• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3605 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۱ مرداد

وزير دفاع:

پايگاه هوايي در اختيار روسيه قرار نگرفت

گروه سياسي

فرا رسيدن سالروز صنعت دفاعي بهانه‌اي بود تا وزير دفاع در مورد يكي از مهم‌ترين اتفاقات چند روز گذشته صحبت كند. استفاده جنگنده‌هاي روس از پايگاه هوايي نوژه همدان براي حمله هوايي به مواضع تروريست‌هاي داعش موضوعي است كه در اين چند روز گذشته مورد توجه رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي قرار گرفته است. فلاحت پيشه در مجلس موضوع را بيان كرد و اخطار قانون اساسي را داد اما علي لاريجاني همان موقع پاسخ داد كه قانون اساسي ايجاد پايگاه نظامي را ممنوع كرده است و با توجه به اينكه روسيه پايگاه نظامي در همدان ايجاد نكرده است پس كار غيرقانوني رخ نداده است. در اين ميان اما 20 نفر از نماينده‌هاي مجلس نامه‌اي به رييس مجلس نوشتند و در آن متذكر شدند كه استفاده روسيه از پايگاه هوايي نوژه طي معاهده‌اي كه ميان ايران و روسيه منعقد شده صورت مي‌گيرد و طبق اصل 77 قانون اساسي تمام معاهده‌ها بايد به تصويب مجلس برسد. وزير دفاع اما ديروز آب پاكي را به روي دست مجلس ريخت و گفت: اساسا تصميم درباره پرواز هواپيماهاي روسي تصميم نظام است و به عنوان همكاري در مبارزه با داعش محسوب مي‌شود. همچنين شوراي عالي امنيت ملي در اين رابطه مصوبه‌اي داشته است. وزير دفاع به نوعي دست مجلس را از اين موضوع كوتاه شده دانست. وي همچنين با اشاره به روند تحويل سامانه اس- 300 روسي به ايران اظهار كرد: بخش عمده اين سامانه به داخل منتقل شده و بخش ديگر نيز در حال بارگيري و انتقال است و تا يك ماه آتي اين سامانه به‌طور كامل وارد كشور مي‌شود. به گزارش ايسنا، سردار حسين دهقان، در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر زمان تكميل انتقال سامانه اس- 300 و منطقه استقرار اين سامانه اظهار كرد: بخش عمده اس- 300 به ايران وارد شده و بخش ديگر در حال بارگيري و انتقال است و ظرف يك ماه آتي اين سامانه به‌طور كامل به داخل كشور وارد مي‌شود. مهم‌ترين جمله‌هاي وزير دفاع را در ادامه بخوانيد.
  در چارچوب كلي مورد توافق دو كشور ايران و روسيه نظر طرفين بر اين شد زماني كه روس‌ها قرار‌داد را به‌طور كامل اجرا كردند، ايران نيز به‌طور كامل شكايت خود را پس بگيرد. ما نيز با تحويل اين سامانه توسط روس‌ها، شكايت خود را پس گرفته‌ايم اما در عين حال اين حق را براي خود قايل هستيم كه چنانچه در ادامه قرارداد مشكلي پيش‌ آيد شكايت خود را پيگيري كنيم.
  انتقال سامانه اس- 400 به داخل كشور صحت ندارد. زماني كه ما به دنبال پيگيري قرارداد اس- 300 بوديم، روس‌ها پيشنهاد تحويل سامانه اس- 400 همچون يك سيستم ديگر پدافندي به ايران را مطرح كردند و بر پيشنهاد خود اصرار داشتند اما ما بر لزوم دريافت اس- 300 تاكيد كرديم و حاضر نشديم بحث ديگري را در برابر پيشنهاد طرف روس قبول كنيم. ما هيچگاه بحث اس -400 را مطرح نكرديم و بنايي براي پيگيري آن نداريم.
  طي دو و نيم سال گذشته من حداقل پنج ملاقات با وزير دفاع روسيه داشته‌ام و در اين ملاقات‌ها علاوه بر امضاي سند همكاري دفاعي، بحث‌هاي جدي نيز درباره سوريه داشته‌ايم. امروز همكاري ما با روس‌ها جهت مبارزه با بي‌ثباتي و ناامني در منطقه و دسترسي به صلح و امنيت در سطح منطقه و ريشه‌كن كردن ترور و تروريسم در منطقه‌، يك همكاري راهبردي است- به‌طور طبيعي نيز همكاري‌هاي خود را به‌طور جدي و تا زمان دستيابي به اهداف مورد نظر ادامه مي‌دهيم.
 آنچه كه امروز در پذيرش هواپيماهاي روسي در همدان انجام مي‌شود در راستاي همكاري‌هاي متقابل ايران و روسيه جهت مورد هدف قرار دادن تجهيزات و تجمعات در جريان‌هاي تروريستي است و اين موضوع نيز بنا بر درخواست سوريه انجام مي‌شود.  ايران به هيچ عنوان پايگاه هوايي در اختيار روس‌ها قرار نداده است. فعلا استفاده از پايگاه‌هاي ديگر در برنامه نيست اما اگر شرايط عملياتي اقتضا كند بررسي و تصميم‌گيري‌هاي لازم انجام خواهد شد. تا هر زمان كه لازم باشد جنگنده‌هاي روسي از پايگاه هوايي همدان استفاده خواهند كرد.ممكن است براساس نياز، برخي از تعميرات جزيي و حتي تسليح هواپيماها نيز انجام شود. اين هواپيماها از فرودگاه همدان نشست و برخاست مي‌كنند اما به اين معني كه پايگاه هوايي داشته باشند مستقر نيستند.
  اساسا تصميم درباره پرواز هواپيماهاي روسي تصميم نظام است و به عنوان همكاري در مبارزه با داعش محسوب مي‌شود. همچنين شوراي عالي امنيت ملي در اين رابطه مصوبه‌اي داشته است.
  ما با روسيه توافقي كرده‌ايم كه هر اقدامي كه راجع به سوريه انجام مي‌شود با اطلاع ايران باشد امروز نيز آنچه كه ما و روسيه بر آن تاكيد داريم آن است كه نظام سياسي سوريه بايد باشد همچنين تماميت ارضي اين كشور بايد حفظ شود و بشار اسد به عنوان رييس‌جمهور قانوني و منتخب مردم، مقام تصميم‌گير در سوريه است.
 درباره سطح جريانات مطرح در داخل سوريه و همچنين كمك‌رساني به مردم اين كشور، مباحثي بايد مطرح شود؛ گرچه تاكنون در اين زمينه يك اقدامي انجام شده كه نتايج محسوسي به دنبال نداشته است و آن بحث آتش بس بوده است، در اين زمينه ايران به روسيه متذكر شد اين آتش بس پيامدهاي بيشتري خواهد داشت.
  شناسايي گروه‌هاي تروريستي در سوريه موضوع مورد اختلاف ايران و روسيه با غرب است، غرب بر اين باور است كه فقط بايد با داعش به عنوان گروه تروريستي در سوريه مقابله شود اما ما بر اين باوريم كه همه گروهايي كه با اسلحه جهت ناامني در اين كشور فعاليت مي‌كنند تروريست هستند و بايد با آنها برخورد شود.
 ايران نيز امروز قادر شده است كه در هواپيماهاي غربي و شرقي در اختيار خود اصلاحات جدي در موتور و سيستم‌هاي متخلف انجام دهد، در گام بعدي بناداريم موتور توربوجت سنگين را در كشور بسازيم چراكه تمام زيرساخت‌هاي اين موضوع در داخل فراهم است و نياز به سرمايه‌گذاري دارد.
  در بحث پدافند هوايي در ارتفاع پست و متوسط و بلند ما به طراحي سامانه‌هايي براي تامين امنيت هوايي نياز داريم، آن سامانه‌اي كه امروز از آن به عنوان اس- 300 بومي ياد مي‌شود سامانه پدافندي باور 373 است كه امسال نخستين سامانه آن تكميل و عملياتي خواهد شد.
  پرونده پارچين در شوراي حكام و آژانس انرژي اتمي بسته شده است اما اينكه بر مبناي پروتكل الحاقي يا ان.‌پي.‌تي درخواست‌هايي در اين باره شود، انجام آن مشروط به قبول كردن طرف مقابل است كه در اين راستا عربستان و برخي كشورها پول‌هايي خرج مي‌كنند ولي موفق نخواهند شد.

برخي پشتيباني‌هاي عملياتي نياز به مصوبه مجلس ندارد

معاون حقوقي و امور مجلس وزارت دفاع  سردار رضا طلايي نيك، پيرامون برخي برداشت‌هاي نامناسب از اظهارات سردار دهقان در نشست خبري صبح ديروز در خصوص همكاري‌هاي ايران و روسيه در زمينه پرواز هواپيماهاي روسيه از پايگاه هوايي شهيد نوژه همدان تصريح كرد: منظور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اين است كه اينگونه پشتيباني‌هاي عملياتي، نياز به مصوبه مجلس ندارد و توسط مراجع مسوول در چارچوب قوانين و مقررات، هماهنگ و اجرا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون