• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3605 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۱ مرداد

حسن رسولي به «اعتماد» خبر داد

تشكيل كارگروه بازنگري تشكيلاتي اصلاح‌طلبان

گروه احزاب

بر اساس آنچه عبدالواحد موسوي لاري، عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز اعلام كرده است شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان از ابتداي پاييز كار عملياتي خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 و شوراهاي شهر و روستا آغاز مي‌كند. آنها مقدمات ورود به انتخابات را از همين روزها و هفته‌هاي گذشته آماده كرده‌اند و به همين دليل نيز هفته گذشته جلسه شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان با حضور رييس دولت اصلاحات براي بحث و بررسي عملكرد پيشين شوراي عالي و آسيب‌شناسي آن ترتيب داده شد. پس از بررسي‌هاي لازم به خواسته رييس دولت اصلاحات ماموريت شوراي عالي تا يك سال ديگر تمديد شده حسن رسولي، عضو شوراي عالي سياستگذاري آخرين تحولات سياسي جبهه اصلاحات و شوراي عالي را در گفت‌وگويي با «اعتماد» تشريح كرد. او در مورد تشكيل كارگروهي به رياست آيت‌الله موسوي‌تبريزي خبر داد كه مهم‌ترين ماموريت آن جمع‌بندي انتقادات و پيشنهادات اعضاي شوراي عالي، نظرسنجي‌ها از شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها و شهرستان‌ها و راهنمايي‌هاي رهبر اصلاحات است تا در نهايت به صورت بسته‌اي از پيشنهادات عملياتي در مورد اصلاح ساختار و تركيب اين شورا در بيايد. اين كارگروه در جلسه دوشنبه‌شب هفته گذشته با تاييد رييس دولت اصلاحات آغاز به كار كرده است.
در جلسه اخير شوراي عالي سياستگذاري چه تصميماتي در مورد شكل مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات شوراي شهر گرفته شد؟
در جلسه اخير شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه در حضور رييس دولت اصلاحات تشكيل شد، تصميمات مهمي درباره اين شورا گرفته شد. مهم‌ترين تصميم اين بود كه بر اساس ارزيابي كلي به‌عمل آمده از عملكرد شوراي عالي با همان هويت و رسالتي كه در گذشته داشت، مديريت و برنامه‌ريزي شوراي‌هاي اسلامي شهر و روستا را به عهده داشته باشد.
با توجه به عملكرد گذشته شوراي عالي و تجربه انتخابات 92 در مورد شوراهاي شهر و روستا فكر مي‌كنيد اصلاح‌طلبان براي بهبود و ارتقاي اين شورا چه كارهايي بايد انجام دهند؟
با استفاده از تجارب انتخاباتي سال‌هاي 92 و 94 قرار بر اين شد كه به تفاوت ماهوي انتخابات شوراهاي اسلامي شهروروستا با انتخابات رياست‌جمهوري و حتي مجلس شوراي اسلامي توجه شود و در برنامه‌ريزي‌ها و سازماندهي براي انتخابات شوراي شهر مورد توجه قرار گيرد. همچنين يكي از نتايج به دست آمده از ارزيابي عملكرد اين شورا نشان مي‌دهد در سال 94 عدم توجيه و استقرار سازمان اصلاح‌طلبي در شهرستان‌ها يكي از نقاط ضعف اصلاح‌طلبان بود. سازماندهي مركزي و استاني تا حد قابل قبولي مناسب طراحي شده و كارآمد بود اما در مورد حوزه‌هاي انتخابيه شهرستاني اين سازماندهي يكپارچه شكل نگرفته بود. از اين رو بايد اين نقيصه در سال 96 در مورد انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا برطرف شود. از طرفي بنا بر اين شد با توجه به نقاط ضعف مطروحه نسبت به تغيير تركيب شوراي عالي تلاش‌هايي صورت گيرد. بنابراين در جهت فراگيري هرچه بيشتر شوراي عالي سياستگذاري در آينده بايد افرادي به اين شورا اضافه شوند.
چه كساني به نظر شما بايد به تركيب شوراي عالي اضافه شوند؟
 به طور مشخص دوستاني از فراكسيون اميد مجلس به جمع اصلاح‌طلبان خواهند پيوست. همچنين احتمالا تغييراتي در تركيب اعضاي شوراي عالي شاهد باشيم. در جلسه اخير شوراي عالي نكات اصلي طرح شد و بنا شد روي آنها برنامه‌ريزي شود و تغييراتي براي بهبود و ارتقاي شوراي عالي به وجود آيد. كار گروهي تشكيل شد كه قرار شد به صورت كارشناسي و دقيق‌تر سرفصل‌ها را تعيين و براي تصميم‌گيري نهايي ارايه كند. كارگروهي متشكل از تعدادي از اعضاي شوراي عالي با مسووليت آيت‌الله موسوي‌تبريزي فقط براي لحاظ كردن نقطه نظرات اصلاحي در تركيب و ساختار شوراي عالي سياستگذاري طراحي شد.
در جلسه اخير شوراي عالي اين مسووليت به آيت‌الله موسوي‌تبريزي داده شد؟
بله. در آخرين جلسه شوراي عالي كه در حضور رييس دولت اصلاحات تشكيل شده بود اين تصميم اتخاذ شد.
اين كارگروه چه اعضايي به غير از آيت‌الله موسوي‌تبريزي دارد؟
ضرورتي براي گفتن نيست. در نظرسنجي‌هاي صورت گرفته از سراسر كشور و شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها و شهرستان‌ها، پيشنهادات و انتقاداتي به كار شوراي عالي مطرح شد. همچنين نكاتي در جلسه اخير شوراي عالي توسط اعضا مطرح شد و راهنمايي‌هايي از سوي رهبر اصلاحات در اين جلسه بيان شد. قرار بر اين شد كه اين كارگروه به رياست آيت‌الله موسوي‌تبريزي ماموريت جمع‌بندي اين نظرات را جهت ترميم و اصلاح ساختار و تركيب شوراي عالي انجام دهد و به صورت پكيجي از پيشنهادات عملي در جلسه شوراي عالي اعلام كند.
شما چه پيشنهاداتي براي نحوه كار شوراي عالي در انتخابات شوراي شهر داريد؟ چه كارهايي بايد انجام شود تا اصلاح‌طلبان تجربه تلخ انتخابات شوراي شهر سال 92 را تكرار نكنند؟
من فكر مي‌كنم يكي از نقاط ضعف اصلاح‌طلبان در سال 92 عدم اهتمام جدي نسبت به پروژه انتخاباتي شوراهاي اسلامي شهر و روستا بود و رفتار سامانمند آنها را تنها در تهران شاهد بوديم. تقريبا مي‌توان گفت در كلانشهرها جريان اصلاحات به صورت جبهه‌اي و متشكل و منسجم حضور جدي در صحنه انتخابات نداشت. جا دارد كه اين نقيصه در انتخابات آتي رفع شود. در تهران نيز در بحث كانديداگزيني و انتخاب نامزدها كاستي‌هايي وجود داشت كه نتيجه آن را در انتخاب شهردار ديديم. به اين خاطر كه اين سازماندهي در واقع جبهه‌اي و جرياني است بايد نهايت سعي و تلاش‌مان را به كار ببريم تا بيشترين اجماع و همگرايي را در ساختار شوراي عالي شاهد باشيم. به نحوي بايد سازماندهي كرد كه هيچ يك از بخش‌هاي اصلاح‌طلبي خارج از اين تشكيلات بلاتكليف نمانند. به هر ميزاني كه دامنه پوشش اين ساختار زياد باشد و ظرفيت‌هاي مهم اصلاح‌طلبي اعم از احزاب و شخصيت‌ها به كار گرفته شود كارآمدي اين مجموعه افزايش پيدا خواهد كرد. تغيير در تركيب اعضا و اضافه شدن اصلاح‌طلباني كه در ليست اميد هستند مي‌تواند كارآمدي و انسجام شوراي عالي را افزايش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون