه مي‌تواند مناسباتش را با همه بخش‌ها برپايه رفاقت و همدلي و تعامل تنظيم و اداره كند‌. شوراي شهر هم ضمن حمايت از وي‌، آماده تعامل با تمامي سازمان‌ها و نهادهاي مختلف براي اداره بهتر تهران است. چرا كه منافع شهرمان را بر مناسبات سياسي و حزبي ترجيح مي‌دهيم‌. در مقابل از تمامي دستگاه‌ها و نهادها انتظار داريم به دور از مناسبات سياسي حمايت‌شان را از شهردار جديد تهران دريغ نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون