• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

رييس‌ جمهور در مراسم معرفي كتاب سال:

مسير ما درست است

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن روحاني، رييس‌جمهور روز گذشته در مراسم معرفي كتاب سال جمهوري اسلامي ايران كه در تالار وحدت برگزار شد با بيان اينكه انقلاب ما بي‌ترديد يك انقلاب فرهنگي، اجتماعي و سياسي بود و از كتاب آغاز شد، گفت:«نهضت اسلامي با اعلاميه مراجع بزرگ به ‌ويژه امام شروع شد. انقلاب اسلامي انقلاب كلام، نوشتار، فرهنگ و كتاب بود.»

به گزارش ايسنا، او ادامه داد:«با نوار كاست امام از نجف تا پاريس به جنگ رسانه‌هاي قدرتمند شاه رفتيم. امام با يك سخنراني، فرمان و دعوت همه ملت را به خيابان مي‌كشيد و مردم از رژيم تا دندان مسلح هيچ هراسي نداشتند. رژيمي كه با ملت انقلابي از لحاظ قدرت مادي قابل مقايسه نبود. تمام قدرت‌هاي سياسي دنيا پشت سر رژيم ديكتاتور بودند و ملت با دستي خالي اما روحي بلند و اميدواري در برابر همه قدرت‌ها ايستادند.» رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينكه آنچه ملت را پيروز كرد، پيروزي نور بر ظلمت بود، گفت: «كتاب مي‌تواند ظلمتي را روشن و مسيري براي ما هموار كند. كتاب بازگو كردن انديشه است و انديشه را جاودان مي‌كند. هر آنچه از تاريخ گذشته داريم تقريبا از كتاب است. آثار شعرا، نويسندگان و محققان ما در طول تاريخ از طريق كتاب به ما منتقل شده است. اگر كتاب نبود امكان اتصال ما به تمدن و فرهنگ هزاران سال پيش هم نبود.»

به گفته او، امروز در يك عصري هستيم كه كتاب بايد به سوالات ما در زمينه‌هاي مختلف پاسخ دهد. يك وقت كتابي مي‌نويسيم كه ارزشمند است اما به سوال امروز جامعه ما پاسخ نمي‌دهد. ما بايد جلوي شبهه‌ها را بگيريم.

اگر همه قلم‌ها شكسته و زبان‌ها بريده شود با اشاره هم شبهه و سوال به وجود مي‌آيد. با هيچ سانسور و فيلتري نمي‌توانيم جلو سوال و شبهه را بگيريم. بايد سوال مردم پاسخ داده شود. دوران انسداد گذشته است و اگر نگذشته باشد، راه‌حل نيست. بايد با عقل، دانش، كتاب، گفت‌وگو، نصيحت و دلسوزي به سوالات و شبهه‌ها پاسخ دهيم. با شعار و فرياد كار درست نمي‌شود.

رييس‌جمهور با بيان اينكه جامعه امروز به دانشمندان و صاحبان قلم بيش از ديروز نيازمند است، گفت:«ما انقلاب را با كتاب و فرهنگ به پيروزي رسانديم پس حتما با كتاب و فرهنگ مي‌توانيم انقلاب را نگهداريم و راه ديگري هم نداريم. درست است كه جنگ اقتصادي عليه ما به راه انداختند اما آنها نهايتا مي‌خواهند به لحاظ فرهنگي ما را بشكنند. اگر شديدترين تحريم‌ها يا بيشترين حملات نظامي انجام شود ولي روحيه و انگيزه ما بماند آنها حتما شكست مي‌خورند.»

او ادامه داد:«ما اين را در 8 سال جنگ تحميلي تجربه كرديم كه دنيا نتوانست رزمندگان ما را در ميدان جنگ شكست دهد. كسي به ما سلاح جنگي نمي‌داد و حتي شوروي كه همسايه ما بود و ما با آنها قرارداد داشتيم يك قطعه ا سلاح پدافندي را به ما نمي‌داد كه از مردم خودمان دفاع كنيم. در مقابل مدرن‌ترين سلاح‌ها را به صدام مي‌دادند. اروپا، امريكا، شوروي و ارتجاع عرب صدام را تجهيز مي‌كردند ولي نتوانستند بر ملت ما پيروز شوند.»

رييس‌جمهور با بيان اينكه اصحاب قلم بايد به نسل جوان بگويند كه ما با ايمان، قدرت، وحدت و بدون اميد به ديگران مقاومت كرده و پيروز شديم، گفت:«در زمان حصر اقتصادي ما بدون مشكل نيستيم. امريكا مي‌گويد به فرهنگ و مردم ايران قصد سوئي ندارد پس چرا مانع ايجاد كرد كه 4 نفر از انديشمندان به ايران بيايند و جايزه كتاب برتر را از ايران بگيرند. تحريم امريكا در برابر علم، دانشمندان و قلم است. اين 4 انديشمند را تهديد كردند كه اگر به ايران بروند ديگر ويزاي ورود به امريكا به آنها نمي‌دهند. امريكا با فرهنگ و تمدن مبارزه مي‌كند.»

به گفته روحاني، آنها با ملت‌هاي منطقه مبارزه كرده و با زبان سخيف و غير‌ديپلماتيك مي‌گويند در عراق مي‌مانيم. چقدر خوب شد كه امريكايي‌ها حرف دل‌شان را گفتند. آنها گفتند براي مبارزه با تروريسم در عراق نيستيم بلكه مي‌خواهيم مبارز ايران باشيم، اين منطق شد؟ حضور آنها در افغانستان هم براي همين است. شما كه نيروي دريايي و هوايي داريد چرا خاك يك كشور را اشغال مي‌كنيد؟ چرا دروغ مي‌گوييد؟ شما مي‌خواهيد مراقب قدرت روسيه، چين و ايران باشيد.

او با بيان اينكه ما بايد با كتاب و منطق جواب آنها را بدهيم و انقلاب را با قلم و استدلال تضمين كنيم، ادامه داد:«جنگ اقتصادي هم زخمي دارد اما شما امريكايي‌ها پيروز اين راه نخواهيد شد. زيرا ملت ايران براي آرمانش مي‌ايستد. اگر مي‌خواهيد ايران را به ۴۰ سال قبل برگردانيد، اين ارتجاع امكان‌ناپذير است. ما به دوره سلطه امريكا به ايران برنمي‌گرديم. ما به روزي كه امريكا بر اقتصاد، فرهنگ، ارتش، صدا و سيما و گمرك حكومت مي‌كرد، بر‌نمي‌گرديم. ملت ايران از شما اجازه نمي‌گيرد و در برابر شما سر فرود نمي‌آورد. آن دوران سپري شده است و ملت راه خود را ادامه مي‌دهد.»

به گفته رييس‌جمهور، همه آمارها هم به ما مي‌گويد مسير ما درست است. البته ممكن است اشتباه هم داشته باشيم اما راهمان درست بوده است. در آغاز انقلاب سهم زنان در ميان نويسندگان 4 درصد و امروز سهم‌شان ۳۲ درصد يعني 8 برابر شده است. اين يعني زنان ما پيشرفت كرده‌اند. اين در حالي است كه آنها مي‌گويند، اسلام ضد حقوق زن است. پس چرا زنان در همه زمينه‌ها از جمله حضور در دانشگاه پيشرفت داشته‌اند.

روحاني با تاكيد بر اينكه ما از سختي‌ها عبور مي‌كنيم، گفت:«آنها مي‌خواستند ما چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي را نبينيم و جشن نگيريم. شما فكر مي‌كرديد در تهران پايكوبي خواهيد كرد و ملت را به زانو در‌مي‌آوريد. ببينيد اين چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي است و در اين ايام صدها و هزاران پروژه كوچك و بزرگ در سراسر كشور افتتاح مي‌شود. ما راهمان را ادامه مي‌دهيم و در مسير پيش رو حركت مي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون